alexandra86 Skrevet 22. januar 2009 #1 Skrevet 22. januar 2009 Kjæresten min og jeg har veldig lyst på en hund og har begynt å titte etter en hund som vi vil ha. men vi har noen kriterier som vi har blitt enige om: -skal ikke bli for stor( helst sånn at vi kan ha den med inn på flyet i buret) -den må være lett å dressere. -ikke kreve for mye mosjon. Har dere noen tips/råd/erfaringer med forskjellige huneraser? vi har tenkt på pomeranien, eller en av de små terrierne.
lovenemo Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Selv om noen av terrierrasene er små i størrelse, så krever de en del stimulering, både fysisk og psykisk. Jeg anbefaler Cavalier King Charles Spaniel i hvertfall En liten, sjarmerende rase som er med på alt. Vennlige hunder som er lette å trene. De tåler de mest aktive dager like godt som late.
Frey Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Kjæresten min og jeg har veldig lyst på en hund og har begynt å titte etter en hund som vi vil ha. men vi har noen kriterier som vi har blitt enige om: -skal ikke bli for stor( helst sånn at vi kan ha den med inn på flyet i buret) -den må være lett å dressere. -ikke kreve for mye mosjon. Har dere noen tips/råd/erfaringer med forskjellige huneraser? vi har tenkt på pomeranien, eller en av de små terrierne. Hva med en sånn? Det er ikke for å være slem, men kriteriene deres gjør meg litt usikker på om dere vil ta jobben en hund medfører. Også små hunder må gis psykisk og fysisk stimulans, de har drifter og instinkter uavhengig av størrelsen. Noen raser kan være lettere å dressere enn andre ja, men de hører sjelden hjemme blant terriere eller spisshunder (pom er spisshund) - dette er ofte hunder med en god dose egne meninger. Hvis hunden skal kunne fly i kabinen, må totalvekt hund + bur være under 5 eller 8 kg (avhengig av flyselskap).
alexandra86 Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. januar 2009 Jeg vet hva jobben med hund medfører da jeg er oppvokst med hund. så jeg er ikke helt grønn på dette området. kriteriene er satt opp for å høre om noen der ute har noen erfaringer med forskjellige hunderase i denne klassen og høyden er satt opp fordi vi ønsker oss en hund som ikke er så stor i str da det passer best for oss!!
Frey Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Var ikke det med størrelsen jeg reagerte på, men resten. Hvis man vet man har lite tid og energi til å trenge og mosjonere hunden så bør man kanskje sette hundeholdet på vent. Jeg har selv liten rase, men jeg ville likevel ikke anbefalt den til noen med slike kriterier.
Ecolia Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Alle hunder fortjener å bli holdt i god fysisk form. Dvs. at dere kan ikke lufte hunden i hagen hver eneste dag og la det være det eneste den opplever av lufting.. Hva andre ting ønsker dere? Kort pels, lang pels, en hund med lite eller mye drifter, skal den være ok å lære ting selv om den ikke har høyt aktivitetsnivå osv..
Gjest Christabelle Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 Hallo! Det er forskjell på en hund som krever en tre timers joggetur to ganger daglig og en som bare trenger en halvtimes kosetur .. Jeg synes det er drøyt å rakke ned på hundeholdet hennes. Det var ikke det som var spørsmålet! Du som sier at "kriteriene deres gjør meg litt usikker på om dere vil ta jobben en hund medfører", er det mulig?? Du vet ingenting om trådstarter, så du kan droppe leksjonene. Folk som dømmer er det verste jeg vet! TS: Jeg og samboeren min skal ha oss en Pomeranian, nettopp fordi den ikke trenger løpeturer hver dag, og fordi den er liten og går overens med mindre dyr. Vi kan f.eks. ikke ha jakthund. Jeg sier ikke at den ikke skal ha mosjonturer, men den TRENGER det ikke hver dag. Oppdretteren vi har vært hos mosjonerer de ikke i det hele tatt om vinteren, og jeg TROR oppdrettere vet hva de driver med .. Den er nok ikke lett å dressere, men det er jo artig å prøve å lære den :-) Jeg anbefaler klikkertrening. Har kjøpt boken, og det virker veldig greit. Min bror bruker denne metoden på sin Basenji.
Frey Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 Beklager, men jeg tror ikke en oppdretter som ikke mosjonerer hundene på vinteren vet hva h*n driver med heller jeg. Det høres ikke ut som en oppdretter jeg ville kjøpt hund fra i alle fall.. Men uansett ellefelle så skal man tenke seg verst tenkelige scenario: man får en hyper hund med separasjonsangst, fryktaggresjon, hormonfrosk, spiser opp alt av møbler/klær/tepper, som blir stresset uten sin daglige tur på minst en time - for det er hva man kan få. Man kan ikke bestille en hund som trenger lite tur og er lett-trent og forvente å få det.
Gjest Christabelle Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 Hun skal ikke bestille hund. Hun vil ha en rase som har disse egenskapene.
Gjest *lucky* Skrevet 23. januar 2009 #10 Skrevet 23. januar 2009 Kanskje en toy puddel kan passe dere? Den er liten og krever ikke like mye fysisk aktivitet som feks en rotweiler el. Men den krever endel psykisk stimulering i løpet av dagen da den er veldig kvikk i hodet og lett kan bli stresset visst den ikke blir stimulert. Toyen er også kjent for å være lett å dressere og et stort pluss er at den ikke røyter, MEN det må beregnes god tid til pelsstell. Skal du ha hund bør du beregne ca to timer pr dag til å gå tur med den uansett rase, synes du det er mye er det ikke så lurt å skafe seg hund. Tenk over om feks katt kan være noe for dere, den lufter seg selv og krever ikke så mye som en hund. Til deg som skal kjøpe hund av en oppdretter som ikke lufter hundene sine på vinteren vil jeg bare si at det er det værst jeg har hørt! Møkkaoppdretter rett og slett!!
lovenemo Skrevet 23. januar 2009 #11 Skrevet 23. januar 2009 Beklager, men jeg tror ikke en oppdretter som ikke mosjonerer hundene på vinteren vet hva h*n driver med heller jeg. Det høres ikke ut som en oppdretter jeg ville kjøpt hund fra i alle fall.. Men uansett ellefelle så skal man tenke seg verst tenkelige scenario: man får en hyper hund med separasjonsangst, fryktaggresjon, hormonfrosk, spiser opp alt av møbler/klær/tepper, som blir stresset uten sin daglige tur på minst en time - for det er hva man kan få. Man kan ikke bestille en hund som trenger lite tur og er lett-trent og forvente å få det. Signerer den! Selv om det er vinter så har da hundene like stort behov for mosjon! Hadde lett styrt unna en slik oppdretter *grøss*
suzie Skrevet 23. januar 2009 #12 Skrevet 23. januar 2009 Skal du ha hund bør du beregne ca to timer pr dag til å gå tur med den uansett rase, synes du det er mye er det ikke så lurt å skafe seg hund. Tenk over om feks katt kan være noe for dere, den lufter seg selv og krever ikke så mye som en hund. To timer hver dag var voldsomt synes jeg. Vi har engelsk setter som er av de mest krevende hundene i forhold til mosjon, men går bare en time om dagen på ukedagene. Går lengre turer kun lørdag og søndag. Men - anbefaler ikke engelsk setter til TS, da dette er en jakthund og ganske krevende. Men lett å dressere og veldig familiekjær da:)
Gjest *lucky* Skrevet 23. januar 2009 #13 Skrevet 23. januar 2009 To timer hver dag var voldsomt synes jeg. Vi har engelsk setter som er av de mest krevende hundene i forhold til mosjon, men går bare en time om dagen på ukedagene. Går lengre turer kun lørdag og søndag. Men - anbefaler ikke engelsk setter til TS, da dette er en jakthund og ganske krevende. Men lett å dressere og veldig familiekjær da:) Ja det var kanskje litt mye, et lite forsøk på å vise at hund faktisk tar tid:) Men det blir fort to timer når en tar med alle små lufteturer iløpet av døgnet+ lengre turer, særlig visst man ikke har hundegård.
suzie Skrevet 23. januar 2009 #14 Skrevet 23. januar 2009 Ja det var kanskje litt mye, et lite forsøk på å vise at hund faktisk tar tid:) Men det blir fort to timer når en tar med alle små lufteturer iløpet av døgnet+ lengre turer, særlig visst man ikke har hundegård. Forsåvidt, hvis man legger sammen alle små turer med lengre tur så blir det kanskje det ja.... Det tar tid ja, enig med deg i det.
Gjest dvergen Skrevet 23. januar 2009 #15 Skrevet 23. januar 2009 Beklager, men jeg tror ikke en oppdretter som ikke mosjonerer hundene på vinteren vet hva h*n driver med heller jeg. Det høres ikke ut som en oppdretter jeg ville kjøpt hund fra i alle fall.. Men uansett ellefelle så skal man tenke seg verst tenkelige scenario: man får en hyper hund med separasjonsangst, fryktaggresjon, hormonfrosk, spiser opp alt av møbler/klær/tepper, som blir stresset uten sin daglige tur på minst en time - for det er hva man kan få. Man kan ikke bestille en hund som trenger lite tur og er lett-trent og forvente å få det. Signerer denne! Tenk alltid på verst tenkelig senario, hvordan vil dere håndtere dette? En må alltid velge en rase som kan fungere godt på de dagene en har minst tid. For det er ofte slik at en håper å få bedre tid enn det som faktisk blir realiteten når hunden kommer i hus. Jeg vil også advare mot å velge rase eller hund generelt på de kriteriene som TS har satt opp. Når en skal velge rase så er det viktig å tenke over de egenskapene de aktuelle rasene har og hvordan det passer til personene i familien og deres livsstil. Kjøp dere en god rasevelger bok! Sett dere ned, skriv hva dere ønsker av hunden, hva dere kan tilby og hva dere ser som potensielle problemer. Da står dere bedre rustet til å velge. Å bestemme seg for hund betyr at en må tilrettelegge livet i 10-15 år, er dere villig til å gjøre dette? Hva kan dere tilby hunden, osv? Valg av rase er uhyre viktig så bruk god tid! Dra på utstillinger for å kikke på hunder, snakke med eiere og oppdrettere. Legg også mye arbeid i valg av oppdretter.
Gjest dverg Skrevet 23. januar 2009 #16 Skrevet 23. januar 2009 Forsåvidt, hvis man legger sammen alle små turer med lengre tur så blir det kanskje det ja.... Det tar tid ja, enig med deg i det. Ikke bare tar det tid. Men en må også være villig til å ofre en god del. F.eks. ALLTID rett hjem fra jobb for å lufte hunden, tilrettelagte ferier eller alt. løsninger, har man råd til å ta alle ekstra kostnadene? Hva gjør man dersom man må flytte? Samlivsbrudd? Familieforøkelse, osv? Og det går nok med minst 2 timer hver dag til hund. Jeg bruker mer enn dette og har en liten rase.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #17 Skrevet 23. januar 2009 Om du skriver litt mer om hva dere ønsker og kan tilby så er det lettere å komme med konstruktive forslag til hvilken raser dere bør kikke nærmere på.
Gjest Christabelle Skrevet 23. januar 2009 #18 Skrevet 23. januar 2009 Nei, vi skal nok ikke kjøpe hund av den oppdretteren. Det er et prosjekt som går over mange år; har hatt lyst på Pom i over et år, men vi er ikke klare enda. Penger må spares, bøker må leses, leilighet må kjøpes; det er mye å sette seg inn i. Det er ikke noe man bør gjøre fordi man får et innfall. Men det å vurdere evnen TS har til å ha hund blir altfor drøyt. Jeg hadde skjønt det hvis noen hadde skrevet : "Jeg så en såå søøøøt hund, og vil ha en sånn. Den kan ikke bjeffe, og må ligge i fanget mitt hele dagen og ikke sikle, trenge tur ut eller bli syk. Det har vi nemlig ikke råd til". Der hadde jeg definitivt også frarådet hundehold. Det er nok av dyr som folk gikk lei av, og det er kjempetrist! Man bør ha realistiske forhåpninger til det å gå til anskaffelse av hund. Vi har fire marsvin, og jenta har fått to kull. Vi har vært hos dyrlegen fire-fem ganger i løpet av to år, og brukt veldig mye penger. Og det er marsvin. Hund er en så mye større forpliktelse. Marsvinene er fornøyde med høy, vann, mat, grønnsaker og c-vitamin. Vi slipper de på gulvet og de får løpe rundt i en times tid. Så dettes de i buret igjen, og jeg tar en runde med støvsuger og klut. That's it. Og burvasking ved behov. Peanuts i forhold til hund. Alle har preferanser til hva slags rase de ønsker. Hva er galt med det? Rasene er forskjellige, og TS's "krav" er noe av de samme som våre.
Gjest Christabelle Skrevet 23. januar 2009 #19 Skrevet 23. januar 2009 Vil bare legge til at da vi var hos oppdretteren, fortalte vi at vi hadde marsvin, for vi lurte på om det kom til å gå greit. Han fortalte da at han hadde marsvin før. Han hadde de i inngjerding i hagen, og brukte de til å lage middag. Fysj!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå