Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #101 Del Skrevet 24. januar 2009 Tenk hvilke fremskritt vi hadde hatt uten idiotiske dogmer, dere! Herlig tanke. Det er tross alt bare 29 år siden The Life of Brian var forbudt å vise i norske kinoer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 24. januar 2009 #102 Del Skrevet 24. januar 2009 Tråden er ryddet Bolledeig (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. januar 2009 #103 Del Skrevet 24. januar 2009 Skal man respektere/tolerere når noen mener/påstår/tror/forkynner at jorden er flat og den matematiske pi=8.22 ? Skal man respektere/tolerere løgn ? Kristne må tolerere løgn fra ikketroende hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. januar 2009 #104 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg er veldig glad for at bibelen ikke er en samling av fakta. Da hadde verden vært et mye værre sted og bo. Bare se på hvor ond denne abrehamske guden er ifølge bibelen. Gud drepte alle de førstefødte i egypt for å straffe et helt folk. Hva hadde de små barna gjort for å fortjene det? Gud kommanderte jødene til å slakte fillistinerne. nærmere bestemt alle menn og barn som var over puberteten. Han komanderte de videre til å drepe alle kvinner som var blitt rørt av en mann og ta jomfruene og de små barna som slaver. Dette står svart på hvitt i bibelen. Høres dette ut som en trivlig kar og tilbe? Hva har du å si til dette KRøst? Hvordan kan du forsvare slik nedslakting og rasisme? Jeg har ikke fått i oppdrag å forsvare Gud. Og jeg tror at Gud kan forsvare seg selv. Men jeg tror ikke at han trenger å stå til regnskap for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 24. januar 2009 #105 Del Skrevet 24. januar 2009 På en måte forstår jeg poenget ditt, men samtidig er jeg uenig. Jeg tror verden ville vært et langt bedre sted å leve hvis vi ikke hadde religion. Se bare på hvor mange konflikter rundt om i verden som skyldes religion. Selvfølgelig er det mange religiøse som er gode, men det er like mange ikke-religiøse som er snille og gode (selvom de kristne selv tror de oppfandt godheten). Konflikter skyldes mangel på toleranse, ikke religion i seg selv. Vold finnes overalt, både blant kristne og ikke kristne. Jeg tror som sagt ikke på Gud, men jeg syns det er respektløst å håne de som gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. januar 2009 #106 Del Skrevet 24. januar 2009 Nei, men det er da folk som mener det aldri skjedde. ps Evolusjon er heller ingen myte, ikke jordas alder heller. Om det er slik at man skal tolerere myter, selv om de blir presentert som fakta ? Om svaret er ja, Hvorfor det ? Det er bare tull å tro at noen tror at holocaust ikke har skjedd. Det er med dette som med oppfinnelsen av det palestinske folk. De vet at bare man gjentar løgnen mange nok ganger, og lenge nok, da blir det til slutt en sannhet for en del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 24. januar 2009 #107 Del Skrevet 24. januar 2009 Grunnen til at jeg ikke tror er ikke at han har straffet meg, eller fordi jeg vil synde så mye jeg bare vil, det er fordi det er helt ulogisk at han gjør det. Det strider imot all fornuft og krever at man strekker logikken til den knuses i små biter. Du har jo forstått mer av dette enn mange troende faktisk gjør!!! :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest color Skrevet 24. januar 2009 #108 Del Skrevet 24. januar 2009 Konflikter skyldes mangel på toleranse, ikke religion i seg selv. Vold finnes overalt, både blant kristne og ikke kristne. Jeg tror som sagt ikke på Gud, men jeg syns det er respektløst å håne de som gjør det. Ja, OK. Om du var totalt likegyldig til alt, så ville det kanskje ikke være så mange konflikter. Det ville ikke vært så mye liv, heller. Så fort du bryr deg om å få en jobb, så oppstår interessekonflikter, og da får du krig. Livet er fylt av konflikter. Det er en grunn til at vi mennesker er så jævlig intolerante, det er evolusjonsmessig framdyrket. Når du gir opp å krige, da har du lagt deg ned for å dø, eller blitt eremitt. Religioner er ikke årsaken til alle konflikter, men det er en jævlig god katalysator for å lage interessekonflikter, der hvor en ikke hadde trengt det. Et slags brekkjern for stammesamfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_fish_* Skrevet 24. januar 2009 #109 Del Skrevet 24. januar 2009 Jeg har ikke fått i oppdrag å forsvare Gud. Og jeg tror at Gud kan forsvare seg selv. Men jeg tror ikke at han trenger å stå til regnskap for deg. Du bare unngår spørsmålet. Ubehagelig for deg? Hvorfor velger du å være lydig mot en drittsekk? Det er spørsmålet. Hvordan kan du hevde at Gud er god? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 24. januar 2009 #110 Del Skrevet 24. januar 2009 Ja, OK. Om du var totalt likegyldig til alt, så ville det kanskje ikke være så mange konflikter. Det ville ikke vært så mye liv, heller. Så fort du bryr deg om å få en jobb, så oppstår interessekonflikter, og da får du krig. Det er da en stor forskjell på likegyldighet og mangel på toleranse! Begge er forsåvidt like ille, men det skal heller ikke forveksles. Hvordan får du toleranse til å være det samme som likegyldighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. januar 2009 #111 Del Skrevet 24. januar 2009 Du sa at Gud hjelper de som trenger det. Dette la du altså dermed ned som presmiss. Når det så ble påvist tilfeller hvor dette ikke skjer (f.eks. barn som har en lite omsorgsfull mor, barn som er krigsofre, mennesker som mister armer eller bein), impliserer dette at de ikke trenger det, og at de ikke er verdige Guds hjelp. Dette er grusomt, og dessuten motsier det din påstand om at de som er verdig trengende får hjelp av Gud. Hvor har jeg skevet om verdig trengende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 24. januar 2009 #112 Del Skrevet 24. januar 2009 Du bare unngår spørsmålet. Ubehagelig for deg? Hvorfor velger du å være lydig mot en drittsekk? Det er spørsmålet. Hvordan kan du hevde at Gud er god? Du tar helt feil. Jeg har ikke tenkt å være lydig mot deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nessa! Skrevet 24. januar 2009 #113 Del Skrevet 24. januar 2009 Samme her, jeg kunne aldri tilbedt et så sadistisk vesen.. Forklar meg. Hva får deg til å anse Gud i Bibelen som sadistisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 24. januar 2009 #114 Del Skrevet 24. januar 2009 Du tar helt feil. Jeg har ikke tenkt å være lydig mot deg. Nå unngår du jo bare spørsmålet igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nessa! Skrevet 24. januar 2009 #115 Del Skrevet 24. januar 2009 Ja, akkurat, hva hvis det som sto i Bibelen var sant. Hva ville det hatt å si for livet ditt? Dette er ikke meningen å bli en stor diskusjon om Bibelen er sann eller ikke, men bare et hypotetisk spørsmål for å filosofere litt;) Om den er sann? Hvis jeg sier til deg at den er Sann. Har du litt å filosofere på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tortellini Skrevet 24. januar 2009 #116 Del Skrevet 24. januar 2009 Du tar helt feil. Jeg har ikke tenkt å være lydig mot deg. Kan du forklare hvordan jeg tar feil, og løse det ondes dillemma? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nessa! Skrevet 24. januar 2009 #117 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) !!!!!!!!!!!! Endret 26. januar 2009 av Nessa! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kyniker1 Skrevet 24. januar 2009 #118 Del Skrevet 24. januar 2009 Forklar meg. Hva får deg til å anse Gud i Bibelen som sadistisk? Limer inn svaret fra audun3 (ikke meg) her. http://www.vl.no/debattforum/posts/list/13563.page#122607 Argumentet gjelder på følgende premisser. Den kristne gud er fullstendig...: - God - Allvitende - Allmektig Hvis noen har innspill som kan støtte eller utfordre premissene, er det svært interessant. --- Det ondes problem: Hvordan kan Gud eksistere samtidig som så mye smerte og urettferdighet finnes? Er gud villig til å stoppe ondskap, men ikke i stand til det? Da er han ikke allmektig. Er han i stand men ikke villig? Da er han ondskapsfull. Er han både i stand og villig? Hvorfor har vi da ondskap? Er han hverken i stand eller villig? Hvorfor kaller vi ham da gud? - Epicur Forklaringsmodeller jeg kan komme på i farta, og problemene med dem: "Gud har en plan": Menneskelig smerte er en del av Guds nødvendige plan for oss. Motsvar: Hvis Gud er allmektig kunne han lagd en plan hvor denne smerten ikke var nødvendig. Straff: Smerte kommer pga. synd, og lidelsen er straff for denne synden. Motsvar: Mange som lider i verden har ikke fortjent denne lidelsen fordi de er for unge til å ha pådratt seg noe ansvar. Dessuten får ikke alle den straffen de kunne fortjent. Logisk brist. Lidelse er "prøvelser": Poenget med det vonde er at vi skal bli sterkere, større og vokse på det. Motsvar: Hvis gud er allmektig kan han ta bort behovet for å "prøves". "Verdsette det gode": Ondskap finnes for at vi skal vite hva godhet er. Motsvar: En god gud ville ikke påføre uskyldige alt det onde de opplever i livene sine. Innenfor visse grenser er det forståelig, men de grelleste tilfellene kan ikke begrunnes med dette utsagnet. Denne henger litt sammen med den forrige. Djevelen: Guds store fiende, Satan, vil ikke at vi skal ha det godt. Derfor finnes det onde. Motsvar: På hvilken måte er en allmektig Gud hindret i å fjerne Satan? Blir det en litt for stor jobb, så er han ikke allmektig. Fri vilje: Mennesket har fri vilje og velger det onde for seg selv. Motsvar: Gud er allvitende og har derfor skapt verden med full kunnskap om det onde. Ingenting er fratatt Guds viten, dermed må vi anta at Gud godtar at det onde skjer (eller at mennesker lager ondskap). Men da får vi et problem med å forklare at Gud er god. Eller hva? Kjør debatt! Kan Gud være god uten at vi tar bort allmektighet eller allvitenhet? Etter mitt syn, nei, og nettopp å "ty til" fri vilje-argumentet er å ta bort en av disse tingene - spør du meg. Evig frelse er selvfølgelig helt opptil oss selv, og krever kun at vi godtar en tvangstrøye av blind tro. LETT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 24. januar 2009 #119 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Hvorfor Gud er en drittsekk. Liker ikke du rettferdighet eller;) Fulgte tråden. Du er vell en av de "kloke" som lese bibelen rett som den er. Og ikke ser sammenhengen eller hva som er ment i bilder og hvorfor Gud Tukter å årsaken bak! Hvis du har lest tråden så ser du vel at jeg er en av de som overhodet ikke tror på Gud. Spørsmålet mitt var rettet til KR-øst som TROR. Kanskje greit å lese før man hogger løs og er frekk? Endret 25. januar 2009 av Bolledeig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kyniker1 Skrevet 24. januar 2009 #120 Del Skrevet 24. januar 2009 (endret) Hvorfor Gud er en drittsekk. Liker ikke du rettferdighet eller;) Fulgte tråden. Du er vell en av de "kloke" som lese bibelen rett som den er. Og ikke ser sammenhengen eller hva som er ment i bilder og hvorfor Gud Tukter å årsaken bak! Det er en historie om en mann som startet en sekt, og fikk medlemmene til å tro på pisset hans. Så avslørte han bløffen, men menneskene ville ikke tro at det bare var en bløff. Sånn ser jeg for meg deg. Et helt vanlig menneske, dessverre eksponert for indoktrinering av noe totalt latterlig. Endret 25. januar 2009 av Bolledeig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg