Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg burde gå til gynekolog å ta celleprøve, er mange år siden sist. men det er mulig jeg er gravid (for tidlig å ta test enda). i den forbindelse lurer jeg på om det er ok/vanlig å ta celleprøve når man er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke noen automatikk i at det blir tatt celleprøve om en er gravid. Jeg har ikke hatt noen g.u. i det hele tatt.

Men hvis du skal till lege i forbindelse med graviditeten er det jo bare å be om at det blir tatt en prøve samtidig siden det er lenge siden.

Skrevet

Min lege ville ikke ta celleprøve hverken under graviditet eller amming fordi det kan føre til for mange bekymringer. Man kan få celleendringer under graviditet og amming uten at det er noe farlig.

Skrevet

Men mange tar celleprøver under graviditet. GU under graviditet er frivillig, men mange leger anbefaler at man tar GU med celleprøve hvis det er lenge siden sist. Tydeligvis forskjellig praksis ute og går...

Skrevet

hva mener du med GU med celleprøve imli? når jeg har vært hos GU har det vel egentlig bare blitt tatt celleprøve samt standard test for klamydia, i tillegg til at legen har kjent på livmoren. kan ikke huske at jeg har gjort noe mer enn det......

hva med dere andre?

Skrevet
hva mener du med GU med celleprøve imli? når jeg har vært hos GU har det vel egentlig bare blitt tatt celleprøve samt standard test for klamydia, i tillegg til at legen har kjent på livmoren. kan ikke huske at jeg har gjort noe mer enn det......

hva med dere andre?

Altså en gynekologisk undersøkelse hvor man tar en celleprøve... Man må jo nesten ta GU for å få tatt en celleprøve ;) GU under graviditet er vel ikke noe annerledes enn GU til vanlig. Man blir vel grafsa litt på, og tatt div prøver ;)

Jeg hadde ikke noen GU i svangerskapet, før var det standard men nå er det valgfritt.

Skrevet

ok. da tror jeg at jeg bestiller time. greit å få det gjort.

var litt usikker på om det kunne være farlig for fosteret (hvis det er en liten spire der da :) ) at noen "grafset der inne", derfor jeg måtte sjekke med andre om hva som var vanlig.

Skrevet (endret)

Da jeg var gravid med første mann i 02/03 så hadde jeg gu på første legekonrtoll i graviditeten.Da tok legen celleprøve,hivtest og div.Imitt andre svangerskap så gjorde jeg dette hos gynekolog før graviditet,gikk til gynekolog for å bli gravid.

Inn å rette litt.gjorde det ikke da jeg var gravid første gang kom jeg på.Men rett før jeg ble gravid.

Endret av skogmusa
Skrevet

Min lege tok ikke celleprøve fordi jeg var gravid. Kan risikere feil resultat da, så det er ingen vits. Må vente helt til mars jeg for å få tatt. Da er det ca 4-5 mnd siden fødsel - og først da var det visst ok.

Skrevet
Min lege ville ikke ta celleprøve hverken under graviditet eller amming fordi det kan føre til for mange bekymringer. Man kan få celleendringer under graviditet og amming uten at det er noe farlig.

Jeg hadde heller ingen gu da jeg var gravid, selv om det var 4-5 år siden sist. Celleprøve ville hun uansett ikke ta når jeg var gravid, så det ble gjort på 6 ukers kontrollen (da måtte jeg forresten be om gu, for det er ikke nødvendig om det ikke er noe spes).

Skrevet (endret)

Jeg skulle hatt oppfølgende celleprøve etter laserkonisering nå i januar, men legen valgte å utsette den til etter fødselen. Jeg vet ikke hvilke grunner han hadde til det, om det var på grunn av mulig misvisende resultat, risiko for barnet eller for ikke å skape unødvendige bekymringer, men han gjorde nå det. Jeg skal ta celleprøve til sommeren, da er det ett og et halvt år siden sist (skulle egentlig vært et år). Men det virker som det er ulik praksis ute og går. Det har sikkert noe å si hvor lenge siden det er siden sist celleprøve også. Men det beste vil være å høre hva legen anbefaler.

Endret av Harlekin
Gjest Gjest_Maya_*
Skrevet

Jeg er gravid nå, og har nettopp tatt celleprøve. Dette ble gjort for at jeg hadde et sår på livmorhalsen. Tror ikke det er noe farlig å gjøre det selv om man er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...