Gå til innhold

Hvor viktig er det med hviledag etter trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå endelig kommet i gang med trening igjen etter over ett års (!) pause. Bare for å si det så var det altså ikke pga skade, bare latskap. :gjeiper: Synes det er utrolig godt å ha kommet i gang, er skikkelig gira, og lurer derfor på om jeg kan trene to dager på rad om jeg føler for det, eller om jeg bør ha en hviledag? Jeg trener styrketrening og tenker da siden jeg er i ganske dårlig form om det kanskje er lurt med den ene hviledagen? Er så mange myter som går når det gjelder trening synes jeg, så tenkte jeg skulle spørre ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har nå endelig kommet i gang med trening igjen etter over ett års (!) pause. Bare for å si det så var det altså ikke pga skade, bare latskap. :gjeiper: Synes det er utrolig godt å ha kommet i gang, er skikkelig gira, og lurer derfor på om jeg kan trene to dager på rad om jeg føler for det, eller om jeg bør ha en hviledag? Jeg trener styrketrening og tenker da siden jeg er i ganske dårlig form om det kanskje er lurt med den ene hviledagen? Er så mange myter som går når det gjelder trening synes jeg, så tenkte jeg skulle spørre ;)

Bare å trene, om du er ordentlig slapp dagen etter kan du ta en lettere treningsøkt som en rolig joggetur.

Skrevet

Supert! Føler jeg må utnytte det nå som jeg er så gira ;)

Skrevet

Du bør ikke trene samme muskelgruppe to dager på rad - det er når kroppen hviler den blir sterk. Trener du en muskel som ikke er restituert, bryter du den ned i stedet for å bygge den opp.

Men du kan godt trene andre muskelgrupper dagen etter, hvis du deler opp kroppen i ulike økter hver uke.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Tren underkropp en dag og armer den neste så går dette helt greit!

Skrevet

Hva med å trene styrke en dag, og så kondisjon neste, det burde vel gå greit det også? Eller burde jeg da ikke trene bena dagen før?

Skrevet

Det skal nok gå fint. Jeg klarer ikke å løpe dagen etter en beinøkt, men det kommer an på hvor støl du blir og slikt. En løpetur når man er litt stiv i kroppen kan bare være bra, det. :)

Skrevet
Hva med å trene styrke en dag, og så kondisjon neste, det burde vel gå greit det også? Eller burde jeg da ikke trene bena dagen før?

Det er ypperlig det om du klarer å trene kondisjon dagen etter styrke. Såfremt bena dine klarer å henge med om det er de du trener dagen i forveien =)

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet (endret)
Det skal nok gå fint. Jeg klarer ikke å løpe dagen etter en beinøkt, men det kommer an på hvor støl du blir og slikt. En løpetur når man er litt stiv i kroppen kan bare være bra, det. :)

Jeg kan fint ta en lett løpetur dagen etter beinøkt, men to dager etterpå... Grøss og gru.

Ellers helt enig i at annenhver dag med styrke og kondisjon er fint. Jeg gjør det selv, og liker måten det kompletterer hverandre på. :)

Endret av O-Ren Ishii
Skrevet

Ja, det er igrunnen sant. Det pleier å være verst 2. dag. Brrr.

Jeg har kontor i fjerde etasje, uten trapp. Say no more!

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Ja, det er igrunnen sant. Det pleier å være verst 2. dag. Brrr.

Jeg har kontor i fjerde etasje, uten trapp. Say no more!

Litt spesielt. Flyr du opp? :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...