Gjest lånetager Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Vi har vært i banken for og forhøre oss om lån....Det gikk ikke så bra som vi hadde håpet på Vi har solgt boligen og har i det sisre leid en leilighet for å sitte på gjerdet.... Det skulle vi visst ikke ha gjort. Vi hadde fra før av et lån på 1.7 mill og regnet vel egentlig at vi skulle få litt mindre i disse nedgangstider. Vi satt igje med en fortjeneste på 200000 fra forrige hus vi solgte, så da vi fant drømmeboligen til 1.8 mill så tenkte vi at med egenkapital skulle det gå greit. Vi fikk ikke mer enn 1,4 mill i lån Min mann har 450000 i årsinntekt + bonuser ,jeg har 110000,. Nå skal det sies at mannen min akkurat har begynt i ny jobb, men dette er jo 2 gangen....Uff blir helt satt ut...Dette er DnbNor...Noen andre som har synspunkter eller opplevd lignende?
Jade Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Uten å vite hvilken lånesum som er forsvarlig for dere, så vil jeg bare anbefale dere å prøve noen flere banker før dere gir opp.
Gjest Gjest1 Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 fortjeneste på 200000 fra forrige hus vi solgte Betyr dette at dere har 200' i egenkapital?
Mamma1 Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 Dere har jo ganske lav inntekt for å kunne betjene et lån på over 1.4 da, så jeg syns ikke det er rart at dere ikke fikk mer..
Gjest Lånetager Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Dere har jo ganske lav inntekt for å kunne betjene et lån på over 1.4 da, så jeg syns ikke det er rart at dere ikke fikk mer.. Vi sitter med egenkapital på 200000. vi har heller ikke noe studielån eller kortsiktige lån....Synes det er merkelig at du ikke tror vi kan klare mer enn 1.4 mill i lån???
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Tja, dere har jo fått tilbud om 2,5xinntekt da, noe som er hva som anbefales. Så helt på jordet er jo ikke tilbudet. Mange banker låner ut mer enn dette, men de siste månedene har de fleste, om ikke alle, banker strammet inn. Det burde likevel være mulig å finne en bank som kan tilby dere noe mer.
Pjukset Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Bankene er mye strengere nå med utlån, forståelig nok. 1.4 mill i lån blir jo som nevnt tidligere den "gode gamle" tommelfinger-regelen bankene har benyttet seg av tidligere, og det er vel det dere har blitt møtt med her. Jeg ville forhørt meg med andre banker, evnt andre filialer i samme bank. Tilbakemeldingene kan variere stort fra filial til filial, utrolig nok.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Hvis man har lav samlet inntekt får man ofte(re) lavere lån i x inntekt enn om man har normal/høy inntekt. Det skyldes vel at nødvendige faste utgifter vil utgjøre en forholdsmessig større del av budsjettet. I tillegg er man mer sårbar om man baserer seg hovedsaklig på én forsørger - men jeg vil tro at det kan vurderes utfra dine muligheter til å tjene mer enn du gjør nå, og hvor sikker jobben hans regnes som... Kan hende dere kunne fått mer om begge hadde inntekt på opp mot 300 000 i fast jobb i offentlig sektor enn slik fordelingen er nå, selv om totalen er omtrent det samme.
Pjukset Skrevet 23. januar 2009 #9 Skrevet 23. januar 2009 Har mannen din en sikker jobb i forhold til finanskrisa? Har han blitt fast ansatt eller er han fortsatt i prøvetid?
Gjest lånetager Skrevet 23. januar 2009 #10 Skrevet 23. januar 2009 Har mannen din en sikker jobb i forhold til finanskrisa? Har han blitt fast ansatt eller er han fortsatt i prøvetid? Takk for råd Min mann har akkurat fullført BI utannelse på kveldstid og fikk da jobb i et meget godt og anerkjent firma, Han har jobbet der i 5 mnd og har blitt lovet fast ansettelse,selv om han har 1 mnd igjen av prøvetid. Lønnen jeg har oppgitt er jo begynnerlønn,men tenkte og være litt realistisk og ikke tenke på at lønnen skulle skyte i været i disse nedgangstider,men 200000 burde vel vært mulig og få hadde vi jo håpet på da
Pjukset Skrevet 23. januar 2009 #11 Skrevet 23. januar 2009 (endret) Takk for råd Min mann har akkurat fullført BI utannelse på kveldstid og fikk da jobb i et meget godt og anerkjent firma, Han har jobbet der i 5 mnd og har blitt lovet fast ansettelse,selv om han har 1 mnd igjen av prøvetid. Lønnen jeg har oppgitt er jo begynnerlønn,men tenkte og være litt realistisk og ikke tenke på at lønnen skulle skyte i været i disse nedgangstider,men 200000 burde vel vært mulig og få hadde vi jo håpet på da Selv i gode og anerkjente firmaer så merker de finanskrisen (hos oss også), jobber han i en bransje som kan bli berørt? Det kan godt tenkes at det hjelper å vente til han har fullført prøvetiden og blitt fast ansatt. En lovnad om fast jobb er ikke verdt noe som helst før det står på papiret. Selv om det er begynnerlønn så er det ingen garanti for at han går opp selv når han får fast jobb. Lønnsfesten er over, bankene kan ikke ta sikte på at man kanskje går opp 20-30 000 i lønn året etter, men må forholde seg til det som er her og nå. Edit: mente du i innlegget ditt at dere håpet at han skulle opp 200 000, eller var det en skrivefeil? Endret 23. januar 2009 av Pjukset
Gjest lånetager Skrevet 23. januar 2009 #12 Skrevet 23. januar 2009 Selv i gode og anerkjente firmaer så merker de finanskrisen (hos oss også), jobber han i en bransje som kan bli berørt? Det kan godt tenkes at det hjelper å vente til han har fullført prøvetiden og blitt fast ansatt. En lovnad om fast jobb er ikke verdt noe som helst før det står på papiret. Selv om det er begynnerlønn så er det ingen garanti for at han går opp selv når han får fast jobb. Lønnsfesten er over, bankene kan ikke ta sikte på at man kanskje går opp 20-30 000 i lønn året etter, men må forholde seg til det som er her og nå. Edit: mente du i innlegget ditt at dere håpet at han skulle opp 200 000, eller var det en skrivefeil? Huff begynner og bli litt sent her, ser jeg. Jeg mente at det burde være mulig og forhandle seg til 200000 mer i lån, når vi for 8 mnd siden hadde et lån på 1.7 mill. Merker at bankraådgivere begynner og irritere meg....ihvertfall den personen vi snakket med. Faktisk så jobber mannen min i finans selv...men ikke i bank...da hadde han vel fått noen ekstra fodeler der tenker,jeg!
Pjukset Skrevet 23. januar 2009 #13 Skrevet 23. januar 2009 Huff begynner og bli litt sent her, ser jeg. Jeg mente at det burde være mulig og forhandle seg til 200000 mer i lån, når vi for 8 mnd siden hadde et lån på 1.7 mill. Merker at bankraådgivere begynner og irritere meg....ihvertfall den personen vi snakket med. Faktisk så jobber mannen min i finans selv...men ikke i bank...da hadde han vel fått noen ekstra fodeler der tenker,jeg! Jeg ville avventa til han var ferdig med prøvetiden, også kontaktet andre banker og andre filialer i samme bank. Jeg endte med å skifte bank selv
Gjest lånetager Skrevet 23. januar 2009 #14 Skrevet 23. januar 2009 Jeg ville avventa til han var ferdig med prøvetiden, også kontaktet andre banker og andre filialer i samme bank. Jeg endte med å skifte bank selv Takker for gode og konstruktive råd kan jo alltids håpe at boligen ikke blir solgt med en gang.....Skal klare og sitte på gjerdet litt til
Pjukset Skrevet 23. januar 2009 #15 Skrevet 23. januar 2009 Takker for gode og konstruktive råd kan jo alltids håpe at boligen ikke blir solgt med en gang.....Skal klare og sitte på gjerdet litt til Ta kontakt med andre banker i mellomtiden, det kan jo være at dere får napp slik situasjonen er nå også Masse lykke til, håper dere får drømmeboligen
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #16 Skrevet 23. januar 2009 Dere har jo ganske lav inntekt for å kunne betjene et lån på over 1.4 da, så jeg syns ikke det er rart at dere ikke fikk mer.. Pussig. En venn tjener 480.000 og han har fått boliglån på 1,7. Han har ikke egenkapital, kun gjeld på 450.000.
thapara Skrevet 23. januar 2009 #17 Skrevet 23. januar 2009 Men med et lån på 1,4 pluss 200 i egenkapital er det jo ikke helt håpløst å få huset! (om prisantydning er 1,8 da...)
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #18 Skrevet 23. januar 2009 Takker for gode og konstruktive råd kan jo alltids håpe at boligen ikke blir solgt med en gang.....Skal klare og sitte på gjerdet litt til Ha is i magen. Forsøk å få boligen til en lavere pris (1.5-1.6) eller vent på neste mulighet. den kommer garantert, ingen tror at markedet snur før neste år! OG mange mener vi skal enda 20-30% ned. Tror du sitter trygt på gjerdet.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #19 Skrevet 23. januar 2009 Men med et lån på 1,4 pluss 200 i egenkapital er det jo ikke helt håpløst å få huset! (om prisantydning er 1,8 da...) Dette er nok indirekte en del av bankens tankegang og. De må sikre seg mot lån som vokser over pipa pga fallende boligpriser.
gullet76 Skrevet 23. januar 2009 #20 Skrevet 23. januar 2009 Jeg ville kontaktet flere banker. Dnbnor (inkl postbanken) bruker sifo modellen for utregning av betjening av lån. Fikk avslag der pga at vi ville gå i minus hver mnd ifølge deres utregning (rart når sannheten er at vi klarer å spare mye hver mnd). Fikk tilbud i to andre banker uten problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå