Gå til innhold

Huseier har skjult videokamera som overvåker leietaker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags straff venter en huseier dersom leietaker finner skjulte kameraer bak speilen på badet, i lysbryterne og i lamper/ventilasjonsanlegg?

Skrevet

Heia,hvor mye vet jeg ikke men de er beg å slå hardt ned på sånn,plutslig blir det lagt snutter ut på nett o.l.!Han skulle blitt sperra inne i åresvis hadde det vært opp til meg.

Skrevet
Hva slags straff venter en huseier dersom leietaker finner skjulte kameraer bak speilen på badet, i lysbryterne og i lamper/ventilasjonsanlegg?

Denne burde i hvert fall være aktuell:

Strl. § 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn.

Skrevet

Så en skremmende film fra USA om en som videoovervåket naboen, men fikk ikke straff siden det var film uten lyd, og derfor ikke gikk under reglene om avlytting... får håpe de har fått på plass et mer utfyllende regelverk nå. Vil tro de fleste synes det er enda hakket verre med billedovervåkning enn med lyd.

Skrevet

Noe sånt er så krenkende. Folk kan bli ødelagt for livet. Straffen? slik som du beskriver, så kvalifiserer det til tvungen psykisk behandling, så er det fengsel og oppreising til offeret.

Skrevet

Ja, definitivt fengselsstraff og en real erstatningssum til de som har blitt overvåket.

Skrevet

Huseieren har jo da sett på leieboeren som pusser tenner, dusjer, har sex og masse annet privat døgnet rundt. Det gir fengselsstraff, bot og muligens erstatning til leieboeren. Overvåkning uten at leieboer i sitt eget hjem er helt klart ulovlig og kan anmeldes.

Skrevet

Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig: Er dette et rent hypotetisk spørsmål, har du eller noen du kjenner opplevd dette (i Norge?) eller er dette noe du har sett på film/lest om?

Skrevet
Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig: Er dette et rent hypotetisk spørsmål, har du eller noen du kjenner opplevd dette (i Norge?) eller er dette noe du har sett på film/lest om?

Vet om en huseier som overvåker sin leieboer. Dessverre. Jeg tror flere enn vi aner driver med dette, da kamerautstyr er så lite og det kan gjemmes bak og i ting der folk ikke finner på å lete.

Skrevet

å herregud så creepy...

neste gang jeg leier kommer jeg til å tenke på dette..

vil nok foretrekke leie av en dame etter å ha lest dette

Skrevet

Signerer. En venninne mistenkte å bli overvåket da hun leide hos en nyskilt mann i hans 2. etg. Han dukket stadig opp hos henne kun iført morgenkåpe og ofte med et glass gin i hånden. Hun mistenkte overvåkning da han refererte til informasjon han ikke hadde forutsetning for å kjenne til.

Skrevet
Vet om en huseier som overvåker sin leieboer. Dessverre. Jeg tror flere enn vi aner driver med dette, da kamerautstyr er så lite og det kan gjemmes bak og i ting der folk ikke finner på å lete.

Du er nødt til å si fra til leieboeren om dette! Skjønner ikke at du ikke har gjort det allerede. Hvis du ikke vil avsløre hvem du er så går det fint an å sende et anonymt brev i posten.

Skrevet

Ja, og det skremmende er om dette er mer utbredt enn folk tenker over.

Skrevet

Æsj så ekkelt, nå fikk jeg noe å tenke over. Jeg leier, og nå kommer jeg ikke til å slappe av her mer...

Skrevet

si nå ifra til politiet da du som vet om at dette skjer! HALLO.

Annonse
Gjest Charming
Skrevet

Håper han blir HARDT straffet. Spesielt på badet og soverom da gitt. Æsj. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg hadde funnet ut noe sånt en gang jeg :S

Skrevet

Noen har små mikrofoner bak baderomsspeil, i dusjen, i baderomsventilen og inne i rommenes lysbrytere - lyd og fargebilde. Sikkert mest menn! Scary.

Skrevet

Samboeren min drev å surfet på kanalene på parabolen da han pluttselig fikk opp bilde av oppkjørselen utenfor bygget:P kompisen hans gikk ut og sto der, ver live ja:P

jeg vet vi har kamera i gangen utenfor, men aner ikke hvor det er plasert...

han er gammel pensjonert elektriker, tenk om han har noe inne i leiligheten vår da:S

tvilsomt, men hadde vært ekkelt:S

Skrevet
å herregud så creepy...

neste gang jeg leier kommer jeg til å tenke på dette..

Og damer ble mindre nyskjerrige på andre menneskers privatliv enn menn når, sa du?

Skrevet

Tja, det trengs jo bare en til for at flere enn vi aner gjør dette så det er nok høyst sannsynligvis riktig. Men om dette er et vesentlig problem og om sjansen for å bli overvåket på badet/soverommet er større en sjansen for å bli overkjørt i trafikken er en annen sak. Min umiddelbare reaksjon er at man må passe seg for å ikke bli paranoid. Jeg har litt problemer med å tro at det er særlig mange som har interesse av å drive med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...