Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Er det noen som hevder å vite hva som praktiseres hos NAV når bidrag skal fastsettes? Er det bidragyters siste tilgjengelige ligning? Eller er det grunnlønn? Det skal nevnes at denne bidragsyter har en del variable tillegg som f.eks. ved økt risiko for egen sikkerhet. Pr. dags dato er bidraget for 2 barn på hhv. 10 og 12 satt av NAV ut fra forrige ligning og er så høyt at det ikke engang lar seg nevne. Samvær er satt til 2 netter pr. måned, og dekningsgraden er satt til 5/6 siden omsorgsforelderen mottar trygd (og jobber svart). Sistnevnte er mildt sagt en smule provoserende... og det vel et spørsmål om moral, så det er ikke relevant i forhold til spørsmålet. Noen som vet?
MonicaR Skrevet 22. januar 2009 #2 Skrevet 22. januar 2009 Det skal fastsettes ut i fra begge foreldres inntekt samt hvor mye samvær det er snakk om.... Hos oss ble det satt etter nåværende inntekt - altså grunnlønn. Jeg er ikke sikker på om det er andre måter de kan fastsette det på...
Gjest pasta_basta Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Er det noen som hevder å vite hva som praktiseres hos NAV når bidrag skal fastsettes? Er det bidragyters siste tilgjengelige ligning? Eller er det grunnlønn? Det skal nevnes at denne bidragsyter har en del variable tillegg som f.eks. ved økt risiko for egen sikkerhet. Pr. dags dato er bidraget for 2 barn på hhv. 10 og 12 satt av NAV ut fra forrige ligning og er så høyt at det ikke engang lar seg nevne. Samvær er satt til 2 netter pr. måned, og dekningsgraden er satt til 5/6 siden omsorgsforelderen mottar trygd (og jobber svart). Sistnevnte er mildt sagt en smule provoserende... og det vel et spørsmål om moral, så det er ikke relevant i forhold til spørsmålet. Noen som vet? Jeg har spurt nav om nettopp dette, fordi jeg har en høyst variabel inntekt. Noen måneder tjener jeg veldig bra, andre måneder lite. Det jeg fikk til svar var at de tar utgangspunkt i en normal månedslønn, og ganger med 12 for å få årslønn. Fjorårets ligning er ikke relevant. I og med at mnd-lønnen min varierer, ville de ha utskrift av de 3 siste månedene, tok et tverrsnitt og ganget så med 12. Hvis man har fastlønn er jeg ikke sikker på om de tar med risikotilleggene med i beregningen, men jeg skulle tro at også der tar de et tverrsnitt av det man normalt får utbetalt. Jeg vil også opplyse deg om at det kom nye bidragsregler 1.1.09, og hvis du mener du betaler urettmessig mye, kan du få nav til å beregne bidraget på nytt. Hvis du betaler "unevnelige summer" i bidrag, går jeg ut ifra at de har beregnet tilleggsbidrag på deg (for de med høy inntekt)? Muligheten for bidragsmottaker til å søke om dette er nå fjernet. 6-delene er også fjernet, nå skal man dekke barnets utgifter etter den faktiske %-fordelingen i inntektene. (Tjener du f.eks 800 000 og hun 200 000, skal du betale 80% av de stipulerte kostnadene, minus samværsfradraget). Hvis bidragsmottakeren jobber svart, kommer selvsagt ikke denne inntekten med i regnestykket, men både fordel av skatteklasse 2 og den ekstra barnetrygden blir tatt med i inntektsgrunnlaget. Med de opplysningene du gir mener jeg du skal betale rundt 8000 pr mnd.
Gjest kvakk Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Ja, dette lurer jeg også svært på! Både jeg og barnefaren har variable inntekter, så det er vanskelig å si hva årslønnen for 2009 kommer til å bli... Ser på på fjorårets ligning? Tar man en tilfeldig lønnsslipp? Skal overtidsbetaling regnes med? Er det andre som har erfaring med hvordan NAV beregner årslønnen? Det virker til å være litt forskjellig praksis på de forskjellige kontorene.
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Jeg er BM og min mann er BP. Vi har opplevd at siste ligning er brukt i de tilfeller der annet ikke er oppgitt. Vi har opplevd at arbeidsgiver må attestere på hva lønn til BP er. Vi har opplevd at min manns eks klagde på bidrag av grunnlønn, fordi hun visste at han jobber endel overtid enkelte perioder av året - derfor ble et gjennomsnitt av 3 siste års inntekter brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå