Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Jeg fikk en regning i posten i dag. Det sto purring med inkassovarsel. Er det ikke vanlig å sende en purring før man sender ut et slikt varsel? Regningen er betalt, vel var jeg sent ute. Jeg betalte 9 januar,men purringen kommer i dag 22. Ligger posten deres lenge, eller sjekker de ikke hva som er bet. før de sender ut?
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Endel firma sender ut en purring før inkassovarselet med det er fullt mulig å sende ut første purring og inkassovarsel i ett. Hvilken dato står at purringen er skrevet ut? Trolig er den skrevet ut før pengene ble registrert inn. Du betalt 9. sier du, som var en fredag. Regninger som ble lagt etter rundt kl 12 på formiddagen blir først betalt mandagen. Er det mulig at du registrerte regningen etter siste utkjøring? Da er det jo først 12. før pengene har gått ut fra din konto, og så tar det gjerne en dag eller to før mottaker har det registrert hos seg. Penger skal jo gå fra en konto til en annen på en virkedag, eller maksimalt til neste virkedag (ved betaling via nettbank), men det kan i enkelte tilfeller være slik at ved betaling inn til firma tar en ekstra dag før firmaet ser hvem som har betalt. Slik er det hverfall på jobben min. Stort sett kan vi først se dagen etter at pengene er kommet inn hvem det er som har betalt. Hvis pengene i realiteten gikk ut fra din konto 12. så ville det hverfall hos oss trolig først vært synlig 14. Fortsatt litt lang tid at brevet skal ha tatt 8 dager i posten - men kan du ikke sjekke når purringen ble skrevet ut da? Er den skrevet ut før du betalt så er nok alt ok. Er den skrevet ut etter så kontakt mottaker. Det kan jo ha skjedd en feil med KID-nummer eller noe slikt slik at de ikke har registrert innbetalingen din. Mye bedre å bruke 2 min på å dobbeltsjekke dette nå enn å regne med at det er ok og bli overrasket hvis inkassoen dukker opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå