Gå til innhold

Hva er en realkausjonist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Realkausjonist er når flere enn låntaker har hjemmel til boligen. Medeieren(e) må undertegne avtale om realkausjon som innebærer at de stiller sin ideelle andel av boligen til sikkerhet for lånet (3. mannspant). Hver medeier må undertegne en egen avtale.

Avtale om realkausjon innebærer ikke personlig gjeldsansvar for kausjonisten, men kun at banken kan søke dekning for sitt krav i hele den pantsatte eiendommen.

Skrevet
Realkausjonist er når flere enn låntaker har hjemmel til boligen. Medeieren(e) må undertegne avtale om realkausjon som innebærer at de stiller sin ideelle andel av boligen til sikkerhet for lånet (3. mannspant). Hver medeier må undertegne en egen avtale.

Avtale om realkausjon innebærer ikke personlig gjeldsansvar for kausjonisten, men kun at banken kan søke dekning for sitt krav i hele den pantsatte eiendommen.

Innebærer det noen risiko å være realkausjonist? (ser bort fra at låntaker bevisst misligholder lånet). Hva om låntaker blir syk eller dør? Eller låntaker bryter ut av forholdet/flytter?

TS

Skrevet

Jeg er realkausjonist for min samboer sitt lån. Grunnen til det er at vi eier en bolig 50% hver, men jeg betalte min andel med egenkapital mens han tok opp boliglån med pant i vår felles bolig.

Pantet er banken sin sikkerhet. Hvis min samboer misligholder lånet kan det i værste fall medføre at boligen må selges. Hvorfor han misligholder lånet, om det er pga sykdom eller annet har ingen betydning. Min samboer eier jo bare halve leiligheten, og det går ikke ann å selge en halv bolig. Som realkausjonist har jeg dermed gått med på at jeg aksepterer at boligen kan bli solgt hvis min samboer sitt lån misligholdes.

Jeg er altså ikke ansvarlig for å betale på lånet hans hvis han ikke gjør opp for seg, men aksepterer at boligen kan bli solgt.

Det er likevel selvsagt ingen som stopper meg hvis jeg selv velger å betale på lånet hans, eller f.eks. velger å kjøpe han ut av boligen hvis det går så langt at banken krever å få lånet hans innfridd.

For å gjøre et enkelt talleksempel:

Kari og Ola kjøper en leilighet for 1.000.000,- Kari betaler 500.000,- med egenkapital og Ola låner 500.000,- i banken med pant i boligen.

Kari og Ola eier 50% av boligen hver.

Ola betaler ikke på lånet sitt. Kari er ikke forpliktet til å betale for han. Etter purringer, inkasso osv. så ender det opp med at banken tvangsselger boligen slik at de får igjen pengene sine. Boligen selges for 1.000.000,-

Banken tar de 500.000,- som er utestående på Ola sitt lån, og Kari får igjen sin andel.

(dette eksempelet er veldig enkelt med lik kjøps- og salgssum og tar ikke hensyn til hvor mye Ola f.eks. har betalt ned på lånet, purregebyr og andre gebyr i forbindelse med et mislighold lån og kostnader for salg av bolig. Dette må selvsagt også tas med i regnestykket.

Hvis boligen selges for mer enn den ble kjøpt for vil Kari få igjen mer enn hva hun spyttet inn i utgangspunktet, men er boligen synket i verdi risikerer hun å få igjen mindre. Helt på lik linje med hvis Kari og Ola selger boligen av en hvilken som helst annen grunn).

Hvis min samboer velger å flytte så er det lite trolig at han ønsker å fortsette å ha et lån på en bolig han ikke bor i lengre. Alternativet blir da at boligen selges og vi deler salgsummen mellom oss, eller at jeg kjøper han ut. I begge tilfeller blir lånet hans innfridd, og jeg er ikke realkausjonist lengre.

Hvis han skulle dø så er det arvereglene som spiller inn. Den som arver din samboer overtar både eierandel i boligen og hans gjeld (hvis vi forutsetter at arvetaker ikke frasier seg arven). Hvis din samboer ikke har noen barn så er det i utgangspunktet hans foreldre (evt. søsken hvis foreldre ikke er i live) som arver han, men ved å sette opp et testament kan han føre opp deg som arvtaker.

Hvis han har barn så kan han ikke gjøre dem arveløs, de må arve han. Men bare opp til en viss sum/andel, resten kan han testamentere til deg.

Uansett om det er du eller andre som arver han så må lånet hans gjøre opp og overføres dermed til arvtaker. Er det en annen en deg så må det bli et oppgjør mellom deg og arvtaker hva som skal gjøres med boligen. Det er f.eks. lite trolig at hans mor ønsker å betale på et boliglån for en bolig som du bor i, så salg er det mest naturlige. Enten at du kjøper, eller at hele boligen selges.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Hei! Hvis 4 personer kjøper bolig sammen og ingen har egenkapital. Kan vi være realkausjonister for hverandre da med pant i den kjøpte boligen, eller må vi ha pant i annen eiendom som vi eier?

Mvh Monica

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...