Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Ja, akkurat, hva hvis det som sto i Bibelen var sant. Hva ville det hatt å si for livet ditt? Dette er ikke meningen å bli en stor diskusjon om Bibelen er sann eller ikke, men bare et hypotetisk spørsmål for å filosofere litt;)
Gjest VinglePetter Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Ja, akkurat, hva hvis det som sto i Bibelen var sant. Hva ville det hatt å si for livet ditt? Dette er ikke meningen å bli en stor diskusjon om Bibelen er sann eller ikke, men bare et hypotetisk spørsmål for å filosofere litt;) Hva om mesteparten av det som sto i bibelen var basert på legender og historier gjenfortalt gjennom generasjoner. Hva om disse historiene dermed ikke lenger bærer fakta og/eller mening, men at bibelen rett og slett er en eventyrbok. Hva ville det hatt å si for livet ditt?
Gjest Methuselah Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Da har jeg et stort problem. Og må forbedrede meg og bli pint i all eviget av en Gud som vist nok skal elske meg.
KR-øst Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 Jeg vil anbefale en bok som alle burde lese. Uansett tro eller tvil, vil den kunne skape en del ettertanker. Boken er skrevet av D.J Kennedy og JERRY Newcombe og heter: HVA OM JESUS IKKE HADDE BLITT FØDT?. Hvilken tidsrekning hadde vi da hatt? Hadde vi hatt allmenn utdannelse? Ingen kirker? Hva med moralen? Hva med slaveri? Det er mange interessante spørsmøl som blir belyst i denne boken. Anbefales på det varmeste.
ilcrappo Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Jeg vil anbefale en bok som alle burde lese. Uansett tro eller tvil, vil den kunne skape en del ettertanker. Boken er skrevet av D.J Kennedy og JERRY Newcombe og heter: HVA OM JESUS IKKE HADDE BLITT FØDT?. Hvilken tidsrekning hadde vi da hatt? En annen. Hadde vi hatt allmenn utdannelse? Vi ville sannsynligvis visst enda mer om Naturen enn det vi gjør nå. Kristendommen og religionene generelt har jo alltid alltid motarbeidet vår søken etter å lære mer om Naturen. Dette resulterte blant annet i at man etter middelalderen visste mindre i Vesten om Naturen enn det de gamle grekerne gjorde. Ingen kirker Det hadde nok vært tungt å svelge, men jeg tror likevel at vi hadde klart oss. Hva med moralen? Folk hadde nok vært mye mindre fordømmende. Hva med slaveri? Haha. Denne var jo morsom. Bibelen er jo en eneste stor proponent for slaveri.
Silmarill Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Hva om mesteparten av det som sto i bibelen var basert på legender og historier gjenfortalt gjennom generasjoner. Hva om disse historiene dermed ikke lenger bærer fakta og/eller mening, men at bibelen rett og slett er en eventyrbok. Hva ville det hatt å si for livet ditt? Mesteparten av bibelen ér jo basert på legender og historier gjenfortalt gjennom generasjoner! Jeg går ikke så langt ved å kalle Bibelen ern "evetyrbok", men navnet er ganske likt for å si det pent!!!
KR-øst Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 En annen. Vi ville sannsynligvis visst enda mer om Naturen enn det vi gjør nå. Kristendommen og religionene generelt har jo alltid alltid motarbeidet vår søken etter å lære mer om Naturen. Dette resulterte blant annet i at man etter middelalderen visste mindre i Vesten om Naturen enn det de gamle grekerne gjorde. Det hadde nok vært tungt å svelge, men jeg tror likevel at vi hadde klart oss. Folk hadde nok vært mye mindre fordømmende. Haha. Denne var jo morsom. Bibelen er jo en eneste stor proponent for slaveri. Jeg tror ikke du tør å lese denne boka, for du ville finne for mange sannheter som du hadde hatt vanskelig for å svelge. Det er vel med dine uttalelser her som med uttalelser om evolusjonsteorien, du uttaler deg uten å vite noe som helst.
Gjest Infralove Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 Om bibelen var sann, så er der vel ein god sjanse for at vi hadde levd i konstant frykt for helvete. Hadde ikkje vore noko hyggeleg tilværelse. Om dei fann ut at bibelen og gud og alt det der var sant i dag, så hadde det ikkje spelt nokon rolle for meg. Eg vil aldri annerkjenne ein slik gud som er beskrive i bibelen.
Gjest StockDama Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 Om dei fann ut at bibelen og gud og alt det der var sant i dag, så hadde det ikkje spelt nokon rolle for meg. Eg vil aldri annerkjenne ein slik gud som er beskrive i bibelen. Samme her, jeg kunne aldri tilbedt et så sadistisk vesen..
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #10 Skrevet 23. januar 2009 Hvis alt i bibelen var sant så ville jeg brukt mye tid på å lese den. Dette ville igjen ført til veldig mye bønn om tilgivelse med tanke på all synden jeg har bedrevet. Jeg ville også kommet på kant med familie og venner fordi jeg definitivt ville gjordt alt jeg kunne for å lede dem inn på den rette vei. Gud hjelpe meg,jeg hadde vært en skikkelig pain in the ass og mest sannsynelig mistet vettet etter relativt kort tid.
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 23. januar 2009 #11 Skrevet 23. januar 2009 (endret) Jeg tror ikke du tør å lese denne boka, for du ville finne for mange sannheter som du hadde hatt vanskelig for å svelge. Det er vel med dine uttalelser her som med uttalelser om evolusjonsteorien, du uttaler deg uten å vite noe som helst. Jeg vil lese den! Jeg har høy interesse for bøker om moral og filosofi. Endret 23. januar 2009 av Bolledeig
KR-øst Skrevet 23. januar 2009 #12 Skrevet 23. januar 2009 Om bibelen var sann, så er der vel ein god sjanse for at vi hadde levd i konstant frykt for helvete. Hadde ikkje vore noko hyggeleg tilværelse. Om dei fann ut at bibelen og gud og alt det der var sant i dag, så hadde det ikkje spelt nokon rolle for meg. Eg vil aldri annerkjenne ein slik gud som er beskrive i bibelen. Jeg tror nok at jeg er mindre redd for helvete enn du noengang har vært, og jeg tror på Bibelen. Derfor har du ingen dekning for dine antakelser.
KR-øst Skrevet 23. januar 2009 #13 Skrevet 23. januar 2009 Hvis alt i bibelen var sant så ville jeg brukt mye tid på å lese den. Dette ville igjen ført til veldig mye bønn om tilgivelse med tanke på all synden jeg har bedrevet. Jeg ville også kommet på kant med familie og venner fordi jeg definitivt ville gjordt alt jeg kunne for å lede dem inn på den rette vei. Gud hjelpe meg,jeg hadde vært en skikkelig pain in the ass og mest sannsynelig mistet vettet etter relativt kort tid. Du ville garantert fått et bedre liv.
firewater Skrevet 23. januar 2009 #14 Skrevet 23. januar 2009 Dette spørsmålet blir egentlig som å spørre "hva om opp var ned?". Det finnes så mange motsigelser i Bibelen til at hvis alt var sant så ville jorden kollapset. Bare noe så enkelt som "MAT 4:8 Again, the devil taketh him up into an exceeding high mountain, and sheweth him all the kingdoms of the world, and the glory of them;" hadde krevd at jorden var flat eller at Babels tårn må ha vært høyere enn distansen til månen (da vi har vært til månen uten at Gud har igjen klaget) er nok bevis på at ikke alt i Bibelen stemmer. Alt av det som står i Bibelen kan ikke være sant, rett og slett fordi det finnes både motsigelser og faktafeil. Da blir det rett og slett bare spekulasjon om hvor mye som står i den som er riktig, og det er jo den situasjonen vi er i nå. Jeg mener at det som er naturlig og korrekt og kan bevises er riktig, samt en del historier uten overnaturlige elementer som sikkert er noenlunde korrekte, mens alt som handler om trylling og Gud og livet etter døden er oppspinn. Kristne seg i mellom, derimot, krangler om alt fra at jorden er flat (de finnes) til at evolusjon bare er en (falsk) teori til at Jesus egentlig ikke stod opp fra de døde, men bare hadde gode budskap (Thomas Jefferson).
firewater Skrevet 23. januar 2009 #15 Skrevet 23. januar 2009 Samme her, jeg kunne aldri tilbedt et så sadistisk vesen.. Hva om Bibelen var sann? Da har vi en bipolar Gud å forholde oss til: Slem Gud! "I will not pity, nor spare, nor have mercy, but destroy." (JER 13:14) Snill Gud! "The Lord is very pitiful and of tender mercy." (JAS 5:11) "For his mercy endureth forever." (1CH 16:34) "The Lord is good to all, and his tender mercies are over all his works." (PSA 145:9) "God is love." (1JO 4:16) Fristende Gud! "And it came to pass after these things, that God did tempt Abraham." (GEN 22:1) Gud ville aldri fristet! "Let no man say when he is tempted, I am tempted of God; for God cannot be tempted with evil, neither tempteth he any man." (JAS 1:13)
Pjukset Skrevet 23. januar 2009 #16 Skrevet 23. januar 2009 Hva om alt som står i bilene var sant...Jeg har aldri lest bibelen annet enn det som var påkrevd i kristendomstimene på skolen. Det eneste jeg assosierer bibelen med er en bunke med altfor tynt papir, irriterende liten skrift, og ting jeg ikke tror på. Hadde alt som stod i bibelen vært sant, så hadde livet mitt vært akkurat det samme.
KR-øst Skrevet 23. januar 2009 #17 Skrevet 23. januar 2009 Jeg vil lese den! Jeg har høy interesse for bøker om moral og filosofi. Har du en link til hvor jeg kan laste den ned? Her er den. Lykke til! http://www.hermon.no/index.php?page=catego...%20blitt%20født
firewater Skrevet 23. januar 2009 #18 Skrevet 23. januar 2009 Skrevet av James Kennedy, en tv-pastor som mente følgende: "Kennedy frequently claimed that if Christianity is not true then it is a massive fraud and hoax perpetrated by evil men bent on making the world a place where Christ's commandment to 'Love thy neighbor' reigns supreme, which is the antithesis of the criminal mind, and hence the theory that Christianity is a fraud is entirely incompatible with logic and human nature." Kan vi forvente flere slike logiske kortslutninger i boken?
KR-øst Skrevet 23. januar 2009 #19 Skrevet 23. januar 2009 Dette spørsmålet blir egentlig som å spørre "hva om opp var ned?". Det finnes så mange motsigelser i Bibelen til at hvis alt var sant så ville jorden kollapset. Bare noe så enkelt som "MAT 4:8 Again, the devil taketh him up into an exceeding high mountain, and sheweth him all the kingdoms of the world, and the glory of them;" hadde krevd at jorden var flat eller at Babels tårn må ha vært høyere enn distansen til månen (da vi har vært til månen uten at Gud har igjen klaget) er nok bevis på at ikke alt i Bibelen stemmer. Alt av det som står i Bibelen kan ikke være sant, rett og slett fordi det finnes både motsigelser og faktafeil. Da blir det rett og slett bare spekulasjon om hvor mye som står i den som er riktig, og det er jo den situasjonen vi er i nå. Jeg mener at det som er naturlig og korrekt og kan bevises er riktig, samt en del historier uten overnaturlige elementer som sikkert er noenlunde korrekte, mens alt som handler om trylling og Gud og livet etter døden er oppspinn. Kristne seg i mellom, derimot, krangler om alt fra at jorden er flat (de finnes) til at evolusjon bare er en (falsk) teori til at Jesus egentlig ikke stod opp fra de døde, men bare hadde gode budskap (Thomas Jefferson). Du vet vel ingenting om det, siden du ikke har hatt interesse av det, og siden Bibelnekterne aldri innrømmer sine feil i noe offentlig blad el.l. Men mange av disse som har kommet med fortalt at Bibelen ikke er sann, fordi det ikke har vært noen skrifter eller andre bevis for forskjellige navn på konger, byer eller forskjellige historier fra Bibelen. Mange av disse har måttet tiet, etterhvert som stadig flere bevis dukker opp blant arkeologene. De er ikke modige eller reale nok til å innrømme at de har tatt feil. Men hele tiden kommer det nye bevis for at Bibelen ikke har tatt feil. Mange arkeologiske tidsskrifter har vært publisert om utgravinger i både Israel, Egypt og andre steder, som vitner om Bibelens sannferdighet.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #20 Skrevet 23. januar 2009 (endret) Her er den. Lykke til! http://www.hermon.no/index.php?page=catego...%20blitt%20født Det var jo bare en link til Norli? Endret 23. januar 2009 av Bolledeig
Anbefalte innlegg