blarh Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Heihei (-: Har tenkt å gå ned noen kilo, for å bli mer fornødd med kroppen og meg selv. Vet du om noen gode metoder, noe som har funket på deg? Går det an å kutte ute f.eks. pasta, poteter og ellers ete normalt og enda gå ned i vekt?
Gjest Bolledeig Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 (endret) For å svare på det siste først, så er det umulig å si. Det handler rett og slett om hvor mange kalorier du får i deg per dag. Om du spiser mer kalorier enn du forbrenner, vil du legge på deg, uansett om du lar vær å spise poteter og pasta. Forøvrig er det andre ting jeg heller ville kuttet ut før potetene, og det er blant annet sukker og hvitt mel. Men i hvertfall. Hva funket for meg? På treningssiden (*) Tung styrketrening med høy belastning og få repetisjoner. Trente nesten aldri typisk "kondistrening" og klarte likevel å skrelle av nesten 15 kilo (*) Prøvde å få inn en del hverdagsaktivitet. Gikk litt lenger enn jeg måtte (å hoppe av bussen ett stopp for tidlig er en klisje, men det er faktisk ikke dumt!) Mat (*) Spiste masse grønnsaker til hvert måltid. Dette fyller magen, gir fiber og viktige næringsstoffer. Spiste ubegrenset av så og si alle grønnsaker unntatt potet/gulrot/kålrabi. Med andre ord ting som vokser over jorden, stort sett. (*) Passet på å få i meg nok protein og fett (*) Kuttet ut de raskeste karbohydratene, dvs. hvit ris, lyst brød, pasta etc. (*) Renske ut alle fristelser fra heimen. Det vil si at jeg aldri hadde snacks, sjokolade og ting jeg visste jeg kom til å overspise på tilgjengelig, og det hjalp veldig fordi det så og si eliminerte småspisingen. (*) Spiste 3-4 måltider om dagen, enkelte sverger til en mye høyere måltidsfrekvens når de skal ned i vekt, men det er ingen forskning som underbygger at dette stemmer Tilskudd/Slankemidler (*) Jeg har prøvd en god del forskjellig (var ganske desperat i perioder) men det er ingen tilskudd jeg ville anbefalt noen andre annet enn omega-3/selolje. ... også kreatin da, men det er jo ikke veldig slankerelatert igrunn. Endret 21. januar 2009 av Bolledeig
Cognizance Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Bra post av bolledeig. Et tips kan være å ha noen enkle regler for innkjøp av mat. Ikke kjøp noe der "sukker" er en del av innholdsforetegnelsen. Ikke kjøp noe med mer enn en viss prosent fett. Denne kan settes lavere etterhvert. Unntak må gjøres for fiskeolje, tran og olje til steiking, og til å begynne med kansje også for ost. Til å begynne med kan 30% eller 20% være greie grenser, litt avhengig av hvor usunt man spiser i utgangspunktet. 12-13% kan være et greit minimum å gå mot. Da er kjøttdeig av storfe ute men kjøttdeig av svin og kylling fremdeles med. Hmm egentlig burde grenseverdien for fett baseres på det totale kaloriinnholdet og ikke vektprosent men det blir mye mer komplisert. Den enkle vektprosentregelen luker ut majones, smør til å ha på skiva, rømme, potetgull, sjokade, slike ting, og det er det viktigste. Ellers er det ikke noe lurt å bli helt nazi på fettet. Jeg må ha fett for å bli mett, og fett metter lenge. Og hvis kroppen er vant med å bli fora på fett spiser den kroppsfett lettere. Endret 22. januar 2009 av Cognizance
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå