Gjest Gjest_lillemor_* Skrevet 23. januar 2009 #1 Skrevet 23. januar 2009 Hei. Jeg og mannen min har nylig kjøpt ny bolig. I sokkeletasjen er det en hybelleilighet som idag er utleid. Vi overtar huset i midten av mars, og det er noen få ting jeg lurer på da.. Hybelleiligheten er ikke godkjent av kommunen, hva betyr dette i praksis? "Følger" leierboeren med huset? Er det lurt å skrive (ny?) kontrakt med h*n? Hva bør stå i en slik kontrakt? Hvilke betingelser, o.l? Bør det skrives ny kontrakt hvert år? Når det gjelder skatt og slikt, skal leieinntekten skrives der? Er en del ting jeg lurer på, da jeg nemlig har hørt at leieboeren har "alle" rettinghetene på sin side, når h*n først er kommet inn i huset... Takker så mye for svar
GlaJenta88 Skrevet 23. januar 2009 #2 Skrevet 23. januar 2009 Hei! Nå orket jeg ikke å gå gjennom hele husleieloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html Men jeg ville ikke tro at dere har noe med den tidligere leieboeren å gjøre i det hele tatt. Kontrakten som den leieboeren har inngått, har h*n inngått med forrige huseier, og blir sagt opp ved salg. Når man skal leie ut bolig, så må det være en viss standard. Dette kan du lese mer om i husleieloven. I praksis betyr dette at det må være full takhøyde, store nok vinduer (jeg tror at de skal være kvadratet av gulvet i rommet elns), rømningsveier i tilfelle brann osv. Hvis ikke kommunen har godkjent leiligheten tror jeg at du kan bli bøtelagt for det. I alle fall hvis ikke vinduene er store nok til å kategoriseres som mulig rømningsvei og man ikke har en "dør nr. 2". Likevel vil jeg jo anbefale å videreføre avtalen med den leieboeren som bor der nå, så vidt h*n har gode skussmål fra selgeren. Det er virkelig leiers marked idag, og hvis dere har beregnet leieinntekter burde du virkelig beholde h*n som allerede bor der. Ny kontrakt må dere uansett tegne, ettersom leieboeren ikke har inngått noen avtale med dere. Forslag til utseende på kontrakt finnes her: http://forbrukerportalen.no/filer/fil_leie_bolig.pdf Hvor ofte dere vil tegne ny kontrakt må være opp til dere selv. Noen endringer i husleien kan jo skje, men dette har dere muligheter til å gjøre uten å sette utløpsdato på kontrakten. Da må kontrakten sies opp, og ny tegnes. Verre enn det er det ikke Hvis du som eier skal bruke huset helt eller delvis selv, så er det skattefri inntekt å leie ut kjelleretasjen. Det er først når man leier ut hele boflaten evt størstedelen av boflaten, man må skatte av inntekten. Når det gjelder oppsigelse av kontrakten, så har egentlig leietager "alle" rettigheter. Det er faktisk ganske vanskelig å få "tvunget" en leieboer ut. Hvis ikke leieboeren betaler leie, ikke vil vedgå den nye kontrakten etc, så kan du fortsatt ikke bare "kaste h*n ut". Da kommer namsmannen inn i bildet. www.utkastelse.no. Dette er heldigvis ikke noe jeg selv har erfaring med. Hvis min tidligere utleier hadde gitt meg beskjed om at jeg ikke lenger var ønsket, hadde jeg jo ikke likt å bli værende heller. Håper denne noe rotete oversikten var til litt hjelp
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #3 Skrevet 23. januar 2009 Hei! Nå orket jeg ikke å gå gjennom hele husleieloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html Men jeg ville ikke tro at dere har noe med den tidligere leieboeren å gjøre i det hele tatt. Kontrakten som den leieboeren har inngått, har h*n inngått med forrige huseier, og blir sagt opp ved salg. Når man skal leie ut bolig, så må det være en viss standard. Dette kan du lese mer om i husleieloven. I praksis betyr dette at det må være full takhøyde, store nok vinduer (jeg tror at de skal være kvadratet av gulvet i rommet elns), rømningsveier i tilfelle brann osv. Hvis ikke kommunen har godkjent leiligheten tror jeg at du kan bli bøtelagt for det. I alle fall hvis ikke vinduene er store nok til å kategoriseres som mulig rømningsvei og man ikke har en "dør nr. 2". Likevel vil jeg jo anbefale å videreføre avtalen med den leieboeren som bor der nå, så vidt h*n har gode skussmål fra selgeren. Det er virkelig leiers marked idag, og hvis dere har beregnet leieinntekter burde du virkelig beholde h*n som allerede bor der. Ny kontrakt må dere uansett tegne, ettersom leieboeren ikke har inngått noen avtale med dere. Forslag til utseende på kontrakt finnes her: http://forbrukerportalen.no/filer/fil_leie_bolig.pdf Hvor ofte dere vil tegne ny kontrakt må være opp til dere selv. Noen endringer i husleien kan jo skje, men dette har dere muligheter til å gjøre uten å sette utløpsdato på kontrakten. Da må kontrakten sies opp, og ny tegnes. Verre enn det er det ikke Hvis du som eier skal bruke huset helt eller delvis selv, så er det skattefri inntekt å leie ut kjelleretasjen. Det er først når man leier ut hele boflaten evt størstedelen av boflaten, man må skatte av inntekten. Når det gjelder oppsigelse av kontrakten, så har egentlig leietager "alle" rettigheter. Det er faktisk ganske vanskelig å få "tvunget" en leieboer ut. Hvis ikke leieboeren betaler leie, ikke vil vedgå den nye kontrakten etc, så kan du fortsatt ikke bare "kaste h*n ut". Da kommer namsmannen inn i bildet. www.utkastelse.no. Dette er heldigvis ikke noe jeg selv har erfaring med. Hvis min tidligere utleier hadde gitt meg beskjed om at jeg ikke lenger var ønsket, hadde jeg jo ikke likt å bli værende heller. Håper denne noe rotete oversikten var til litt hjelp Dersom det ikke er avtalefestet at leieforholdet opphører ved salg så løper bare avtalen videre. Mange tror at de må flytte når leiligheten de leier selges, men som oftest kan man bo videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå