Gå til innhold

katt som til stadighet "flytter" ut..

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 4 måneder dukket det opp ei nydelig hu-katt på feltet vårt. Hun var utrolig kjælen og hun hadde helt klart kommet bort hjemmefra. Etter flere dager tok vi henne inn, da hadde hun stått på døra non-stop.

Hun var veldig sulten og sov og sov..

Vi har ei sterilisert, voksen hu-katt fra før, og var spent på hvordan dette ville gå. Men det gikk fint, de var bortpå hverandre innimellom, men det gikk vedig greit.

Uansett, vi hengte opp lapper med bilder, og ventet på at eigeren skulle melde seg. I mellomtiden tok vi henne til oss.

Ingen ringte.

Nå er den "nye" katten borte fra oss i maaange dager om gangen. Når hun kommer hjem lukter hun parfyme, så det er tydelig at hun også bor hos andre folk. Katten markerer seg på klorebrett, sofaer, tepper osv. her hos oss, og er ikke så gøy å ha inne. Hun er veldig nervøs.

Er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Stenge henne ute, så hun går til de andre folka hun "bor" hos?

Den markeringen hennes er veldig irriterende. Jeg forstår at hun har behov for å markere seg når vår "gammle" katt har luktene sine overalt her.

Egentlig hadde det nok vært best om hun fant seg et annet hjem, men det er så fælt når hun trasker rundt huset vårt. Katten er forvirra over hvor hun bor tror jeg.

Hjelp noen?

:sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kunne levert henne inn til dyrebeskyttelsen?

Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt på henne et halsbånd og på en eller annen måte festet en lapp til halsbåndet. (Det finnes jo sånne små hylstergreier til dette tror jeg.) På den måten kan du prøve å finne ut hvem de andre eierne er, om de bare "låner" katten eller om de ser på den som sin. Skriv ned tlf. osv.

Ikke lever katten inn til Dyrebeskyttelsen når det faktisk er en mulighet for at noen andre ser på den som sin.

Eventuelt heng opp lapper på nytt. Katter går ikke såååå langt.

Skrevet

Dette er noe jeg har hørt om og opplevd selv. Katter som stikker av slik føler på en eller annen måte at de ikke ønsker å bo hjemme hos sine egentlige eiere. Den trenger ikke ha det vondt, men den kan føle at den fikk et bedre hjem hos dere.

Katten til min samboer stakk av når kattungene dens ble store, da gadd den ikke mer. Nå bor den hos noen borti gata som tok vare på den.

Selv fikk jeg når jeg var liten besøk av en katt som ikke ville reise hjem. Den hadde blitt kompis med katten vi eide. Vi la ut annonse i avisen, da viste det seg at denne katten hadde vandret flere mil. De hentet katten, men etter en uke så sto den på trappa vår igjen! De hentet den og kastererte katta. Så gikk det et par uker, da var katten på plass igjen, men utrolig sky. Den gjemte seg under verandaen vår, men kom frem når vi lokket med mat. Desverre ble den avlivet etter den siste turen. De orket ikke å kjøre til oss hele tiden for å hente katta, og vi kunne ikke ta vare på den pga vår egen.

Men hvis ikke lapper hjelper så legg ut annonse i avisa. Det kan være folk som ikke er så mye ute som eier den. Det med halsbåndet var også en god ide :)

Skrevet
Jeg tror jeg hadde tatt på henne et halsbånd og på en eller annen måte festet en lapp til halsbåndet. (Det finnes jo sånne små hylstergreier til dette tror jeg.) På den måten kan du prøve å finne ut hvem de andre eierne er, om de bare "låner" katten eller om de ser på den som sin. Skriv ned tlf. osv.

Ikke lever katten inn til Dyrebeskyttelsen når det faktisk er en mulighet for at noen andre ser på den som sin.

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har prøvd med halsbånd (med telefon-nummer), men en dag kom hun hjem, uten halsbånd.

Har tenkt på å kjøpe nytt å feste på, men nå har hun ikke vært her på 1 uke kanskje mer, så nå anser jeg henne nesten ikke som "vårt" ansvar lenger. Men vi har jo tatt henne inn, så vi har jo litt ansvar allikevell.

Skrevet

Et godt, gammelt råd er jo å aldri fore eller slippe inn katter som ikke er dine...

Skrevet

Hei TS. Et tips er å få dyrlegen til å sjekke om hun er ID-chippet. Har du sett etter om hun er øremerket?

Skrevet
Et godt, gammelt råd er jo å aldri fore eller slippe inn katter som ikke er dine...

Jada, ser den. Men når katten gnåler på døra di i ett par uker og den er tynn, så er selv ikke prinsippfaste meg vanskelig å be. Da er det inn å få mat og kos og en plass å sove.

Dessuten var jo planen at den skulle bare bo her til eigeren meldte seg.

:)

Skrevet
Hei TS. Et tips er å få dyrlegen til å sjekke om hun er ID-chippet. Har du sett etter om hun er øremerket?

Nei det har jeg ikke sjekket, men det skal jeg gjøre.

:)

Skrevet

Syns svigers sa det så fint, jeg:

Katter velger selv hvor de vil bo.

De har hatt katt i uttallige år. Noen har flyttet videre til nabogården, mens andre har flyttet inn hos de fra en annen nabo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...