Nokia Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har inntrykk av at de må jobbe svært lange vakter - eller er dette spesielt: min mor ble innlagt på sykehus, jeg kjørte henne dit i 22-tiden på kvelden. Da hun ble utskrevet i 10-tiden på morgenen var den samme legen der. Er det vanlig at leger jobber så lange vakter? Og hvordan er turnuser når det er nattevakter?
Gjest Gjest_Spl_* Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Det varierer nok sikkert fra et sykehus til et annet, men hos oss har en lege vakt fra kl 17 til 09 neste dag, og den andre fra 22 til 13 neste dag. Dermed er det godt mulig å møte den samme legen om kvelden og neste morgen. Men dersom det er mulighet for det kan de sove, så de er ikke nødvendigvis våken hele tiden.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Jeg har inntrykk av at de må jobbe svært lange vakter - eller er dette spesielt: min mor ble innlagt på sykehus, jeg kjørte henne dit i 22-tiden på kvelden. Da hun ble utskrevet i 10-tiden på morgenen var den samme legen der. Er det vanlig at leger jobber så lange vakter? Og hvordan er turnuser når det er nattevakter? Tidligere jobbet feks turnuslegene fra fredag morgen til mandag morgen sammenhengende, dvs at de var på vakt hele helgen. Nå er det innført nye retningslinjer i forhold til vakt.Jeg er selv turnuslege og jobber fra 15.00 til 09.00 dersom jeg har vakt. Hadde 14 slike vakter ila 15 uker. Assistentlegen som er bak meg har vakt fra 08.00 til 08.00 neste morgen, men de kan sove hjemme og kommer til dersom jeg føler at pasienten er for krevende. Andre steder er assistentlegen tilstedeværende hele døgnet. Jeg har til dags dato aldri sovet mer enn 1 time på vakt. Selv om man i prinsippet har mulighet til å sove er det sjelden man får mulighet grunnet mange telefoner fra post samt innleggelser. Det er kjekt å være doktor, men ikke så kjekt med disse hersens vaktene.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #4 Skrevet 23. januar 2009 Noen avdelinger (f.eks røntgenavdelinger), på de ikke altfor store sykehusene, har leger som har vakt hele helgen. Da har de i prinsippet hjemmevakt, og blir tilkalt ved behov. Noen ganger er det imidlertid veldig travelt - og de kan "ses" på sykehuset både fredag, lørdag og søndag. Det samme gjelder tertiærvakt på indremedisin (overlege bak assistentlege, bak turnuslege...) Kan hende dette også gjelder noen kirurgiske bakvakter, og noen andre spesialiteter. Så til de som synes sykehuslegene tjener mye penger; det er fordi de omtrent "bor" på jobben...
Gjest turnuslege Skrevet 23. januar 2009 #5 Skrevet 23. januar 2009 Her finner du info om legers arbeidstid: Arbeidstid leger
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #6 Skrevet 24. januar 2009 Jeg har inntrykk av at de må jobbe svært lange vakter - eller er dette spesielt: min mor ble innlagt på sykehus, jeg kjørte henne dit i 22-tiden på kvelden. Da hun ble utskrevet i 10-tiden på morgenen var den samme legen der. Er det vanlig at leger jobber så lange vakter? Og hvordan er turnuser når det er nattevakter? ja vanlig. De har så lange vakter at det er uforsvarlig for pasienten. feil gjøres fort.
Gjest dok Skrevet 24. januar 2009 #7 Skrevet 24. januar 2009 ja vanlig. De har så lange vakter at det er uforsvarlig for pasienten. feil gjøres fort. De har sammenliknet den kognitive tilstanden til en lege etter 18 timers vakt uten søvn med promille på 0,5. Det er ikke rart at det gjøres feil, men vi har ikke ønsket oss disse vaktene. Innfør 8 timers skift for alle leger!
Gjest Skrevet 25. januar 2009 #9 Skrevet 25. januar 2009 Siden denne tråden først er her så må jeg nesten bare spørre.. Når man ser på alle lege seriene så har de jo egne rom slik at de kan sove mens de har vakt og det ikke skjer så mye.. Er det slik normalt også?
Soul Skrevet 25. januar 2009 #10 Skrevet 25. januar 2009 De har egne rom hvor de kan sove ved feks døgnvakter. Men ofte får de vel ikke sovet noe særlig.
Nienna83 Skrevet 26. januar 2009 #11 Skrevet 26. januar 2009 Dere turnusleger, hvordan er arbeidstiden på sykehus til hevrdags? Er det feks 8-16 hver dag med unntak av vakter feks en gang i uka hvor man jobber fra feks 17-09 osv. Hvordan ser en typisk uke ut i forhold til arbeidstid? I tillegg lurer jeg på om dere har noe fri etter en ang vakt, til soving osv? Eller er det opp etter 8 timer og på jobb igjen?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 De har egne rom hvor de kan sove ved feks døgnvakter. Men ofte får de vel ikke sovet noe særlig. Særlig fordi enkelte sykepleiere mener at leger ikke har rett på sovnde vakt....
Gjest Wrangler Skrevet 27. januar 2009 #13 Skrevet 27. januar 2009 Min kjæreste er anestesilege, han jobber vanligvis på dagen 8.30 -15.30/16.30. Inni mellom har han nattevakt ( 15.00-08.00) og sjelden gang kveld. (13.00-22.00) Men da han var assistentlege så har jeg inntrykk av at han jobbet mye oftere nattvakter. Og da han var turnuslege enda lengere vakter og oftere... Han sier det henger igjen fra gamledager da "nye" skulle tynes og settes i lange harde vakter. Jeg har spurt han om dette med forsvarligheten på så lange vakter og spesielt nattjobb. Han sier at det går som regel greit, de har gode rutiner og skjemaer for det meste. Dessuten er de sjeldent alene om pasientene, det er assistentleger, sykepleiere, etc. som også jobber med pasienten. Så sammen holder de øye med at ting skjer riktig. Men feil kan skje ja! Eneste han har "advart" mot er turnusleger...så der har han sagt at hvis han kommer på sykehus/lege med turnuslege så kommer han til å be om en annen. Hvis det da ikke er halsbetennelse og slikt ufarlig tilfelle.
Nokia Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. januar 2009 Siden vi da har en "legetråd", så lurer jeg på: etter 5 års studier blir man turnuslege i ett år. Deretter assistentlege, og så spesialiserer man seg på anestesi/gynekologi/onkologi osv? Og er man heldig blir man forfremmet til overlege? Min mor hadde en ganske ung (ca 30 år) anestestilege, hvordan har han rukket å spesialisere seg? Hm...innser at jeg ikke har lært så mye av Greys anatomy som jeg trodde... ;-)
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #15 Skrevet 27. januar 2009 Fins det noe legeforum/medisinstudentforum i Norge?
Gjest turnuslege Skrevet 27. januar 2009 #16 Skrevet 27. januar 2009 Min kjæreste er anestesilege, han jobber vanligvis på dagen 8.30 -15.30/16.30. Inni mellom har han nattevakt ( 15.00-08.00) og sjelden gang kveld. (13.00-22.00) Men da han var assistentlege så har jeg inntrykk av at han jobbet mye oftere nattvakter. Og da han var turnuslege enda lengere vakter og oftere... Han sier det henger igjen fra gamledager da "nye" skulle tynes og settes i lange harde vakter. Jeg har spurt han om dette med forsvarligheten på så lange vakter og spesielt nattjobb. Han sier at det går som regel greit, de har gode rutiner og skjemaer for det meste. Dessuten er de sjeldent alene om pasientene, det er assistentleger, sykepleiere, etc. som også jobber med pasienten. Så sammen holder de øye med at ting skjer riktig. Men feil kan skje ja! Eneste han har "advart" mot er turnusleger...så der har han sagt at hvis han kommer på sykehus/lege med turnuslege så kommer han til å be om en annen. Hvis det da ikke er halsbetennelse og slikt ufarlig tilfelle. Det var da en svært uklok uttalelse din kjære kom med angående turnusleger, han sier jo selv (ifølge deg) at turnuslegene ikke er alene i teamet og at ass.lege står bak. Dessuten er det jo aldri slik at man ikke blir tilsett av en lege med mer erfaring enn turnuslege. Turnuslege er som oftest første lege man møter på og deretter kobles mer erfarne inn. Han kan ikke be om en annen, da det er sjeldent at ass.leger/overleger går i akuttmottak. 1
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 27. januar 2009 #17 Skrevet 27. januar 2009 Siden vi da har en "legetråd", så lurer jeg på: etter 5 års studier blir man turnuslege i ett år. Deretter assistentlege, og så spesialiserer man seg på anestesi/gynekologi/onkologi osv? Og er man heldig blir man forfremmet til overlege? Min mor hadde en ganske ung (ca 30 år) anestestilege, hvordan har han rukket å spesialisere seg? Hm...innser at jeg ikke har lært så mye av Greys anatomy som jeg trodde... ;-) Medisinstudiet er minst 6 år. Deretter turnustjeneste i 18 mnd. Etter dette kan man søke jobb og etter tidligst fem år er man spesialist dersom man har oppfylt gjeldene krav. Overlegestilling krever spesialistutdannelse, men leger som nærmer seg endt spesialistutdannelse kan bli konstituert overlege.. Derfor er det mest sannsynlig at 30-åringen hadde tittelen som nevnt ovenfor.
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 27. januar 2009 #18 Skrevet 27. januar 2009 Siden vi da har en "legetråd", så lurer jeg på: etter 5 års studier blir man turnuslege i ett år. Deretter assistentlege, og så spesialiserer man seg på anestesi/gynekologi/onkologi osv? Og er man heldig blir man forfremmet til overlege? Min mor hadde en ganske ung (ca 30 år) anestestilege, hvordan har han rukket å spesialisere seg? Hm...innser at jeg ikke har lært så mye av Greys anatomy som jeg trodde... ;-) Medisinstudiet er minst 6 år. Deretter turnustjeneste i 18 mnd. Etter dette kan man søke jobb og etter tidligst fem år er man spesialist dersom man har oppfylt gjeldene krav. Overlegestilling krever spesialistutdannelse, men leger som nærmer seg endt spesialistutdannelse kan bli konstituert overlege.. Derfor er det mest sannsynlig at 30-åringen hadde tittelen som nevnt ovenfor.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #19 Skrevet 28. januar 2009 Fins det noe legeforum/medisinstudentforum i Norge? Min side hos legeforeningen, denne krever selvsagt at en faktisk er medisinstudent eller lege, samt medlemsskap hos legeforeningen.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #20 Skrevet 28. januar 2009 Min kjæreste er anestesilege, han jobber vanligvis på dagen 8.30 -15.30/16.30. Inni mellom har han nattevakt ( 15.00-08.00) og sjelden gang kveld. (13.00-22.00) Men da han var assistentlege så har jeg inntrykk av at han jobbet mye oftere nattvakter. Og da han var turnuslege enda lengere vakter og oftere... Han sier det henger igjen fra gamledager da "nye" skulle tynes og settes i lange harde vakter. Jeg har spurt han om dette med forsvarligheten på så lange vakter og spesielt nattjobb. Han sier at det går som regel greit, de har gode rutiner og skjemaer for det meste. Dessuten er de sjeldent alene om pasientene, det er assistentleger, sykepleiere, etc. som også jobber med pasienten. Så sammen holder de øye med at ting skjer riktig. Men feil kan skje ja! Eneste han har "advart" mot er turnusleger...så der har han sagt at hvis han kommer på sykehus/lege med turnuslege så kommer han til å be om en annen. Hvis det da ikke er halsbetennelse og slikt ufarlig tilfelle. Tviler sterkt på at din kjære er anestesilege når jeg leser dette. Om han hadde vært det så hadde han selvsagt visst at det er turnuslegene en først møter på sykehuset. Disse konferer selvsagt med overordende. Og en kan ikke si at en vil ha en annen lege, slik fungerer faktisk ikke helsevesenet i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå