Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg vet der har hatt noen tråder på sos.ant, og jeg søkte på det, men fikk ikke helt svar på spørsmålet mitt. Jeg kunne tekte meg å ta mastergrad i sos.ant, men KONKRET, hva kan en da jobbe med til slutt (og hvilke andre fag er det lurt å ta - jeg liker veldig godt språk). ser det står at det finnes sos.antropologer i de fleste yrker, men eksakt hva gjør en?? Er det en interessant jobb? KOntorjobbn? Muligheter for å reise utelands i jobben! Blir veldig takknemmelig for svar!!!!!!!

:roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er en grunn til at du ikke får svar på dette. Det er faktisk svært få jobber som konkret er tilrettelagt til dette faget. Men det er faktisk ikke det som er viktig heller. Ta heller å satse på et emne som har elementer med sos. ant. i, slik at du kan peile deg inn på det som interesserer deg. Kan jeg spørre, hvorfor vil du egentlig ta sos. ant?

Skrevet
Ta heller å satse på et emne som har elementer med sos. ant. i, slik at du kan peile deg inn på det som interesserer deg. Kan jeg spørre, hvorfor vil du egentlig ta sos. ant?

Hva mener du med å peile seg inn på et emne som har elementer med sos.ant i?

:oops:

Jeg vet kanskje ikke helt hvorfor jeg vil studere sos.ant, men jeg hørte om det da jeg begynte å studere (ikke mer enn et og et halvt år siden, men alikevel :roll: ), i tillegg liker jeg veldig godt å lære om andre kulturer, religioner, liker å lese bøker som f.eks "en reise blant kvinner i pakistan", "dette er cuba, alt annet er løgn". Jeg synes altså faget virker veldig interesssant, men noen fortalte meg at det var litt "svevende"? Jeg har nå mellomfag spansk og tenker å ta dette til våren, men jeg er ikke helt sikker da. Har også merket at folk er veldig negative til sosialantropologer, er det bare :lol: meg?

På UiO sine sider står det at faget er i utvikling og at det vil bli bruk for sos.antropologer i flere yrker osv, men som sagt ser jeg ikke for meg KONKRET hva den jobben ville bestå av?

:-?

Skrevet

Når jeg sier at du bør peile deg inn på noe, så mener jeg at du bør "spesialiserer" deg f.eks du skriver om et tema som du kunne tenke deg å jobbe med. Du har spansk mellomfag, det er jo da glimrende å kombinerer spansk med sos.ant. Peil deg inn på en spansk kultur eller et spansk fenomen (f.eks. Tyrefekting) - som du kan undersøke videre.

Hvis du bare skal ha Sos.ant som grunnfag er det er kjempenytting fag. For min del lære jeg utrolig mye som har formet mine holdninger. Den kunnskapen du får i sos. ant.(som noen kalles svevende) er en taus kunnskap (eller danning) fordi du har den med deg som holdninger og den skaper deg som menneske. Jeg tror også det blir mer bruk for sos.antropologer i fremtiden. Nå som vi er inne i en global samfunnsutvikling blir det mer og mer vikitg å skjønne hvordan andre tenker. Se på f.eks posten, det er en org. men folk fra mange kulturer, der kunne jeg tenke meg at det ville vært bruk for sos.antropologer.

Vel, jeg anbefaler deg faget, og tror at du omsider vil finne ut hva du kan bruke det til. :blunke:

Skrevet

takk for hjelpen! Tror jeg prøver meg og ser hvordan det går!!!!

gOD HELG!

:briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...