Gå til innhold

"Religilous" - inn i pensum

Gjest VinglePetter

Anbefalte innlegg

Gjest VinglePetter

Jeg var så heldig å få se Religilous i går. Dette er en meget morsom, men også meget alvorlig film om alle religiøse ekremister - Og de er det MANGE av. Spesiellt i USA.

Dette er en film som bør inn i skoleverket. Nå må vi snart begynne å forby slike nedbrytende religioner som Kristendom, jødedom og Islam for å nevne noen få.

"If you believe that the world is going to come to an end - and perhaps any day now - does it not drain one's motivation to improve life on earth while we're here?" Bill Maher

"Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities." -Voltaire (1694-1778)

"Religion is the masterpiece of the art of animal training, for it trains people as to how they shall think."

-Arthur Schopenhauer (1788-1860)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artig film ja.Synes herebedragonsmovie også burde inn i pensum, samt et fag hvor man lærer om skeptisisme.

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kynisk Nihilist

Jeg syns det først og fremst var en propagandafilm. Den var heller ikke spesielt morsom, selv om den hadde noen morsommere øyeblikk. Det var Bill Maher, og forskjellige måter å drite ut religiøse på, noe jeg syns er helt OK og t.o.m kult, men da foretrekker jeg en skikkelig disseksjon av latterlige religiøse argumenter.

Religulous har ingenting i skolen å gjøre. Men når jeg så filmen, lurte jeg på, hvorfor lærte ikke jeg om de elementene i Bibelen og kristendommen som er mistenkelig like andre religioner, og skikkelsene der. Tyder på at noen har stjålet litt. Slik kunnskap hadde vært flott å få inn i skolen, det kan gi noen stakkars indoktrinerte mennesker mer samvittighetsproblemer enn hva tvangsopplesning av The God Delusion vil få til.

Fakta og egen tenkning når alltid lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Det var Bill Maher, og forskjellige måter å drite ut religiøse på,

Nå synes jeg veldig mange religiøse gjør en flott jobb med å drite seg selv ut da. Det er jo bare å forsøke å lure frem logikk og rasjonalisme fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen var artig, den, men dessverre litt på nivå med Michael Moore i bruk av virkemidler. Å få noe sånt inn i skolen vil nok virke litt mot den tenkte hensikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det er først og fremst en komedie. Så en dokumentar. Noe Maher & Co ikke legger skjul på. Og har dermed lite å gjøre i skolen. Men morsom er den :)

Dette er en film som bør inn i skoleverket. Nå må vi snart begynne å forby slike nedbrytende religioner som Kristendom, jødedom og Islam for å nevne noen få.

Jævlig skummel tankegang du har der. Målet ditt er jeg enig i, men du kan ikke tvinge og forby slikt. Det må være en naturlig og gradvis overgang av frie valg.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forby en religion er svært religiøst gjort, og det er ikke noe vi ikke-religiøse burde ty til.

--

Jeg likte filmen, men kun enkelte deler passer som pensum. Jeg husker at man hadde religionsfag på VGS hvor man sammenlignet Islam og Kristendom for å finne likheter og forskjeller. Hvorfor ikke sammenligne Kristendommen med de religionene som den er basert på? Hadde det ikke vært en mye bedre, og opplysende oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kynisk Nihilist
Å forby en religion er svært religiøst gjort, og det er ikke noe vi ikke-religiøse burde ty til.

Begrunnelsen er mer interessant enn dogmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg veldig mange religiøse gjør en flott jobb med å drite seg selv ut da. Det er jo bare å forsøke å lure frem logikk og rasjonalisme fra dem.

Det er tydelig at disse filmskaperne har klart å lure dere til å tro på alt disse liker å fore dere lettlurte hedninger med.

For dere er det selvfølgelig artigere å tro på all slags idioti, enn på sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at disse filmskaperne har klart å lure dere til å tro på alt disse liker å fore dere lettlurte hedninger med.

For dere er det selvfølgelig artigere å tro på all slags idioti, enn på sannheten.

Er du religiøs? I såfall hva er din tro?

Sitter du med sannheten?

Hva er da sannheten?

Hvorfor komme med en nedsettende bemerkning på folk med en annen tro, da med tanke på ordet Hedning. Virker som om du assosierer det med noe negativt, og derfor må kalle noen som ikke vet sannheten for noe negativt. Hvorfor orker å å være sånn?

Syns du at du viser deg som en med "sannheten" da? Hvis det var intensjonen din da. :)

Jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster

Jeg synes denne dokumtaren var kjempebra, morsom, men også en smule skummel. Det er helt sykt at det finnes så mange ignorante tullebukker rundt i verden. Budskapet hans er jo ikke å si at det ikke finnes en skaper, men at vi IKKE vet at det gjør det. Det er der problemet ligger. Vi vet ikke at det finnes en skaper, vi er uvitende, men religiøse mennesker klarer ikke å se dette, mange av de er hjernevasket. Det er faktisk det samme å tro på julenissen, tannfeen osv...Hadde jeg sagt til noen at jeg tror på julenissen, så hadde de gjort narr av meg og fått seg en god latter. Hvorfor ikke le når noen sier de tror på Gud og jesus som sto opp fra de døde. Det er jo ikke akkurat veldig logisk, heller overtro.

Jeg synes det er skremmende at det finnes så mange konservative religiøse mennesker, de er en fare for resten av verden. Bibelen er full av motsetninger, løgn og kopiering fra eldre religioner(f.eks egypt). Bibelen er propaganda og terrorisme og roten til mye ondt! Quote: good people do good things, bad people do bad things, but for good people to do bad things it takes religion! Det må være min favoritt quote. So right, so right..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig bra film!! Få den inn i skolen. Om den bruker Michael Moore-teknikker osv. så tar den opp mye viktige tanker og temaer. Og da særlig de vi som ikke er kristne har.

Få den som en del av pensum, sammen med Michael Moores filmer, om ikke annet enn for å skape diskusjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke le når noen sier de tror på Gud og jesus som sto opp fra de døde. Det er jo ikke akkurat veldig logisk, heller overtro.

Fordi de fleste av oss omgås personer vi ønsker kontakt med, som samtidig er hjernevaskede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra film!! Få den inn i skolen. Om den bruker Michael Moore-teknikker osv. så tar den opp mye viktige tanker og temaer. Og da særlig de vi som ikke er kristne har.

Få den som en del av pensum, sammen med Michael Moores filmer, om ikke annet enn for å skape diskusjoner!

If God is willing but unable to prevent evil, he is not omnipotent. If God is able but not willing to prevent evil, he is not good. If God is willing and able to prevent evil, then why is there evil?

- Epicurus

Dette ble sagt for over 2000 år siden, og er fortsatt bedre formulert enn all religionskritikk som kommer ut i dag. Dette burde læres på skolen, i tillegg til motargumenter for å oppfordre folk til å tenke selv.

Filmen var sånn middels morsom, og argumentene var ikke nye eller spesielt godt formulert. Under middels.

Her er en film med ett liknende tema som jeg syntes var interessant.

http://video.google.com/videoplay?docid=2250104590805018608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fordi de fleste av oss omgås personer vi ønsker kontakt med, som samtidig er hjernevaskede.

Ja, dere har mye å lære der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den også var artig pga de menneskene som absolutt skulle svare noe annet enn "vet ikke" på vanskelige spørsmål, og dermed begynte å snakke nonsense.

Mer skeptisk ble jeg ikke, men jeg synes de heller burde plukket ut kunnskapsrike folk som faktisk kan representere sin egen tro nøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte at de tok et greit tverrsnitt av religiøse mennesker. Man valgte ut blant annet en av de 5% av amerikanske biologer som tror på Gud, men man tok også for seg mannen i gata. Religiøse flest er som mennesker flest ikke særlig smarte, men der andre svarer "vet ikke" så svarer de som sagt masse tull. De føler at de må si noe, og bare de sier noe så er det riktig, fordi "God's on our side".

De intellektuelle kretsene lar seg representere av de mest respekterte og utdannede, derfor er det de man spør når man lurer på noe. Prester er de mest respekterte og de som er "høyest oppe" innenfor kristendom, da er det klart man spør dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest nykomer

Hei!

Ny i dette forumet jeg. Har hatt lyst til å se denne filmen lenge, men skjønner ikke hvor jeg kan få sett den. Går den på norske kinoer?? Hvor har dere sett den??

Håper dere kan hjelpe meg, syns temaet er veldig veldig interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...