Gjest lille skatt Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Jeg har en hobby som jeg nå har bestemt meg å få litt inntekt av (for det viser seg at mange er interessert i å betale for hobbyen min) Men hvor mye kan jeg tjene på min egen hobby uten å måtte skatte for det? (finnes det en grense der?). Og la oss anta at jeg etterhvert må skatte for det. Er det mulig å kunne skatte av inntekt UTEN å starte firma? Jeg har på mange måter verken utgifter eller noe annet på hobbyen min. Ikke er det naturlig å skrive ut fakturaer heller, for jeg selger ikke noe produkt, men snarere en egenskap som mange mennesker kan ha god nytte av. Bekjente som har benyttet seg av tilsvarende tjenester hos andre har da bare satt inn penger på en konto. Og de har sluppet å få regning. Er det slik at man i slike situsjoner, der hobby blir til jobb kanskje MÅ starte firma og da opprette en egen konto som er knyttet til firmaet? Fungerer dette som et godt nok alternarnativ til fakturaer for skattemyndighetene? Og/eller finnes det alternativer? Har ikke noe imot å skatte, men vil helst slippe å starte firma hvis det finnes andre ærlige løsninger.
flickan Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Man må skatte av hobbyinntekter dersom de over tid gir overskudd og er at et visst omfang. Reglene for dette er med andre ord svært vage. Jeg antar at du snakker om en eller annen form for healing, og dette har du jo i utgangspunktet ikke utgifter på. Grunnlaget for overskudd er derfor tilstede. Spørsmålet blir da hvor stort omfang det gjelder. Jeg anbefaler at du tar kontakt med skattemyndigheten i din kommune for å få svar på dette, da det garantert varierer fra sted til sted. En artikkel om emnet her.
Gjest lille skatt Skrevet 23. januar 2009 #3 Skrevet 23. januar 2009 Takk for artikkel og svar. Leste forøvrig dette: "Arbeid i hjem: Fra i år har Stortinget doblet grensen for skattefrihet ved arbeid i hjemmet. Det betyr at hvis du tar arbeid der utbetalingene er 2000 kroner eller mindre, er ikke den du tar arbeid hos pålagt å lønnsinnberette beløpet til skattemyndighetene, og for arbeidstager er inntekten skattefri og skal ikke føres opp på selvangivelsen". Regner med at den regelen gjelder ulike arbeidsgiver, da jeg ikke har samme såkalte arbeidsgiver fra gang til gang? Leste også dette: "Lønnsinntekt fra samme arbeidsgiver på inntil 1000 kroner pr. år er skattefritt og skal ikke oppgis, både som vanlig arbeid og hobby. Du kan ha mange ulike arbeidsgivere som betaler deg inntil 1000 kroner i ett kalenderår. Så lenge lønnen eller honoraret er under tusenlappen fra hver, slipper du å betale skatt" Så hvordan kan dette tolkes? At jeg slipper å ha eget firma og kan betrakte kundene som arbeidsgivere? For privatpersoner har vel lov til å engasjere andre mennesker til oppdrag i ny og ne? Uten å nødvendigvis ha et firma? Noen som har lyst til å tolke?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #4 Skrevet 12. mars 2009 Leste også dette: "Lønnsinntekt fra samme arbeidsgiver på inntil 1000 kroner pr. år er skattefritt og skal ikke oppgis, både som vanlig arbeid og hobby. Du kan ha mange ulike arbeidsgivere som betaler deg inntil 1000 kroner i ett kalenderår. Så lenge lønnen eller honoraret er under tusenlappen fra hver, slipper du å betale skatt" Så hvordan kan dette tolkes? At jeg slipper å ha eget firma og kan betrakte kundene som arbeidsgivere? For privatpersoner har vel lov til å engasjere andre mennesker til oppdrag i ny og ne? Uten å nødvendigvis ha et firma? Noen som har lyst til å tolke? Det gjelder ikke hvis du "driver næring". Ellers ville alle tjenesteytere slippe skatt. Odd
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #5 Skrevet 12. mars 2009 I følge Finansdepartementets forskrift til skatteloven § 5-15-7 er det oppgitt at "skattefritak er begrenset til et beløp på 4.000 kroner."
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2009 #6 Skrevet 12. mars 2009 Jeg har en hobby som jeg nå har bestemt meg å få litt inntekt av (for det viser seg at mange er interessert i å betale for hobbyen min) Men hvor mye kan jeg tjene på min egen hobby uten å måtte skatte for det? (finnes det en grense der?). Og la oss anta at jeg etterhvert må skatte for det. Er det mulig å kunne skatte av inntekt UTEN å starte firma? Jeg har på mange måter verken utgifter eller noe annet på hobbyen min. Ikke er det naturlig å skrive ut fakturaer heller, for jeg selger ikke noe produkt, men snarere en egenskap som mange mennesker kan ha god nytte av. Bekjente som har benyttet seg av tilsvarende tjenester hos andre har da bare satt inn penger på en konto. Og de har sluppet å få regning. Er det slik at man i slike situsjoner, der hobby blir til jobb kanskje MÅ starte firma og da opprette en egen konto som er knyttet til firmaet? Fungerer dette som et godt nok alternarnativ til fakturaer for skattemyndighetene? Og/eller finnes det alternativer? Har ikke noe imot å skatte, men vil helst slippe å starte firma hvis det finnes andre ærlige løsninger. Som en skrev, så er reglene vage. En bekjent som driver på "hobbybasis" som oppdretter. Hun kontaktet skattekontor, og svaret var at så lenge det er hobby,så skatter du ikke. Når går grensen over for hobby? Vedkommende er i tillegg uføretrygdet, så da gjaldt vist ikke regler om inntekt. Et år ble det solgt 20 valper,men siden hun har få hunder til avl, så blir det regnet som småskala. Hver hund som selges går for 12-14000. Dette er hunder som vanligvis får mange valper i kullet. Den ene fikk 10 i fjor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå