flickan Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Jeg og min mann venter barn 08.juli 2009 og har noen spørsmål ang foreldrepenger. Vår situasjon er som følger: Mor er 100% student med fast deltidsjobb 20% stilling ved siden av. Far jobber 100%. Vi tenker å dele permisjonen på følgende måte: Mor tar første 30 uker alene, deretter far 40% og mor 60% i de neste 20 ukene. Samtidig tar mor opp studiene med 50% studiebelastning. De siste 4/6 (alt etter om jeg føder før eller etter 1. juli) tar enten mor eller far alene (deler resterende uker på 2) Vil dette være mulig? Vil far ha krav på fedrekvoten, selv om mor ikke har jobbet 100%? Mener å huske noe om selvstendig opptjeningsrett når mor er student etter år 2000 , men finner ikke noe om dette lenger på deres nettsider. Hvis far har krav på fedrekvoten, vil det bli med utgnangspunkt i sin 100% stilling, eller bare 20% siden det er mors prosentandel? Dersom far ikke har krav på fedrekvoten, mister vi denne, eller blir den overført til mor? Har prøvd å spørre nav om de samme spørsmålene, men ting tar tid der har jeg lært.
Puserjenta Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Fra Nav.no Foreldrepenger ved fødsel Foreldrepenger skal sikre inntekt for foreldre i forbindelse med fødsel. Hvem kan få foreldrepenger Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt * sykepenger * foreldrepenger ved fødsel og adopsjon * svangerskapspenger * omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom * pleie- og opplæringspenger * dagpenger under arbeidsløshet Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være * lønn fra arbeidsgiver under utdanning * ventelønn * omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom * pleie- og opplæringspenger * avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med. Hvem kan få fleksibelt uttak? Både mor og far kan benytte seg av fleksibelt uttak. Dere kan begge utsette perioden ved å arbeide full tid.Graderte foreldrepenger kan dere ta ut samtidig eller hver for dere. Ved samtidig uttak kan ikke foreldrepengene utgjøre mer enn 100 % til sammen. Dersom far ønsker å arbeide fulltid for å utsette perioden, er det et vilkår at også mor arbeider eller studerer på fulltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå