Gå til innhold

Barn + sukker = fakta ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

man hører stadig vekk at barn blir ville av sukker, men finnes det noe forskning på at dette faktisk er fakta?

Takk for svar, gjerne med link om noen har.

Endret av Sol79
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

man hører stadig vekk at barn blir ville av sukker, men finnes det noe forskning på at dette faktisk er fakta?

Takk for svar, gjerne med link om noen har.

Jeg vet ikke hvor du finner fakta, men jeg har hørt på radio samt sett ett tv-program der temaet ble tatt opp. I begge tilfellene ble det sagt at forskerne mente at det er oppspinn at barn blir påvirket av sukker. Men jeg er overbevist om det motsatte - vår sønn på 3 år reagerer definitivt på sukker.

Skrevet

Jeg har aldri merket at mine barn har blitt hypre av sukker, tror ofte det er settingen som gjør at en del tar av. Men forskning... :sjenert: Mener jeg leste at det ikke var påvist sammenheng i en forskningsrapport, men har dessverre ingen link til deg.

Skrevet
Jeg vet ikke hvor du finner fakta, men jeg har hørt på radio samt sett ett tv-program der temaet ble tatt opp. I begge tilfellene ble det sagt at forskerne mente at det er oppspinn at barn blir påvirket av sukker. Men jeg er overbevist om det motsatte - vår sønn på 3 år reagerer definitivt på sukker.

Er du sikker på at det er sukkeret han reagerer på, og ikke noe annet i maten? Om det er godteri og slikt han reagerer på, så er det jo som regel masse e-stoffer i dette, og det er det mange som reagerer på.

Det kan godt hende at både du og forskerne har rett. Det forskerne sier, er jo at det ikke er slik at alle barn reagerer på sukker. Det er alltid unntak, så selv om barn flest ikke reagerer, og det derfor ikke er slik at barn + sukker = et lite helvete, så kan det være slik for sønnen din.

Skrevet

Mine blir/ble aldri hypre av sukker.

Men jeg har sett eksempler på de som blir det.

Skrevet

Forskning har slått fast at barn -ikke- blir hyperaktive av sukker. Jeg har ikke en link direkte til forskningsartiklene, men om du googler finner du plenty av artikler som siterer denne forskningen.

tilsetningsstoffer kan gi hyperaktivitet. .

Så om man har valget mellom å gi ungen hjemmebakt sjokoladekake som inneholder sukker, men ikke noen kunstige tilsetningsstoffer, eller gi ungen sukkerfri vingummi som stort sett kun består av kunstige tilsetningsstoffer, så er sjokoladekaken det beste valget om du ikke vil at ungen skal tilbringe resten av kvelden med å slenge seg i taklampa og klatre i gardinene.

Skrevet

Litt moro det her. Dette ble nemlig testet i en episode av Myth Busters. Opplegget ble lagt opp slik: Det ble arrangert to selskaper hvor av det i det ene ble servert utelukkende brus, godteri, kaker og alt av sukkerbomber. I det andre selskapet ble det kun servert sukkerfri drikke, samt frukt og grønt. Deretter skulle ungene gjennom det samme opplegget med sang, leker o.l.

Etter selskapet skulle de respektive foreldrene bedømme hvorvidt ungen var mer hyper etter sukkerinntakk kontra frukt og grønt-festen. Samtlige foreldre bekreftet at ungen var definitivt mer gira etter sukkerfesten. Det var det ingen tvil om!

Så til det som var litt artig. Forskerne som gjorde eksperimentet byttet selvfølgelig om på datoene. Altså, når foreldrene trodde ungene hadde vært på sukker-fest, hadde ungene kun spist sukkerfri (og ganske så sunn) mat. Og motsatt, så klart. Etter grønnsaksfesten dokumenterte foreldrene at ungene utvilsomt var roligere enn vanlig. Selv om flesteparten av ungene omtrent hadde konsumert halvparten av sin egen vekt i sukker.

Så, den myten ble i alle fall avkreftet der. De avsluttet jo også innslaget med en gruppe forskere som viste til null sammenheng mellom sukker og hyperaktivitet.

• Liker 1
Skrevet

Her er en forskningsartikkel som bekrefter at mytene om sukker og barn er svært overdrevet.

Om du ser på forskning.no kan du finne mer om barn, sukker, e-stoffer og hyperaktivitet.

Skrevet (endret)

Jeg så en gang et program på TV der de testet ut dette her. Et søskenpar skulle i 2 bursdagsselskap - det ene skulle det serveres mat med sukker i (og da snakker jeg bare drittmat) og det andre utelukkende sunn mat. Foreldrene ble fortalt det omvendte av hva de egentlig serverte.

I det selskapet der de serverte sukker, hadde de kun rolige aktiviteter som høytlesing osv. I det andre kunne barna gjøre akkurat hva de ville og gå helt bananas med hoppeslott og leking.

Da barna kom hjem fra hoppeslott og leking trodde selvfølgelig foreldrene at barna var rusa på sukker, noe de ikke var. Og de var naturligvis sjokkert over at barna var helt rolige etter selskapet med kaker og snop.

Konkluksjonen min er at det også er veldig mye opp til hva barna gjør når de spiser sukker. Klarer en å holde dem rolige med eventyr e.l. går det veldig bra, men får de lov til å løpe rundt og hyle og skrike fordi foreldre tror de er rusa på sukker uansett, vil de selvfølgelig bli veldig hyperaktive.

Samtidig har jeg møtt mange barn som bare får bittelitt sukker innabords og de går helt bananas uansett hva foreldre prøver på. Så jeg vet vel egentlig ikke hva konklusjonen min var her... :fnise: Noen forskningsresultater kan jeg ikke si noe om.

Edit: Oi, jeg skreiv litt seint og havna laaangt ned på lista her. Ser jo nå at FoxyFish har sett den samme episoden som meg. :)

Endret av ^^Belle^^
Skrevet

Nå må dere huske på at forskning sier noe om hvordan flertallet reagerer. Om det er et klart flertall som ikke blir påvirket av sukker, er konklusjonen at sukker ikke fører til hyperaktivitet. Det betyr ikke at INGEN unger reagerer på sukker. Så at dere kjenner en unge som går av skaftet når han får en mokkabønne, så betyr ikke dette at forskningen er feil. At 1 unge reagerer, endrer ikke det faktum av det er 999 andre som ikke reagerer. Og da kan man ikke generalisere og si at "siden min unge reagerer, er det normalt å reagere.".

Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobber sier de at ungene har blitt mer rolige etter at de begynte å fokusere på og servere sunnere mat til måltidene. Men det skyldes ikke nødvendigvis at barn blir hypre av nugatti og loff - jeg tror kanskje heller problemet er at slik mat ikke holder en mett lenge nok til at en unngår å bli ukonsentrert og sur (jeg blir i hvert fall det når jeg går sulten). Om man får kake i bursdagsselskap, men har spist forholdsvis "riktig" mat rett før eller får tilbud om noe å spise ikke så altfor lenge etter kaka, får man kanskje ingen dårlig reaksjon heller?

Skrevet

Såvidt jeg vet finnes det ingen forskning på at barn generelt blir hypre av sukker, men det er ganske nylig publisert to store forskningsprosjekter på at barn IKKE blir hypre av sukker i British Medical Journal (et av verdens mest anerkjente medisinske tidsskrifter).

• 2 år senere...
Skrevet

Forskere ved Society for Pediatric Research i Anaheim, California, har vist at barn som inntar en dose sukker, får en adrenalinstigning i blodet på inntil 10 ganger nivået uten denne sukkerdosen. Adrenalinstigningen kan gi barna skjelvinger, hjerteklapp, økt pust og kan utløse angst, konsentrasjonsvansker, irritabilitet og hyperaktiv atferd.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...