Gå til innhold

Hva om Bibelen var sann!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Kynisk Nihilist
Ei jeg kjenner hadde en finger som mangler, den vokste ut samtidig som hun ble bedt for. En mann i menigheten hadde en fot som var lenger enn den andre, den korte vokste ut i det øyeblikket han ble bedt for. En kompis av meg hadde røket alle korstbånd i kneet og disse vokste sammen ved bønn. Legene var overasket og har ingen svar på hva som kan ha skjedd... Vil du har fler eksempler?

Ja takk. Gjerne med bilder før og etter, samt dokumentasjon fra sykehuset. Når bønn kan utforskes og det blir statistisk signifikant, slik at en kan eliminere løgnhalser og gærne mennesker, da blir jeg med på at bønn virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kynisk Nihilist
Jeg tror egentlig ikke du er interessert i å vite mine tanker om dette, for bedre å forstå, men som de aller fleste andre, kun for å få mere å kritisere og håne.

Jeg tar gjerne seriøse diskusjoner med seriøse mennesker, men dem er det sannelig langt i mellom her på KG.

1+1 = 2, selv om en ateist skulle ha som motivasjon at det må bli 3.

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner hadde en finger som mangler, den vokste ut samtidig som hun ble bedt for. En mann i menigheten hadde en fot som var lenger enn den andre, den korte vokste ut i det øyeblikket han ble bedt for. En kompis av meg hadde røket alle korstbånd i kneet og disse vokste sammen ved bønn. Legene var overasket og har ingen svar på hva som kan ha skjedd...

:ler:

.

.

.

.

.

Vil du har fler eksempler?

Nei takk. Disse holder i massevis. Du har overbevist meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke du er interessert i å vite mine tanker om dette, for bedre å forstå, men som de aller fleste andre, kun for å få mere å kritisere og håne.

Jeg tar gjerne seriøse diskusjoner med seriøse mennesker, men dem er det sannelig langt i mellom her på KG.

Om jeg har funnet noe seriøst ved deg, så har du ganske fort og klart greid å spolere dette inntrykket.

Dette kan kun tolkes på én måte: Du klarer ikke å svare fornuftig på spørsmålene. Men du trenger ikke å være lei deg av den grunn. Du er nemlig i godt selskap, for at ingen andre kristne har klart det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk. Gjerne med bilder før og etter, samt dokumentasjon fra sykehuset. Når bønn kan utforskes og det blir statistisk signifikant, slik at en kan eliminere løgnhalser og gærne mennesker, da blir jeg med på at bønn virker.

Jeg går ut i fra at sykehuset har dokumentert den magiske fingeren. Det er jo tross alt snakk om en verdenssensasjon. Men de har vel sikkert bestemt seg for å sitte på informasjonen. Verden er jo ikke rede for slikt, vet du.

Apropos udokumenterte mirakler. Jeg hadde en gang en venn som kjente en fyr som hadde hørt om en fyr som mistet hodet i en uheldig vaskemaskinepisode. Han ba iherdig om å få et nytt, og rett som det var så besvarte Gud bønnen! Men fyren var litt misfornøyd med sitt nye hode. Det skal visstnok ha vært litt for lite. Men man kan vel ikke få både i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok at norsk ikke var førstespråket ditt siden du skriver "Norsktalende" (som er en typisk feil for de med engelsk som morsmål) framfor "norsktalende", men sitatene er identiske på norsk. Jeg har lagt ved bok og vers, så du finner frem til den norske oversettelsen uten problemer.
Ja! fordi du skjønner, at i den norske oversettelsen står det at han viser Ham, I ET SYN, alle verdens kongeriker. Dette med å se noe i et "syn" fortoner seg litt annerledes, enn slik verden ser ut fra toppen av glittertind eller noe lignende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er sært at det gamle og det nye testamentet består av at Gud, den hellige ånd og Jesus dukker opp gang på gang og ved hjelp av mirakler beviser at de er guddommelige, men når man i 2009 spør "Hvorfor viser ikke Gud seg nå for å bevise at han finnes?" så svarer man "Tro kan ikke eksistere uten tvil". Hvis han kunne vise seg for 2000 år siden så kan han vise seg nå, hvis ikke så er denne troen basert utelukkende på andre som har opplevd "bevis uten tvil".
Nettopp!! Og det er akkurat det som er planen. Nemlig å vise seg for all verden. Det har de troende Hans ord på, for Han sier der, at han skal komme igjen, i skyen og alle skal se Ham. Det vil bli litt kaotiske tilstander til og begynne med, når de døde står opp fra sine graver, og kommer krypende opp fra jorden muld. Men nå har dette allerede begynt, så......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at sykehuset har dokumentert den magiske fingeren. Det er jo tross alt snakk om en verdenssensasjon. Men de har vel sikkert bestemt seg for å sitte på informasjonen. Verden er jo ikke rede for slikt, vet du.

Apropos udokumenterte mirakler. Jeg hadde en gang en venn som kjente en fyr som hadde hørt om en fyr som mistet hodet i en uheldig vaskemaskinepisode. Han ba iherdig om å få et nytt, og rett som det var så besvarte Gud bønnen! Men fyren var litt misfornøyd med sitt nye hode. Det skal visstnok ha vært litt for lite. Men man kan vel ikke få både i pose og sekk.

Jeg fikk et litt annet intrykk av deg til å begynne med, siden du mente at andre måtte prøve å være seriøse? Jeg kjenner mange sykhusansatte, og iflg. dem er det faktisk der man ser flest under i verden i dag. Og de er offisiellt underlagt taushetsplikt, derfor kommer det aldri i offentlighetens lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et litt annet intrykk av deg til å begynne med, siden du mente at andre måtte prøve å være seriøse? Jeg kjenner mange sykhusansatte, og iflg. dem er det faktisk der man ser flest under i verden i dag. Og de er offisiellt underlagt taushetsplikt, derfor kommer det aldri i offentlighetens lys.

Joda, under skjer, men jeg syns det er veldig rart at de som blir friske ved hjelp av mirakler ikke vil dele det. Hadde jeg vært døende og mirakuløst ble frisk ved bønn, så hadde jeg ønsket å fortelle om det, og fått sykehuset til å backe opp hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, under skjer, men jeg syns det er veldig rart at de som blir friske ved hjelp av mirakler ikke vil dele det. Hadde jeg vært døende og mirakuløst ble frisk ved bønn, så hadde jeg ønsket å fortelle om det, og fått sykehuset til å backe opp hendelsen.

Det er faktisk lettere sagt enn gjort. Sier du til legen din at det var Jesus som helbredet deg tror ikke jeg de tar deg veldig seriøst. Dessuten har de taushetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med bønn er at det finnes eksempler fra alle religioner på at bønn fungerer. Er det samme Gud som fikser den syke tanten til Ali som ordner leddgikten til Gjertrud? De gir ham forskjellige navn og ber i forskjellige stillinger, men kanskje det er samme fyr? Jeg skulle gjerne sett kristne og muslimer teste hverandres mirakler i et forsøk på å motbevise den andres påstander og bekrefte sine egne.

Hvis Gud først skal vise seg slik han gjorde før i tiden, så er det dårlig gjort å vise seg kun for de troende. Han har nemlig ikke gitt oss ikketroende en grunn til å tro på ham. Han har kun gitt oss evnen til å kritisk tenkning og en dårlig skrevet og kronglete bok med motsigelser og løgn. Den eneste måten å forsvare boken er ikke å forklare, men å bortforklare - det kan ikke de som er kritisk til det de baserer livet sitt på godta. Dette betyr at Guds folk vil bli de minst kritiske, de mest godtroende og de som lettest kobler seg til en autoritær og totalitær figur. Det er de samme som faller for en karismatisk lederfigur, uansett hvem det måtte være. Enkelte er bare veldig glad i å få en leder som er bedre enn dem og følge dem til "the bitter end".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk lettere sagt enn gjort. Sier du til legen din at det var Jesus som helbredet deg tror ikke jeg de tar deg veldig seriøst. Dessuten har de taushetsplikt.

Vel, når sykehus ser miraklet skje (det må da være et mirakel når 2 leger har gitt en person beskjed om at h*n f.eks aldri vil kunne gå igjen, og vedkommende 2 dager etter gjør det likevel), så tror jeg leger ikke bryr seg om årsaken til mirakelet, men det faktum at det at det skjedde et mirakel.

Ja de har taushetsplikt, men som sagt kan jeg ikke forstå at en person som har blitt helbredet på mirakuløst vis ønsker å holde dette hemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer og Kristne har jo faktisk samme stammfar - Abraham. Dermed er det ikke unaturlig å tro at det er samme Gud det er snakk om. Den store forskjellen er at Kristne tror at Jesus er oppfyllelsen av profetiene i gamletestamentet, og at han er Guds sønn. Jesus oppfylte lovene i gamletestamentet og tok all vår synd. Dermed er det, det nye testamentet som de Kristne legger hovedvekt på. Leser du den, da er det plutselig ikke så mange motsigelser lenger, det er lettere å forholde seg til, i og med at det er skrevet nærmere vår tid.

Det er ikke meninga at Kristne ikke skal tenke selv. Det er jo nettop det de skal. Stole på Gud, men alikevel må en selv hele tiden skille rett fra galt om du kan kalle det, det. Slik alle mennesker må - uansett livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis Gud først skal vise seg slik han gjorde før i tiden, så er det dårlig gjort å vise seg kun for de troende.

Du tar nok feil der. Hvis du selv går til Gud, og av et fullstendig åpent og oppriktig hjerte, og ber om at du må få bekreftet at Han virkelig eksisterer, og forteller hva slags bevis DU vil godta, vil du få det, dersom Han ser at du virkelig lengter etter bekreftelse og forventer et svar. Men et lite råd på veien. Legg fra deg stolthet, og søk Guds ære, ikke din egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da spør jeg deg; Hvorfor i all verden ønsker du å fortelle om det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ble frisk av å be til Gud så ville jeg vel fortalt det for å hjelpe andre, slik at de også kan bli friske av å be til Gud? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du tar nok feil der. Hvis du selv går til Gud, og av et fullstendig åpent og oppriktig hjerte, og ber om at du må få bekreftet at Han virkelig eksisterer, og forteller hva slags bevis DU vil godta, vil du få det, dersom Han ser at du virkelig lengter etter bekreftelse og forventer et svar. Men et lite råd på veien. Legg fra deg stolthet, og søk Guds ære, ikke din egen.

Gud viste seg til folk som aldri hadde hørt om ham før ved å være en brennende busk eller at han sendte engler. Det jeg må gjøre for å se ham er altså å bli så innstilt på å se ham at uansett hvor jeg ser så vil jeg se ham? Da må jeg nesten be deg se klippet av Derren Brown som tar en jente med ut i skogen for å vise henne voodoo. Det er en stor del av menneskenaturen at hvis vi virkelig vil noe, uansett hva det er, så klarer vi å tenke oss til det. Det betyr at du faktisk har helt rett i at hvis jeg legger fra meg stoltheten (og med det mener jeg selvsagt den kritiske evnen Gud visstnok har gitt meg), og er innstilt på at han finnes men at han bare må vise seg for meg, og at jeg er fullstendig åpen for det, så vil jeg faktisk overtale meg selv til å tro at han finnes. Jeg vil se det samme som jeg ser hver dag, men jeg vil finne mønster i det som jeg aldri har sett før. Akkurat som The Number 23 - man tror det er det, man vil at det skal være der, og da klarer ikke menneskehjernen annet enn å se det.

Selv når det ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kristen person ønsker at det er Gud som står bak mirakelet så er det klart at man ikke vil fortelle dette videre, fordi man vil ikke at illusjonen kan ødelegges. En som ikke tror på overnaturlig vims og vams vil derimot ønske at det undersøkes i hva som faktisk gjorde at man ble frisk, slik at man kan spre denne sannheten og virkeligheten til andre som lider. Det er fordi vi ikke har noen vrangforestillinger om troen vår, vi legger fra oss det som ikke kan bevises og tar til oss det som gir resultater.

Praying for the health of strangers who have undergone heart surgery has no effect, according to the largest scientific study ever commissioned to calculate the healing power of prayer.

In fact, patients who know they are being prayed for suffer a noticeably higher rate of complications, according to the study, which monitored the recovery of 1,800 patients after heart bypass surgery in the US.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/worl...icle1072638.ece

Hadde det faktisk fungert å be til Gud for å hjelpe noen med sykdom så hadde selvsagt ikke-kristne også gjort det, det hadde faktisk vært en god indikator på at Gud finnes og vil hjelpe oss. Men det er dessverre ikke tilfellet, det er bare nok en situasjon hvor de som dør helt uventet døde fordi "Gud har en plan", men hvis man ber for et sykt menneske og de overlever så er det fordi "Hvis man ber så hjelper Gud deg", aka Guds plan er ikke så viktig at den ikke kan overstyres av at man ber til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kristen person ønsker at det er Gud som står bak mirakelet så er det klart at man ikke vil fortelle dette videre, fordi man vil ikke at illusjonen kan ødelegges. En som ikke tror på overnaturlig vims og vams vil derimot ønske at det undersøkes i hva som faktisk gjorde at man ble frisk, slik at man kan spre denne sannheten og virkeligheten til andre som lider.

Vel, det står ikke i respekt av å ikke stå for sin tro, uansett om den blir ledd bort eller ikke. Hvis man i tillegg er så "heldig" å ha blitt helbredet på et sykehus hvor leger kan bevitne hendelsen, så forstår jeg ihvertfall ikke hvorfor dette er noe som skal ties om.

Jeg hadde overhodet ikke brydd meg om noen syns det jeg sa var vims og vams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud viste seg til folk som aldri hadde hørt om ham før ved å være en brennende busk eller at han sendte engler. Det jeg må gjøre for å se ham er altså å bli så innstilt på å se ham at uansett hvor jeg ser så vil jeg se ham? Da må jeg nesten be deg se klippet av Derren Brown som tar en jente med ut i skogen for å vise henne voodoo. Det er en stor del av menneskenaturen at hvis vi virkelig vil noe, uansett hva det er, så klarer vi å tenke oss til det. Det betyr at du faktisk har helt rett i at hvis jeg legger fra meg stoltheten (og med det mener jeg selvsagt den kritiske evnen Gud visstnok har gitt meg), og er innstilt på at han finnes men at han bare må vise seg for meg, og at jeg er fullstendig åpen for det, så vil jeg faktisk overtale meg selv til å tro at han finnes. Jeg vil se det samme som jeg ser hver dag, men jeg vil finne mønster i det som jeg aldri har sett før. Akkurat som The Number 23 - man tror det er det, man vil at det skal være der, og da klarer ikke menneskehjernen annet enn å se det.

Selv når det ikke er der.

La meg gi deg definisjonen på tro da? "Tro er full visshet om det en Håper, overbevisning om ting en ikke ser"

og eksemplet om han som la en fell av ull på bakken da det ikke dogget om natten, ba at Gud måtte la den bli full av dogg, og slik ble det. Og for å være sikker, la han den på bakken igjen en doggfull natt, og ba om at den skulle være tørr, og slik ble det. Viser bare at du kan definere selv hva som du kan akseptere som bevis og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...