Gå til innhold

utredning og borte fra jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

For dere som er til utredning og kanskje etterhvert også prøverør. Hva har dere sagt på jobben?

Det blir jo etterhvert endel timer/dager man er borte fra jobb.... Noe av det får man vel også sykemelding for, og da står det vel uansett på den hva man har gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke fått sykemelding for besøk til gynekolog/lege eller forsamtale. Har gitt beskjed på jobben at jeg skal til lege/på sykehus, undersøkelse, kontroll el.l og må være borte en dag og da har de ikke krevd noen form for "bevis" på dette.

Hadde jobben krev det, hadde jeg bedt om kvittering og forklart det på sykehuset, sånn at de ikke nødvendigvis hadde stemlet med de tog det stempelet eller gitt med en blankett fra den og den avdelingen...

Når vi skal i gang med prøverør blir det litt annerledes. Men på sykemeldingen som arbeidsgiver får skal det ikke stå hvorfor en er sykemeldt. Det gjorde ikke det før i alle fall og jobben har jo egentlig ikke noe med hva det gjelder. (KLart det at om det er snakk om sykemelding pga. trivsel ol. så kommer det jo frem etterhvert el. det blir møte med nav. osv, men nå er ikke det saken her.)

Jeg har fortalt de få menneskene jeg jobber side om side med i hverdagen at vi skal i gang og at jeg kommer til å være borte noen dager av den grunn. Mine sjefer og ledere vet ikke noe og jeg har ikke tenkt å si noe før det er absolutt nødvendig, det er ikke ventet mye forståelse fra det holdet nemlig :roll:

Skrevet

Det står IKKE på sykemeldingen hvorfor man er borte, med mindre man velger å vise den delen man skal beholde selv til arb.giver.

Skrevet

Jeg har en flott kvinnelig sjef som har visst om mine planer fra før jeg startet. Så ikke noe problem å få fri når jeg trenger det. Men har også brukt noen feriedager i forbindelse med uttak /innsett da jeg var i Danmark.

Det er kun på din kopi av sykemeldingen det står grunn for fraværet. Arbeidsgiver får kun vite hvor lenge du er sm og om det er helt eller delvis. Ikke hvorfor.

Skrevet

Takk for svar!

Trodde faktisk at det sto på sykemeldingen hvorfor man fikk den... Ihvertfall hvilken avdeling man hadde vært på på sykehuset.... Men hvis det ikke gjør det tror jeg kanskje jeg og bare sier at jeg blir borte fra jobb, uten å si hvorfor.

Skal inn for undersøkelse om få dager og fikk beskjed om at jeg ble sykemeldt et par dager etterpå....

Vi har fleksitid så til enkle legetimer osv.... setter jeg meg bare som ute og så tar jeg det igjen på ettermiddagen.

Men synes jo det blir litt vanskeligere når jeg vet jeg blir borte flere dager i strekk.

Skrevet

Så langt har jeg bare sagt at jeg har legetime, men så har ikke vi startet med prøverør eller noe enda. Hvis/når det skjer, har jeg nevnt det som henne jeg deler kontor med, slik at hun vet om det. Ellers ingen planer om å si noe til noen! Ikke noe de har noe med, på samme måte som om man blir gravid på vanlig måte!

Skrevet

Jeg fortalte det til sjefen da jeg dro på prøverørsforsøk, men fortalte ingenting før den tid, selv om jeg var sykemeldt i 14 dager grunnet laporoskopi.

Arbeidsgiver har ingen krav på å få vite hvorfor du er syk, men ofte så må man dra på ganske kort varsel, så for min del, grunnet jobben min, var det mest riktig å fortelle det.

Jeg fikk sykemelding i 3 dager ved uttak.

Skrevet

14 dager?? Jeg skal til Lapsaskopi i neste uke å har fått beskjed om 1-2 dager sykemelding.

Kan jeg risikere å bli sykemeldt lengre da, eller var det noe ekstraordinært siden du ble sykemeldt så lenge?

Skrevet
14 dager?? Jeg skal til Lapsaskopi i neste uke å har fått beskjed om 1-2 dager sykemelding.

Kan jeg risikere å bli sykemeldt lengre da, eller var det noe ekstraordinært siden du ble sykemeldt så lenge?

Jeg fikk infeksjon i operasjonssåret, noe de aldri hadde hørt om så det trenger du ikke bekymre det for.

Jeg hanglet i 14 dager etter operasjonen, så ble jeg sykemeldt i 14 dager, men ja, det kan kalles ekstraordinært.

Ellers er lapraskopi en liten operasjon som svært sjelden gir en noen plager :)

2-3 dager tror jeg er normalt ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...