Gå til innhold

Råd angående dette?

Fremhevede innlegg

Gjest Ubekvem pasta
Skrevet

Heisann.

Jeg ønsker å høre hva dere synes om saken min!

Jeg flyttet nettopp inn i en hybel hvos det er fukt og mugg. Huseier sier at det er fukt fordi ventilen på badet ikke funker og at han skal fikse den. Men det er tydelig at det er mer enn dårlig ventil når det er tydelig sort sopp i og rundt flisene i dusjen. Det lukter jord på badet, og jeg har tidligere bodd i en hybel hvor veggen måtte rives på grunn av mugg(forøvrig ikke jeg som oppdaget det dengang, der var det nemlig hele rekkehusbebyggelsen som var rammet og naboene som vaslet huseier)

Jeg vil ikke opplee det igjen. Jeg fortalte huseier at det var fukt og mugg, han sa det ikke var mugg. Selv om man kan se den. Han ville ikke komme til å gjennomføre noen måling.

Hmm. Jeg har ikke betalt depositumet ennå, men skal gjøre det denne uka. Har mest lyst til å ikke betale det og flytte ut innen 1.februar.

Det er helseskadelig med mugg. Jeg trives ikke her. Løper gjennom dusjen for tanken på å stå der å puste inn muggdamp gjør meg utilpass.

Synes dere jeg er urimelig og vanskelig hvis jeg flytter og ikke betaler depositumet?

Vil ikke lage store problemer for huseier, da de er veldig trivelige folk!

Hilsen meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være helseskadelig å bo i hus med mugg! Jeg ville heller ha funnet meg en ny hybel og gitt beskjed om at det ikke er aktuelt å bo der og betale depositum på en hybel som er i en slik stand.

Skrevet

Enig med Tanita!

Jeg har selv bodd i en leilighet med muggsopp å bad og kjøkken. Jeg hadde konstant veldig vont i hodet og var mye plaget med magen når jeg bodde der. Begge plagene ble mye bedre etter jeg flyttet.

Skrevet

Du har faktisk opplyst huseier, og han nekter å få sjekket opp problemet, og da synes jeg absolutt ikke det er du som er vanskelig hvis du flytter ut igjen. Du skal trives der du bor! Hvis du blir der så kommer du til å gå og tenke på dette hele tiden - for ikke å nevne at det ikke er sunt.

Skrevet

Man kan få plager der og da, men også senskader etter mange år som følge av å bli utsatt for muggsopp. Jeg hadde aldri betalt depositumet, og som de andre sier er det ikke du som er vanskelig - helsen må komme først. Antakelig er ikke leiligheten godkjent til å leies ut heller, så hvis utleier blir vanskelig, slå i bordet med at h*n faktisk kanskje begår et lovbrudd siden det ikke er klarert.

Skrevet
Man kan få plager der og da, men også senskader etter mange år som følge av å bli utsatt for muggsopp. Jeg hadde aldri betalt depositumet, og som de andre sier er det ikke du som er vanskelig - helsen må komme først. Antakelig er ikke leiligheten godkjent til å leies ut heller, så hvis utleier blir vanskelig, slå i bordet med at h*n faktisk kanskje begår et lovbrudd siden det ikke er klarert.

Signerer denne.

Jeg ville nektet å bodd i et hus hvor det var mugg! :haar:

Skrevet

Hvis huseier er så trivelig, hvorfor nekter han da å sjekke dette?

Skrevet
Heisann.

Jeg ønsker å høre hva dere synes om saken min!

Jeg flyttet nettopp inn i en hybel hvos det er fukt og mugg. Huseier sier at det er fukt fordi ventilen på badet ikke funker og at han skal fikse den. Men det er tydelig at det er mer enn dårlig ventil når det er tydelig sort sopp i og rundt flisene i dusjen. Det lukter jord på badet, og jeg har tidligere bodd i en hybel hvor veggen måtte rives på grunn av mugg(forøvrig ikke jeg som oppdaget det dengang, der var det nemlig hele rekkehusbebyggelsen som var rammet og naboene som vaslet huseier)

Jeg vil ikke opplee det igjen. Jeg fortalte huseier at det var fukt og mugg, han sa det ikke var mugg. Selv om man kan se den. Han ville ikke komme til å gjennomføre noen måling.

Hmm. Jeg har ikke betalt depositumet ennå, men skal gjøre det denne uka. Har mest lyst til å ikke betale det og flytte ut innen 1.februar.

Det er helseskadelig med mugg. Jeg trives ikke her. Løper gjennom dusjen for tanken på å stå der å puste inn muggdamp gjør meg utilpass.

Synes dere jeg er urimelig og vanskelig hvis jeg flytter og ikke betaler depositumet?

Vil ikke lage store problemer for huseier, da de er veldig trivelige folk!

Hilsen meg

du har truffet en huseier som ikke tar dett alvorlig. ike skjønner han at dette vil ødelegge huset på lengre tid.

Har du mulighet til å finne noe annet, så pakk og flytt.

Du skal ike bo lenge i et sånt hus før en beg. å få plager.

nei, du er ke vanskelig, det er husier som ikke har peiling

Gjest Ubekvem pasta
Skrevet

Takk for svar!

Man kan jo noen ganger vikle seg inn i sin egen klaging, så jeg ville virkelig ha objektive syn på saken før jeg tør gjøre noe.

I og med at utleier ikke syntes dette var noe alvorlig, vil han vel synes det er ekstremt unødvendig og prippent av meg å flytte ut med engang.

Gruer meg til å si det, men så får jeg bare leve med at ikke alle kan tekkes.

Og hadde det vært jeg som var utleier hadde jeg ikke leid ut hybelen slik, jeg hadde forsøkt å vaske bort overflatemuggen med klor også tatt prøver(huseiere kan vel få noe dekket på forsikring?)

uansett takk for innspill. Nå skal jeg løpe gjennom dusjen.

*holde pusten*

Skrevet

Det stemmer at det er helseskadelig å bo under slike forhold, og når du har gjort huseier oppmerksom på problemet, men ikke får forståelse, så syns jeg du er i din fulle rette til å flytte ut før du betaler noe depositum.

Hva huseier måtte syns om at du velger å gjøre det skal du ikke bry deg om, det er din helse det går utover, ikke han.

Han risikerer jo å ødelegge hybelen ved å ignorere dette, men det tenker han nok ikke over før han en dag oppdager at den "vrange" leieboeren, nemlig deg, hadde rett.

Gjest Ny i oppussingsbransjen
Skrevet
Det stemmer at det er helseskadelig å bo under slike forhold, og når du har gjort huseier oppmerksom på problemet, men ikke får forståelse, så syns jeg du er i din fulle rette til å flytte ut før du betaler noe depositum.

Hva huseier måtte syns om at du velger å gjøre det skal du ikke bry deg om, det er din helse det går utover, ikke han.

Han risikerer jo å ødelegge hybelen ved å ignorere dette, men det tenker han nok ikke over før han en dag oppdager at den "vrange" leieboeren, nemlig deg, hadde rett.

Hei,

Vi har akkurat kjøpt leilighet i Oslo. Nå har vi begynnt å pusse opp, og jeg rev akkurat av litt tapet på en vegg. Der var det sort veggsopp. Lukta skikkelig når jeg dro av tapeten men ikke før da. Er det noen av dere som har noen tips om noen hjemmesider der en kan lese mer om dette, og hva en kan gjøre med det?

Takk på forhånd

Gjest Ubekvem pasta
Skrevet

JA flere gode linker(noe vanskelig å manøvrere seg frem til fakta dog)

http://naaf.no/no/Fakta/Inneklima/Lenker/

Naaf står for norges asma og allergiforbund. De har og rådgivere du kan ringe, men dette er begrenset for folk som ikke er medlem. Sånn som meg:)

Forresten, det er kjempe viktig at du bruker maske når du river i rom med mugg.

SKremselspropaganda som satte støkk i meg var da mannen i huset døde fordi han rev muggne rør i kjeller. Ikke få helt anfall nå da, han jobbet i nesten 2mnd der nede i røra, du må bare bruke maske så er det trygt igjen.

Man burde lært om slikt på skolen synes dere ikke? Hvorfor er det ikke noe som heter helsefag egentig?

Skrevet (endret)

Her vi bor nå er det muggsopp og jeg holder ikke ut!

Sameiet "vet ikke om dette" (altså: later som ingenting og feier det vekk når jeg har ringt ang. dette).

Jeg har vært syk non-stop siden vi flyttet hit, og legen min spurte til og med om jeg hadde sopp eller lignende i huset. Han sa det kunne fremkalle astma og masse allergier. Det støvet svever jo rundt i leiligheten.

Endret av LilleCanCan
Skrevet
Hei,

Vi har akkurat kjøpt leilighet i Oslo. Nå har vi begynnt å pusse opp, og jeg rev akkurat av litt tapet på en vegg. Der var det sort veggsopp. Lukta skikkelig når jeg dro av tapeten men ikke før da. Er det noen av dere som har noen tips om noen hjemmesider der en kan lese mer om dette, og hva en kan gjøre med det?

Takk på forhånd

Man kan kjøpe noe hos Byggmaker eller noe lignende. Kanskje var det maxbo. Smørje man smører utenpå soppen, også skal man la det virke så skrape det av. nei takk. ikke min jobb, hehe.

Men det kan nok fungere, men ofte må man vel rive diverse?

Skrevet
Hei,

Takk på forhånd

For det første kan det være svært helseskadelig, så jeg ville ikke stolt på hvordan jeg synes det ser ut eller hva jeg synes det ser ut som.

For det andre, idette kan vise seg¨å være mye dyrere å reparere enn bare å kjøpe noe på Maxbo som du stryker på. Ta kontakt med en fagmann (takstmann el.l.) og få greie på hvor mye det koster å fikse.

Hvis det viser seg å være en del kan du evt. rette krav om prisavslagog evt. erstatning etter avhendingsloven.

Lykke til;)

Gjest Ubekvem pasta
Skrevet

Jeg mente forresten -sånne som meg som ikke er medlem. Små skrivefeil kan plutselig få en til å virke skrekkelig arrogant!

Det er best å leie inn en takstmann for dere som har råd til det. Snekkere og andre med fuktmåleutstyr kan ha egen interesse av å få jobbe med å reparere fukten deres til unødvendig pris/omfang.

Jeg er bare en student i en bitteliten hybel (18m2), så jeg vil derfor ikke gjøre det, jeg vil bare flytte hvis jeg får det til. Men dere som eier burde absolutt sjekke dette.

Skrevet

Jeg er bare en student i en bitteliten hybel (18m2), så jeg vil derfor ikke gjøre det, jeg vil bare flytte hvis jeg får det til. Men dere som eier burde absolutt sjekke dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...