Gå til innhold

Når skal pusen ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er pusen vår 10 uker og er blitt ganske stor, men lurer på når det er vanlig å venne dem til å være ute?

Da jeg var liten og hadde katt var slikt aldri noe vi tenkte på, det var som regel sommer og det gikk så gradvis siden døra alltid sto åpen i sommervarmen.

Men nå bor jeg i ei leilighet i byen og det er vinter og kald vind ute.

Har prøvd å ha henne med uttafor døra, men hun "kjefter" på meg og vil inn nesten med det samme.

Vet det er altfor tidlig å ha henne ute alene eller lenge om gangen, men trodde kanskje hun ville være nysgjerrig på den nye verden der ute :lete:

Er mange bilder av henne inne på dagboka mi :strix:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter bør faktisk være inne til de er 6-8 mnd fordi retningssansen ikke er ferdig utviklet før i den alderen.

Mange kattunger roter seg bort ute.

Skrevet

10 uker er jo i og for seg for tidlig til å være tatt bort fra moren. Men jeg ville ventet til 6 mnd og da vært med henne ut.

Skrevet
Katter bør faktisk være inne til de er 6-8 mnd fordi retningssansen ikke er ferdig utviklet før i den alderen.

Mange kattunger roter seg bort ute.

Ok, takk for svar =)

Da blir det en fin årstid for henne å komme ut i, gleder meg til å se henne utforske alt det rare der ute.

Skrevet
Ok, takk for svar =)

Da blir det en fin årstid for henne å komme ut i, gleder meg til å se henne utforske alt det rare der ute.

Helt enig :) Dessuten så er det mye bedre for katten OG deg hvis den skulle rote seg litt for langt vekk så den ikke fikk vært inne en natt. Er det kaldt ute så kan de jo faktisk fryse ihjel, spesielt en kattunge som ikke har fått all pelsen de skal ha også. En stor katt kan tåle å være litt lenge borte fra hjemmet (hvis det skulle skje).

Jeg kan tenke meg at det er helt forferdelig for eieren også hvis kattungen skulle rote seg vekk midt på vinteren.

En annen ting er at kattunger lett kan bli distrahert av små unger som vil klappe og leke med den. Små barn kan lett ta med seg kattungen hjem for å spørre om de kan beholde den. Er den litt større så har den kanskje fått litt mere skepsis for andre mennesker, dessuten er den ikke like atraktiv for små barn å ta med seg.

Det er ihvertfall noe jeg tenker på.

En annen ting jeg kom på: Når jeg var liten så fikk vi til stadighet kattunger på besøk fordi vi hadde en pus fra før. De små kattungene fulgte etter han og endte opp på terassen hos oss. Heldigvis fant vi eierne ganske raskt (de bodde ikke lange veien unna heller) ved å henge opp lapp i butikken. Men både jeg og mamma er så glade i dyr at vi kunne ikke se på at kattungene satt ute på trappa uten mat eller drikke fordi de ikke fant veien hjem. Så kattungene kan faktisk følge etter andre katter også, hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...