Gå til innhold

Rik mann...men gjerrig?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Katinka_*
Skrevet

Jeg vil gjerne høre andres mening:

Jeg har vært sammen med en mann i et års tid, vi bor fortsatt ikke sammen,

men funderer på å bli samboere snart. Men jeg har en bekymring som til min store redsel ikke ser ut til å forsvinne. Jeg tror nemlig min elskede urvalgte er

ubotelig gjerrig. Og dette selv om han faktisk tjener veldig bra, ja mange ganger mer enn meg. For det første når det gjelder gaver, det kan være direkte pinlig å se hvilke billige valg han alltid gjør, til meg og andre i familien.

Men hva når det gjelder reiser? Han vil gjerne ut og reise langt og ofte, jeg sier jeg ikke har råd, og han har aldri tilbudt meg å betale reisen min. Til nå har jeg glattet over det med å foreslå andre billigere alternativer som jeg har råd til å betale min del av, og vi har dratt dit, men slik kan det jo ikke fortsette!

Jeg prøvde en gang å foreslå at han kanskje kunne spandere reisen på meg, men jeg fikk ikke noe svar.

Hilsen en som ikke er en kresen og bortskjemt jentunge, men fra en som kunne sette pris på en ordentlig gave, i det minste en eneste gang!

(Pocket bøker på salg, eller billig nips fra Nille i bursdagsgave er ikke noe man vil vise frem til vennene sine akkurat :tristbla: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gud bedre,

Jeg skulle da vært ENORMT forelsket før jeg godtok slik gjerrighet.

Nå kan det være at gutten ikke tenker på det og at det er noe du kan ta opp. Hadde en kompis som var så fattig under studietiden, at han fortsatte sin spartanske livsstil etter at han fikk seg en godt betalt jobb (men han var aldri gjerrig på gaver da)

Fortell han at du synes det er vanskelig med de økonomiske forskjellene, at du ser på dette som problematisk i forhold til å leve sammen og spør han hva han tenker..

Huff, jeg HATER gjerrighet som pesten..

Hadde en kjæreste som var litt semi gjerrig. Da kompanserte jeg ved å gi han dyre og godt gjennomtenkte gaver. Han kom seg etter hvert..

Gjest Gjest_Katinka_*
Skrevet
Gud bedre,

Jeg skulle da vært ENORMT forelsket før jeg godtok slik gjerrighet.

Ja, Pokahonta, jeg er dessverre enormt forelsket, eller har vært til nå kanskje, siden jeg nå begynner å tvile? Spartansk livsstil er en ting, det kan nesten være verd å beundre, jeg selv lever litt sånn (fordi jeg må). Men jeg kjøper alltid så fine og dyre gaver til mine kjære som jeg har råd til (heller sulter jeg litt for å si det sånn). Utrolig kjipt når denne mannen har en helt annen stil. Jeg har ikke noe vakkert smykke å ha på meg som minne om ham eller til å vise frem for eksempel. Nei dette er for leit. Og synd, for han har veldig mange andre gode sider. Men gjerrigheten gjennomsyrer alt. Og det er jo pinlig at jeg gir dyrere gaver enn ham!!!

Skrevet

Huff, dette hadde jeg vært skeptisk til... de i vennekretsen som er gjerrig - ikke mange - blir litt uglesett etterhvert som folk oppdager det. En ting er gavene - men jeg ville også bekymret meg litt for ryktet etterhvert...

Skrevet

Du bør i alle fall diskutere økonomi og fordeling med ham før dere flytter sammen. Flytt for all del ikke sammen uten at dere har kommet til en eller annen form for enighet omkring fordeling og hva hver av dere skal bruke penger på i forholdet.

• Liker 1
Skrevet

Hmm... Jeg ga dødsbillige julegaver til familien til jul, men ikke til de aller nærmeste. Jeg ville nok også bare gitt trash til en kjæreste, helt til det har gått så lang stund at vi er fast følge 4 real. Vil heller at gavene skal virke negativt enn positivt, for det seleksjonerer vekk gold diggers.

Skrevet
Ja, Pokahonta, jeg er dessverre enormt forelsket, eller har vært til nå kanskje, siden jeg nå begynner å tvile? Spartansk livsstil er en ting, det kan nesten være verd å beundre, jeg selv lever litt sånn (fordi jeg må). Men jeg kjøper alltid så fine og dyre gaver til mine kjære som jeg har råd til (heller sulter jeg litt for å si det sånn). Utrolig kjipt når denne mannen har en helt annen stil. Jeg har ikke noe vakkert smykke å ha på meg som minne om ham eller til å vise frem for eksempel. Nei dette er for leit. Og synd, for han har veldig mange andre gode sider. Men gjerrigheten gjennomsyrer alt. Og det er jo pinlig at jeg gir dyrere gaver enn ham!!!

Da synes jeg du skal ta en direkte konfrontasjon med han. Briste eller bære. Det høres ut som han har godt av å høre det. Tåler han det ikke, så får han heller gå. Er han noe til kar, så tar han innover seg kritikken og viser vilje til å endre seg..

Dette er en ganske så grunnleggende verdi som kan bli FRYKTELIG slitsomt i lengden. Tenk når dere skal oppdra barn sammen, eller handle inn møbler, eller kjøpe gaver sammen til familie og venner, eller heletiden krangle om dere skal kjøpe billig zalo til 9,99 eller god zalo til 15.50....

I konfrontasjonen, kan du bruke ord som at "jeg føler det er vanskelig" , når du kjøper billige gaver til meg, føler jeg meg ikke verdsatt.. etc

Du har en litt tøff oppgave foran deg om du følger mine råd, men det høres likevel nødvendig ut..

Lykke til uansett hva du velger..

Pokah

Gjest Gjest_Katinka_*
Skrevet
Huff, dette hadde jeg vært skeptisk til... de i vennekretsen som er gjerrig - ikke mange - blir litt uglesett etterhvert som folk oppdager det. En ting er gavene - men jeg ville også bekymret meg litt for ryktet etterhvert...

Hm...han har ikke så veldig mange nære venner...sier kanskje noe...men veldig mange bekjente, som jeg mistenker er der bare pga yrket hans, og dette med yrket kanskje gjør at han tillater seg å ikke gjøre noe med gjerrigheten. Han fortsetter å lete dame til han finner den rette, som ikke krever noe? Skrekk og gru... Han har nemlig en hel del kortere forhold bak seg, og ca halvparten med dramatisk avslutning, man kan jo gjette hvorfor.

Men hvorfor er jeg da så forelsket??? Det er tross alt noe ved ham som ingen annen mann jeg før har møtt har hatt og som jeg vil ha!

Dilemma!

Gjest Gjest_Katinka_*
Skrevet
Hmm... Jeg ga dødsbillige julegaver til familien til jul, men ikke til de aller nærmeste. Jeg ville nok også bare gitt trash til en kjæreste, helt til det har gått så lang stund at vi er fast følge 4 real. Vil heller at gavene skal virke negativt enn positivt, for det seleksjonerer vekk gold diggers.

Jeg forstår deg veldig godt, og det er nettopp slik jeg også har resonnert til nå!

Men jeg kan jo ikke leve av ingenting! Jeg mener, har jeg ikke fått en eneste fin gave på et helt år, og vi alt diskuterer å flytte sammen, da vil det vel aldri skje??? Jeg krever ikke mye, eller mye mer bare fordi han er rik, men kun "det normale", dvs omtrent slik jeg har hatt det med mine X'er.

Jeg tror nemlig han er virkelig glad i meg også, men han gir bare aldri ordentlige gaver til noen (les over)!

Skrevet

Gjerrige folk er det mest usjarmerende jeg kan tenke meg!!

Dette må da blir slitsomt å dele husrom med? Skal dere dele opp andeler dere betaler i ting i prosenter da eller, for å få det til å bli like mye fra hver inntekt..?

Gjerrighet kan også gli over i egoisme tenker jeg..

Hva sier han når du handler fine og gjennomtenkte ting til han, og han kjøper skit tilbake..??

Gjest Gjest_Katinka_*
Skrevet
Da synes jeg du skal ta en direkte konfrontasjon med han. Briste eller bære. Det høres ut som han har godt av å høre det. Tåler han det ikke, så får han heller gå. Er han noe til kar, så tar han innover seg kritikken og viser vilje til å endre seg..

Dette er en ganske så grunnleggende verdi som kan bli FRYKTELIG slitsomt i lengden. Tenk når dere skal oppdra barn sammen, eller handle inn møbler, eller kjøpe gaver sammen til familie og venner, eller heletiden krangle om dere skal kjøpe billig zalo til 9,99 eller god zalo til 15.50....

Pokah

Du traff hodet på spikeren der! Han går faktisk og ser på dagligvare-butikk priser akkurat på den måten!

Men du har visst rett i så mangt. Nå eller aldri.

Jeg får nok ta oppvasken med ham en gang for alle her, med eller uten zalo :-)

Gjest Gjest_Katinka_*
Skrevet
Gjerrige folk er det mest usjarmerende jeg kan tenke meg!!

Dette må da blir slitsomt å dele husrom med? Skal dere dele opp andeler dere betaler i ting i prosenter da eller, for å få det til å bli like mye fra hver inntekt..?

Gjerrighet kan også gli over i egoisme tenker jeg..

Hva sier han når du handler fine og gjennomtenkte ting til han, og han kjøper skit tilbake..??

Han sier tusen takk og se glad ut!!!!

Er det mulig, ja det er mulig. Jeg ser selv hvor rart det ser ut her på tekst...

Den som fant på det med at forelskelse gjør blind, den personen har helt rett...

Har jeg bare meg selv å skylde som fortsatt er sammen med ham? :sukk:

Skrevet

Hvordan har han det ellers da. Er alt skikkelig kjipt og dårlig eller har han en viss style på leilighet og bil ?

Jeg synes det blir litt vel mye golddigger mentalitet å dømme et menneske etter hvor fine gaver han gir.

• Liker 1
Skrevet
Hm...han har ikke så veldig mange nære venner...sier kanskje noe...men veldig mange bekjente, som jeg mistenker er der bare pga yrket hans, og dette med yrket kanskje gjør at han tillater seg å ikke gjøre noe med gjerrigheten. Han fortsetter å lete dame til han finner den rette, som ikke krever noe? Skrekk og gru... Han har nemlig en hel del kortere forhold bak seg, og ca halvparten med dramatisk avslutning, man kan jo gjette hvorfor.

Men hvorfor er jeg da så forelsket??? Det er tross alt noe ved ham som ingen annen mann jeg før har møtt har hatt og som jeg vil ha!

Dilemma!

Tror det vil være greit med en lang prat i forkant, hvor både dette og andre verdier blir diskutert. Kjærlighet er ikke nok i lengden - man må ha det bra med hverandre og seg selv også...

Skrevet

Hei

Før dere flytter sammen, bli enig om økonomien, skriv samboerkontrakt.

Min sambo er flink til å spare å de pengene som står på høyrente er som penger han ikke har. Men vi har kommet frem til noe vi begge er fornøyde med. Den lønnen vi får inn er våre penger felles. Men det som blir satt av er til kjøp av ny bil og sånne store ting og hvis vi er blakk. Så må si at for vår del har det løst seg etter hvert og mange konfrontasjoner. Vi har nå to barn sammen og var ca 6 mnd lenger hjemme med første og nå skal jeg være hjemme et år ekstra. Vi ser det som en ren invistering for barna. Og det er jeg som ville det. Ja vi lever ikke i sus og dus men vi kjøper det som er mest nødvendig.

Dette er noe du ikke skal være redd for å ta opp, mulig han ikke tenker over det. Men så kan han jo være en gnier som ikke vil dele.. Bedre å vite før det blir for seriøst.

Er sikker på dere finner en løsning! lykke til

Skrevet

Oh. Usjarmerende. Tenk å ha barn med en sånn? En ting til som er SKIKKELIG usjarmerende er menn som sitter og knuger og kiper og skal "sikre" seg mot golddiggers...(flere sånne her ser jeg) ISJ. Så forbanna attraktiver er faen ikke mannfolk, om de har gullhår i ræva og eter på sølvtallerkner hver dag... En sånn generell holdning til andre er ekkelt.

Ta det opp med ham, spør hva han tenker når han gjør sånt.

Skrevet

Er det egentlig så galt å være litt prisbevisst? Er det bare en negativ egenskap?

Jeg er sammen med en sånn fyr. Kjøper fine gaver da, men han kjøper ikke ting han ikke trenger, og han kan godt kjøpe billig dopapir istedet for dyrt.

Jeg kastet ukritisk penger rundt meg før. Shoppet ting jeg ikke trengte kanskje litt pga tomhetsfølelse. Jeg har lært meg å bli mye mer økonomisk etter jeg møtte han og bare siden i høst har jeg betalt ned 70 000 på studielånet mitt. Jeg har bare 40 000 igjen, og det har jeg snart spart opp til.

Det er mulig å se dette på flere måter. Vi sparer endel penger på å ikke gå ut å spise hele året, men reiser på to skikkelig ferier i løpet av året hvor vi ikke teller kroner.

En mellomting kanskje?

Så derfor har vi mine og dine penger, samt en felles pott til felles utgifter.

• Liker 1
Gjest Gjest_Katinka_*
Skrevet
Hvordan har han det ellers da. Er alt skikkelig kjipt og dårlig eller har han en viss style på leilighet og bil ?

Jeg synes det blir litt vel mye golddigger mentalitet å dømme et menneske etter hvor fine gaver han gir.

For å gjøre det helt klart, jeg er ingen golddigger!

Det er jo det som er problemet her. Men et sted må jo grensen gå!

Jeg tør jo rett og slett ikke å flytte sammen med ham fordi han har så dyre vaner på seg selv. Vi er jo rent økonomisk total mismatch! Jeg skulle faktisk rett og slett ønske han var den samme mannen men fattig og uten det stilige yrkesstempelet han har, som gir ham denne statusen og lønnen. Tror det på en måte har ødelagt ham.

Han har veldig dyr leil og veldig dyr bil og kjøper masse dyre ting til seg selv.

Og han har et topp yrke, godt ansett og godt akseptert og beundret.

Jeg får ikke en gang en blomsterbukett, de er jo ikke så dyre.

Ikke en eneste gang på et år.

Gjest missLady
Skrevet

Det med gaver synes jeg du skal snakke med han om.. Men nå vet jeg ikke hva du tenker med billige gaver, 100kr? 1000kr? Du nevnte billige nilleting, er det ting han gir til deg? I så fall så har du rett til å være skuffet og konfrontere han!! Det er svært slitsomt å leve med noen som er gjerrige.. Xn min var det, spanderte første middagen på meg etter vi ble sammen, og etter det sa han "Nå kan du vel betale selv??" Jeg forventet aldri å bli spandert på, det var måten han sa det på, og alle småtingene, som at om jeg skulle ha tyggis når han handlet mat, måtte jeg kjøpe den selv. Han var også veldig flink på at om jeg kjøpte noe lite til han (som jeg ikke krevde å få pengene igjen på) ga han meg nøyaktig beløp slik at han slapp å kjøpe noe til meg engang... Vanskelig skrevet kanskje, men jeg ble dritt lei... Med kjæresten nå spanderer jeg en dag og han en annen, my bedre å leve slik.. Litt avsporing kanskje..

Men når det kommer til den ferieturen, så synes jeg faktisk ikke du kan kreve at han skal betale din del uansett om han tjener mer enn deg. Om han ABSOLUTT skal til den dyre plassen så får han værsegod spandere, men ikke om han gjerne dropper den og heller drar til en plass du har råd til å betale for deg selv..

Men det er nå min mening...

Gjest Gjest_Katinka_*
Skrevet
For å gjøre det helt klart, jeg er ingen golddigger!

Det er jo det som er problemet her. Men et sted må jo grensen gå!

Jeg tør jo rett og slett ikke å flytte sammen med ham fordi han har så dyre vaner på seg selv. Vi er jo rent økonomisk total mismatch! Jeg skulle faktisk rett og slett ønske han var den samme mannen men fattig og uten det stilige yrkesstempelet han har, som gir ham denne statusen og lønnen. Tror det på en måte har ødelagt ham.

Han har veldig dyr leil og veldig dyr bil og kjøper masse dyre ting til seg selv.

Og han har et topp yrke, godt ansett og godt akseptert og beundret.

Jeg får ikke en gang en blomsterbukett, de er jo ikke så dyre.

Ikke en eneste gang på et år.

Rettet av TS:

Jag han kjøper dyre ting til seg selv. Men i dagligvarebutikker er han kjempesparsom!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...