Gjest Wrangler Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Mulig bare meg som fant det ut først nå i en alder av 32, men man får jo faktisk ikke 12% (for oss med tariff) av årslønnen i feriepenger! Man blir jo trukket for ferie, så sånn sett kommer man jo faktisk litt dårligere ut med 5 uker istede for 4 uker ferie. eks: 400 000,- i årslønn, 33 333,- ca i mnd lønn. I 2008 tar man ut 5 uker ferie som betyr ca. 47 333,- i trekk for ferie. Da blir feriepengergrunnlaget i 2009: 400 000 minus 47 333,-!!! (=352 667,-) Så årslønn er jo bare en illusjon, da man faktisk MÅ ta ferie. (men seff, 11 mnd i året får jeg jo vanlig lønn, juni får jeg "bare" feriepenger som blir 42 320,-, altså iansett mer enn en vanlig mnd lønn!) (jadda, vet at summene er rundt regnet og ikke helt presise.) ps. ikke dette jeg tjener, tok bare et rundt tall.
Sofie1 Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Mulig bare meg som fant det ut først nå i en alder av 32, men man får jo faktisk ikke 12% (for oss med tariff) av årslønnen i feriepenger! Man blir jo trukket for ferie, så sånn sett kommer man jo faktisk litt dårligere ut med 5 uker istede for 4 uker ferie. eks: 400 000,- i årslønn, 33 333,- ca i mnd lønn. I 2008 tar man ut 5 uker ferie som betyr ca. 47 333,- i trekk for ferie. Da blir feriepengergrunnlaget i 2009: 400 000 minus 47 333,-!!! (=352 667,-) Så årslønn er jo bare en illusjon, da man faktisk MÅ ta ferie. (men seff, 11 mnd i året får jeg jo vanlig lønn, juni får jeg "bare" feriepenger som blir 42 320,-, altså iansett mer enn en vanlig mnd lønn!) (jadda, vet at summene er rundt regnet og ikke helt presise.) ps. ikke dette jeg tjener, tok bare et rundt tall. Hvordan kommer du frem til dette ferietrekket da??
Gjest antigartner Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Mulig bare meg som fant det ut først nå i en alder av 32, men man får jo faktisk ikke 12% (for oss med tariff) av årslønnen i feriepenger! Man blir jo trukket for ferie, så sånn sett kommer man jo faktisk litt dårligere ut med 5 uker istede for 4 uker ferie. eks: 400 000,- i årslønn, 33 333,- ca i mnd lønn. I 2008 tar man ut 5 uker ferie som betyr ca. 47 333,- i trekk for ferie. Da blir feriepengergrunnlaget i 2009: 400 000 minus 47 333,-!!! (=352 667,-) Så årslønn er jo bare en illusjon, da man faktisk MÅ ta ferie. (men seff, 11 mnd i året får jeg jo vanlig lønn, juni får jeg "bare" feriepenger som blir 42 320,-, altså iansett mer enn en vanlig mnd lønn!) (jadda, vet at summene er rundt regnet og ikke helt presise.) ps. ikke dette jeg tjener, tok bare et rundt tall. Årslønn er den lønnen en ville fått om en hadde jobbet 12 mnd i året, ja.
Gjest Wrangler Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Sofie1: trekk for ferie er ca 5 uker. (tallet er ikke helt presis, tok utgangspunkt i at hver mnd er på fire uker)
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 det er riktig det. nå er jo også feriepenger en kostnad fo bedriften da. i tillegg får man jo penger for ikke å jobbe. men differansen blir ikke så stor: man ville kommet ut med 1987 med en årslønn på 400 000. og det må jo beskattes, så så veldig stor forskjell blir det jo ikke. hvis du trenger detaljene fo hvordan jeg har kommet fram til tallet kan jeg heller poste det senere.
Reveal Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Se på feriepenger som "tvungen" sparing. Første året på en arbeidsplass får du ikke feriepenger (fordi du ikke har opptjent feriepenger fra året før). En blir selvfølgelig "trukket" for tiden man ikke jobber (ferie). (Digresjon- man blir ikke trukket- men man får ikke betalt for å ha fri). År nr to derimot har du et feriepengegrunnlag (lønnen fra året før). Av dette får du i år to 12,5% i feriepenger. Disse pengene vil nå gå inn i samlet årslønnen for inneværende år. Slik at til år 3 vil feriepengegrunnlaget ditt være "vanlig lønn" + feriepenger. Og av dette får du 12,5% feriepenger i år 4. Arbeidsgiver kan- så vidt meg bekjent- ikke kreve at du tar mere ferie enn hva "feriepenger" vil dekke av tapt vanlig lønn. Altså; Dersom du forex starter i ny jobb halvt inn i et år- så kan ikke arbeidsgiver kreve at du tar mer enn "halv ferie" året etter. (Ps; dette er i allefall slik jeg har forstått det- mulig jeg har oppfattet feil) Endret 22. januar 2009 av Reveal
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Se på feriepenger som "tvungen" sparing. Det er nettopp det det er. Myndighetene tror ikke folk er istand til å spare til sin egen ferie. For en god del stemmer det sikkert, men resten av oss må altså vente opp til 1,5 år på penger vi har spart opp. Overformynderi. Akkurat i samme klasse som såkalt "halv skatt" i desember. Håper politikerne en dag får mer tillit til folks evne til å styre egen økonomi, slik at vi kan få høyere utbetaling månedsvis og slippe tvangssparingen.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Mulig bare meg som fant det ut først nå i en alder av 32, men man får jo faktisk ikke 12% (for oss med tariff) av årslønnen i feriepenger! Man blir jo trukket for ferie, så sånn sett kommer man jo faktisk litt dårligere ut med 5 uker istede for 4 uker ferie. Du får selvsagt ikke feriepenger av feriepenger, så du må som du sier regne inn ferietrekket før du beregner feriepengene. De fleste oppdager nok dette før de blir 32, ja Men de som har fire uker ferie får vel en lavere feriepengesats, tror det var 10,2% vi hadde før vi fikk fem ukers ferie her. Da var det fire uker og en Gro-dag man hadde.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #9 Skrevet 23. januar 2009 Blir denne utregningen helt riktig egentlig? Jeg tenker slikt: - 33.333,- hver måned. En 1/4 del av dette, grovt regnet for den siste ferieuken, utgjør 8333,- 5 ukers ferie vil dermed gi trekk i lønn på 41666,- (her har du kommet til 47333,- Er det du eller jeg som har regnet feil?) 400.000 - 41666 = 358334,- som dermed blir feriepengegrunnlaget 358334 x 12,5% = 44791,- Dette beløpet er som jeg ser det høyere enn det jeg kom til at blir trukket i lønn. I tillegg blir jo feriepengene utbetalt uten skattetrekk, slik at den reelle utbetalingen du får i perioder hvor du ikke mottar lønn, men feriepenger, er jo faktisk større. Hm. Ble litt forvirret nå..
Jodi Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Summen for feriepengegrunnlag skal stå på siste lønnslipp for fjoråret. Ettersom jeg har forstått regnes det da 12,5 prosent av dette. Dette betales da ut som regel i juni, i stedet for lønn denne måned. I tillegg blir man trukket for 1 uke ekstra. I mitt hode blir det da 12,5 % av feriepengegrunnlaget minus 1 ukes lønn. Blir ikke det riktig da?
Rosalie Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 Dersom man har 5 ukers ferie, har man 12% feriepenger. Dersom man har 4 uker + 1 dag ferie, har man 10,2% feriepenger.
Sommersol Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 Som Wadjet sier, har en fem uker ferie beregnes 12% feriepenger. Årslønna er regnet ut på et år uten ferie. Når en har full opptjening av feriepenger vil årslønna inkl feriepenger, som regel bli høyere enn oppgitt årslønn. Den 5. ferieuka blir trukket med 4/26 av en mndslønn, selvfølgelig pluss en mndslønn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå