Gjest Tio Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Jeg er i ferd med å kjøpe meg kamera. Men så er det så mye jeg ikke kan. Derfor lurte jeg på om noen her kunne hjelpe meg med ett par begreper. Fx : Hvor mørkt er det før en må bruke 1600 ISO Og hva er forskjellen på JPGbilder og RAW. De fleste speilrefleksene jeg har sett på har noe som ble kalt Live Wiew. Det skulle våre en funksjon som gjorde at en kunne bruke skjermen som søker. Det er jo vanlig. Men det skulle være en ny tilleggs funksjon som... Ja om noen vet... Blir super glad bare for svar. Om det så bare er et forsøk på å forklare eller tipping. He he.
Pingting Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Jeg er i ferd med å kjøpe meg kamera. Men så er det så mye jeg ikke kan. Derfor lurte jeg på om noen her kunne hjelpe meg med ett par begreper. Fx : Hvor mørkt er det før en må bruke 1600 ISO Og hva er forskjellen på JPGbilder og RAW. De fleste speilrefleksene jeg har sett på har noe som ble kalt Live Wiew. Det skulle våre en funksjon som gjorde at en kunne bruke skjermen som søker. Det er jo vanlig. Men det skulle være en ny tilleggs funksjon som... Ja om noen vet... Blir super glad bare for svar. Om det så bare er et forsøk på å forklare eller tipping. He he. OBSOBS - jeg er veldig på amatørstadiet ennå, så det er bare å arrestere meg om jeg sier noe feil! ISO og lukkerhastighet brukes (blant annet) for å gjøre bilder mørkere/lysere. ISO er lysfølsomheten til bildesensoren, mens lukkerhastigheten definerer hvor lenge sensoren utsettes for lys. I tillegg er det blenderåpning (F-tall) som bestemmer hvor mye lys som slippes inn (etter størrelsen på åpningen) ISO 100 er dermed laveste innstilling, men det gir også bedre kvalitet på bildet. 1600 vil ofte bli kornete og uklart. Lav ISO kan kompenseres for med smalere blenderåpning og/eller lengre lukkerhastighet. Blenderåpning går fra F2 (eller noe sånt) til F36. Jo større tall, jo mindre åpning (og mindre lys på bildet). Den påvirker også dybdeskarpheten i bildet, liten åpning (altså stort tall) gir mer skarphet. "Standard" lukkerhastighet er 1/60 (altså ett sekstidels sekund) men kan stilles til å være mye kortere (greit når man skal ta bilde av ting som beveger seg) eller til mange minutter. Det høres masse og skummelt ut! Men det er ikke så ille når man blir vant til det. På digitale speilreflekskameraer er det uansett ulike moduser som lar deg f.eks. bare stille inn blenderåpningen, så stiller kameraet resten for deg. Eller du kan gjøre alt selv. Eller ingen ting. Den beste måten å lære hva som fungerer på er i grunn å ta bilder, ikke å pugge tall og kombinasjoner av tall. Ta med deg kameraet ut, lek med de ulike innstillingene og se hva slags effekter du får av dem.
Pingting Skrevet 23. januar 2009 #3 Skrevet 23. januar 2009 Ang. filformat så er RAW kjekt om du har tenkt å bearbeide bilden i f.eks. Photoshop eller andre bilderedigeringsprogram. Da kan du nemlig gå inn og endre på hvitbalanse. Jepp, ENDA en innstilling som har med lys å gjøre - men denne bruker du ut fra hva slags lys det er der du tar bilder; sol, skygge, lysstoffrør, blitz etc. Feil hvitbalanse gjør ofte at man får orangeaktig eller blåaktig lys i bildet. Kjekt å kunne endre på! Her står det om RAW-format på Wikipedia.
Gjest Tio Skrevet 24. januar 2009 #4 Skrevet 24. januar 2009 Oj.Takk , takk for langt og informerende svar. Uff ja,det er masse skummelt .. Føler at jo mer jeg leser jo mer skjønner jeg at jeg ikke skjønner. He he. Grunnet til at jeg spør om det der med 1600 ISO er at det i en forbruker test for det kamera jeg muligens har bestemt meg får står noe sånt som at: kamera tar bra bilder i ISO 1600, men er nærmest ubrukelig ved høyere ISO." Og da jeg tenkte at det var som så at hvor mørkere det var i et rom,fx, jo høyere ISO... (Det ser jo ut som det stemmer sånn ca ut fra forklaringen din... )Hm.. Det jeg vel tenkte da jeg leste forbruks testen var: Søren kan jeg fx ikke ta bilde ute om kvelden da, uten at det blir dårlig? Skal lese linken om RAW. Tusen takk for den. Og igjen takk så mye for at du svarte PingTing.
Pingting Skrevet 24. januar 2009 #5 Skrevet 24. januar 2009 (endret) Å, det var da så lite! Er faktisk greit å få repetert alt det tekniske selv, hehe. Og ja, i mørkere rom bør man nok bruke høyere ISO. Men jeg visste ikke at ISO går høyere enn 1600? :klø: Vet forresten ikke hvilke testsider du har vært innom, men jeg synes generelt at www.akam.no er veldig flinke og klare. Endret 24. januar 2009 av Pingting
Gjest Tio Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Det er akam sine sider jeg har vært inne på ja. Veldig mye å lese der. Vet du om noen andre sider det går ann å finne slike tester kanskje? Angående ISO så fins det iallefall 3200 og 6400. Fint jeg kunne bidra med noe jeg også. He he.
Zzyzx Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Det finnes kamera med ISO 25600, men det er ikke noe man faktisk bruker. Jeg anbefaler heller innkjøp av lyssterk optikk før man vurderer å bruke ISO fra 1600 og oppover. Det er ikke slik at høy ISO er noe man nødvendigvis har behov for, men det er greit i ekstreme situasjoner der blits ikke vil ha noen nevneverdig effekt likevel. Blits har nemlig en begrenset rekkevidde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå