Riona Skrevet 21. januar 2009 #1 Del Skrevet 21. januar 2009 Hei. Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Legen har påvist at jeg har en kronisk sykdom. Det har ofte medført korte sykemeldinger på 1-2 uker om gangen. Etter det har jeg prøvd meg på jobb noen dager før jeg blir sykemeldt igjen. Dette har pågått i ca et år og det gjør det vanskelig for min arbeidsgiver å planlegge vikariat for meg. Jeg og min arb.giver har hatt dialogmøte hvor de vurderer tiltak som kan hjelpe meg tilbake i jobb igjen, men dette medfører at jeg må gå ned i stillingsprosent. Kan en arbeidsgiver kreve at man går ned i stillingsprosent pga høyt sykefravær? Jeg ønsker ikke å gå ned i stillingsprosent pga at jeg trenger pengene, men min situasjon som den er nå er ikke ønskelig. Og jeg ønsker heller ikke å slutte i en jobb som jeg trives godt i. -Selvom arb.giveren min sier jeg også burde vurdere dette. Jeg regner med at man er beskyttet fra å bli sagt opp pga sykefraværet? Min arb.giver oppfordrer meg til å ha lange sykemeldinger om gangen da de lettere kan planlegge vikar. Det er vel en regel om at legene ikke kan sykemelde i mer enn to uker om gangen? Kan dette vurderes i særlige tilfeller? Gjelder det samme ved graderte sykemeldinger? Vet dere om det finnes noen slags støtteordninger som kan være aktuelle i min stuasjon? Som feks. en ordning der jeg kunne gått ned på arbeidsmengden og enkelte av arbeidsoppgavene ved å jobbe lavere stillingsprosent men likevel få full lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #2 Del Skrevet 21. januar 2009 Ring og sjekk med Nav, de har ordninger for kronisk syke. En av ordningene er iallefall at arb.giver får refundert sykepenger fra første fraværsdag. Og ikke si opp jobben, og ikke gå ned på stillingsprosent. Da mister du rettigheter. Sleipt gjort av arb.giver å anbefale dette. Jeg vil heller kreve omstilling/tilrettelegging om arb giver har mulighet for dette. Du kan ogs ta kontakt med HMS. Bare ikke si opp jobben din.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morrille Skrevet 21. januar 2009 #3 Del Skrevet 21. januar 2009 Din arbeidsgiver kan få dekket utgiftene til ditt sykefravær, hvis legen skriver en legeerklæring - "Søknad om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger til en arbeidstaker som lider av en langvarig eller kronisk sykdom" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Riona Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 21. januar 2009 Din arbeidsgiver kan få dekket utgiftene til ditt sykefravær, hvis legen skriver en legeerklæring - "Søknad om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger til en arbeidstaker som lider av en langvarig eller kronisk sykdom" Akkurat det var faktisk ordnet allerede i sommer så det er heldigvis ikke et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå