Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

lurer litt på å reise til usa i midten/slutten av februar (16-21 febr).

men hva er det som må fikses før vi drar, og rekker vi det?

ingen av oss har "nye" pass med sånn magnetstripe feks... må man ha visum og? hvor lang tid vil det ta å fikse nye pass og evnt. få visum?

håper på raske svar.... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Når det gjelder pass så tror jeg at jeg ville gått til innkjøp/anskaffelse av et pass av den nye typen. Da slipper dere å søke om visum til USA og det blir en del lettere når du skal reise til andre deler av verden. Jeg fikk mitt pass ganske raskt da jeg kjøpte nytt...tror nesten det vil være mindre pes enn å få visum til USA.

Skrevet

Enig med Gard! Gå til anskaffelse av nytt pass, så slipper du visum.

Skrevet

Pass får du på en uke, og er mye enklere å fikse enn visum. Både visum og pass koster penger, men for visum må du i tillegg besøke den amerikanske ambassaden og fremlegge en haug papirer.

Husk som noen også sa å registrere deg i https://esta.cbp.dhs.gov/ før du reiser - det ble obligatorisk etter nyttår.

Skrevet

noen som vet hva det koster med et sånt pass da? blir jo egentlig litt teit å skaffe meg det nå, så skal jeg snart gifte meg og bytte navn. men men! stemmer det at når man har den nye typen pass trenger man ikke visum?? eller må man ha visum uansett?

Skrevet

Du trenger ikke visum hvis du har biometrisk pass. Det koster 450,- for pass til voksen. Det koster fort like mye når du skal til ambassaden for å søke om visum (dette tar litt tid, intervju etc).

Skrevet

Visum på forhånd før man reiser? Er dette nytt? Når vi dro over i fjor bare fylte vi ut de skjemaene vi fikk utdelt på flyet, tok 5 min og leverte når vi gikk i passkontrollen.

Skrevet
Visum på forhånd før man reiser? Er dette nytt? Når vi dro over i fjor bare fylte vi ut de skjemaene vi fikk utdelt på flyet, tok 5 min og leverte når vi gikk i passkontrollen.

Da datteren min dro til USA forrige uke måtte hun fylle ut dette skjemaet et par dager før hun dro:

Husk å registrer deg her, ESTA
Skrevet

Ja det skjemaet vet jeg om, men det er jo ikke visum det der. Så må man ha visum i tillegg?

Skrevet

Du må kun ha visum dersom du ikke har et nytt maskinlebart pass etter det jeg har forstått

Skrevet
Du må kun ha visum dersom du ikke har et nytt maskinlebart pass etter det jeg har forstått

Stemmer!

Skrevet
Husk å registrer deg her, ESTA

Gjelder dette om man har Amerikansk pass? Eller hva må man gjøre da? :)

Skrevet
Gjelder dette om man har Amerikansk pass? Eller hva må man gjøre da? :)

Nei, dette er kun for de som reiser på Visa Waiver Program.

Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet

hvordan vet man om passet sitt er maskinlesbart?? mitt og samboerens pass er litt ulike. mitt er fra 2001 og har litt tykk forside. min samboers pass er fra 2006 og har tykkere forside enn mitt. i tillegg har han en liten firkant nederst på forsiden...

Skrevet
blir jo egentlig litt teit å skaffe meg det nå, så skal jeg snart gifte meg og bytte navn. men men!

Hvorfor ikke bytte navn nå før du skal bytte pass? Det er ingenting som tilsier at navnebytte skal foregå samtidig med ekteskapsinngåelse (min mann skal nå ta mitt -drøyt 4 år etter at vi giftet oss ;) )

Skrevet

Dette er et eksempel på et maskinlesbart pass.

Hvis du har det, kan du være i USA i inntil 90 dager uten visum.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvorfor ikke bytte navn nå før du skal bytte pass? Det er ingenting som tilsier at navnebytte skal foregå samtidig med ekteskapsinngåelse (min mann skal nå ta mitt -drøyt 4 år etter at vi giftet oss ;) )

Signerer denne. Jeg måtte ha nytt pass bare måneder før jeg skulle gifte meg og skifte etternavn. Jeg snakket med folkeregisteret som sa at så lenge min samboer godtok at jeg tok hans navn før bryllupet, og vi hadde vært samboere i over 2 år, gikk det greit. Jeg endret derfor etternavnet i forkant av bryllupet. Men, det er jo opp til deg om du begynner å bruke det nye navnet til etter bryllupet.

Se §4 i navneloven:

§ 4. Avledede etternavn

Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:

1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap.

2. en av foreldrenes fornavn med ending som viser slektskapet, eller når navnet har en tradisjon i en kultur som tillater det, en av besteforeldrenes fornavn med ending som viser slektskap.

3. navn som er eller har vært en av foreldrenes eller besteforeldrenes fornavn, når navnet har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

4. navn som er eller har vært ektefellens etternavn eller mellomnavn, og som ikke er ervervet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap.

5. ektefellens fornavn når navnet har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

6. navn som er en av steforeldrenes eller fosterforeldrenes etternavn eller mellomnavn, og vedkommende samtykker.

7. etternavn eller mellomnavn som vedkommende har hatt tidligere, og som ikke er ervervet ved ekteskap eller samboerskap, eller mellomnavn som vedkommende har.

8. navn på et gårdsbruk som vedkommende eller en av dennes foreldre eier og har eid i minst 10 år, eller som vedkommende eller en av foreldrene bruker og har brukt i minst 20 år eller har brukt i minst 10 år og har en bruksrett til som er fastsatt for en av foreldrenes eller vedkommendes livstid. Dette gjelder ikke dersom navnet på gårdsbruket er valgt etter 1. januar 1947 og strider mot lov 18. mai 1990 nr. 11 om stadnamn § 3 bokstav a.

9. etternavn eller mellomnavn som vedkommende for øvrig har en særlig tilknytning til.

Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn etter første ledd nr. 4 og 5 på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker.

Foruten etter adoptivslekten kan den som er adoptert ta navn etter sin biologiske slekt etter første ledd nr. 1, 2 og 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...