Gå til innhold

Hvor mye koster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde inn pusen til en sjekk da hun fikk blodig avføring.

Da ble det tatt røntgen, målte temperaturen og klemte litt på magen.

Denne dyrlegetimen kosta 1600 kroner.

Hun har ikke blitt bedre og nå skal jeg inn med henne med avføringsprøve og det vil da koste 1600 kroner igjen.

Hvis de da ikke finner noe, skal de ta blodprøver og det vil igjen koste 1600 kroner.

Det jeg stusser litt over, er hvorfor de ikke sjekker alt på en gang. Ville det blitt enda dyrere eller hvorfor gjør de det på denne måten, er det noen som har peiling som vet?

Betaler dere andre så mye, mindre eller mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var til dyrlegen med katten da den var blitt bitt og hadde en stor byll på ryggen.

Jeg betalte i underkant av 1200 kroner for narkose, tømming av absess og antibiotika.

Syns ikke det en gal pris.

Skrevet

Nei, men da fikk jo katten din behandling, det var jo et inngrep med narkose og alt.

Jeg hadde en sjekk der hun klemte på magen, tok røntgen og målte om det var feber. Det var alt, og kosta 1600 kroner.

Og jeg undres over hvorfor de ikke tok avføringsprøve og blodprøver med det samme jeg var der med katten istedet for at jeg må komme mange ganger. Er det ikke bedre med en "helsjekk" for å virkelig finne ut årsaken til plagene istedet for å vente og se hele tida?

Skrevet

Min jentepus var inne for en helt generell sjekk (ører, øyne, tenner, klemme litt på organer etc) inkl ultralyd for å sjekke om hun var drektig. Betalte 320 kroner.

Skrevet

Dette synes jeg høres vanvittig dyrt ut så lenge det er snakk om konsultasjoner i vanlig åpningstid! Till sammenligning betalte jeg 726 kroner for en utvidet undersøkelse av min hund som inkluderte ultralyd, analyse av urin- og blodprøve samt to sprøyter her om dagen.

For øvrig er jeg enig med deg i at fremgangsmåten høres noe merkelig ut. Det jeg imidlertid har lært nå gjennom bitter erfaring, er at det finnes ganske mange ubrukelige veterinærer. Hvis jeg var deg, ville jeg derfor ganske enkelt ha funnet en annen. Undersøk på katteforum, på hjemmesidene til katteoppdrettere etc. i ditt nærområde og se om du kan finne en som er anbefalt av flere. De dyreste er heller ikke nødvendigvis de beste.

Skrevet

Ja jeg har lest litt om de omkring på forum og hvor logisk er det at sterilisering er billigere enn en liten helsesjekk (altså den jeg hadde med min nå, som besto av klemming på magen, temperaturmåling og ett røntgenbilde).

Sterilisering kom seg på 1500 kr. Det er under prisen jeg betalte for den lille sjekken.(1600)

Jeg syns det er veldig rart ja. De har nytt og topp utstyr så kanskje det er derfor de tar så mye betalt. Jeg holder på å blakke meg helt for jeg vil ikke at pusen min skal lide men jeg fikk ingenting ut av sjekken sist gang og vil ikke vente lenge med å finne ut hva det er for noe.

Skrevet

Fancy utstyr kan ikke oppveie for erfaring og dyktighet! At man kan se ting via avansert røntgen og ultralyd betyr ikke så mye hvis man ikke vet hva man ser etter og ikke kan tolke det man faktisk ser...

Jeg har nå to ganger i den senere tid opplevd at en erfaren veterinær har stilt korrekt diagnose og umiddelbart gitt riktig behandling (Men de har gjennomført undersøkelsene for å være på den sikre siden...). Tidligere har de samme symptomene vært avskrevet og ikke videre undersøkt av mindre dyktige veterinærer. I begge tilfellene har det utviklet seg til å bli livstruende fordi jeg har blitt beroliget av det jeg trodde var en fagperson med at "Det er ikke noe å bekymre seg over" eller "Vi gir smertestillende og antibiotika i 14 dager og ser hvordan det går". Jeg skulle ikke ha sagt noe hvis det var snakk om sjeldne sykdommer, men vi snakker om helt vanlige tilstander som rammer noe i nærheten av alle hunder gjennom et livsløp...

Litt OT dette, Tanita, men jeg har katt også og nå vet jeg at hvis jeg oppdager f.eks. blod i avføringen hans, så kommer jeg til å insistere på at han blir skikkelig undersøkt med en gang! Jeg er fullt på det rene med at å diagnostisere dyr er vanskelig siden pasienten ikke kan si noe, men jeg synes ikke det er for mye forlangt å få dyret skikkelig undersøkt når det åpenbart er noe galt og resultatene blir jo desto viktigere. Sjeldne sykdommer og tilstander finnes selvfølgelig, men i langt de fleste tilfellene er det snakk om klassiske symptomer og lidelser.

Etter min mening skal du ikke betale nesten 5.000 kroner bare for å få noe som ligner en diagnose, så finn en annen veterinær du! Dyktige veterinærer opplever nok også at de ikke helt vet hva som feiler dyret, men de innrømmer også at de ikke vet og tar konsekvensen av det i form av å søke kunnskap andre steder uten å fakturere kunden for det.

Håper du finner ut hva som feiler pusen og at det lar seg behandle! :klem:

Skrevet

Jeg synes også det hørtes dyrt ut... sist jeg var hos vetrinæren med pusefrøken kjente han på henne, målte tempen, veide henne, barberte henne på beinet for å se på et sår og renset det såvidt(uten bedøvelse, jeg holdt henne fast siden det var så fort gjort), gav henne en sprøyte med antibiotika og skrev ut resept. 560 kr. Helt grei pris :)

Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg tror jeg skifter dyrlege nå. Jeg syns fremgangsmåtan var temmelig laber, og mener dyrlegen skulle ha sjekka "alt" for å være på den sikre siden helt fra første gang siden det kan være så mye forskjellig. Jeg har ingen god feeling angående det hele, og er redd for at det skal gå for lang tid til at hun finner ut hva det kan være så jeg skal ringe en annen dyrlege i morgen som ifølge rykter er mye billigere og bedre. De jeg var hos har også godt rykte men jeg blir litt skeptisk når de ikke finner ut av ting første gangen og det er så dyrt for en sjekk.

Jeg hadde en annen katt for noen år tilbake som ble syk og da tok dyrlegen jeg var til den gangen en masse prøver første gangen. Blodprøver, temperatur og diverse. Dette var i en mindre by og kosta mye mindre men jeg stusser litt over de store prisforskjellene.

Ja, det er sinnsykt å måtte betale 5000 kr for en diagnose! Og deretter kommer behandlingen oppå der igjen. Håper jeg finner ut av dette i morgen så katta får den behandlingen hun trenger nå.

Skrevet (endret)

Det hørtes ut som en horribel pris for så lite.

Det er greit at det er dyrt å dra til dyrlegen, men det er lurt å ringe rundt og sammenligne priser.

Endret av Shaz
Skrevet

Jeg kunne skjønne det første gangen ettersom røntgen kan bli dyrt, men for andre og tredje gangen? Nei da hadde jeg lurt på om det hadde vært gale. Jeg har betalt ca rundt 6-700 kr når jeg er inne med kattene på den årlige sjekken og da er det snakk om tre katter.

Skrevet

Sist jeg var inne betalte jeg 250kr for undersøkelse av en hoft.

Skrevet

Nå har jeg ringt dyrlege og ordna med en annen dyrlege og de tar ca 500 for en undersøkelse, altså en tredel av prisen jeg betalte til den forrige!

Dyrlegen sa at det mest sannsynligvis er fòr-relatert.

Nå gir jeg kattene Hills tørrfòr, men det tar kanskje litt tid å regulere magen ordentlig.

Iallefall skal hun inn til sjekk på mandagen og jeg ser frem til å få funnet ut av dette og er glad for at det finnes dyrleger som ikke tar sånn blodpris selv om jeg hadde betalt den stive prisen om det virkelig var siste løsning for jeg vil jo at pusen skal bli bra.

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Det er omtrent samme prisen jeg betaler for vanlig sjekk og. I den prisen går det undersøkelse, og eventuelle sprøyter (antibiotika, vitaminer) som pus må ha med en gang.

Der jeg går blir det ikke dyrere før de må gjøre en eller annen form for inngrep. Dette er utenfor Bergen.

Skrevet
Nå har jeg ringt dyrlege og ordna med en annen dyrlege og de tar ca 500 for en undersøkelse, altså en tredel av prisen jeg betalte til den forrige!

Dyrlegen sa at det mest sannsynligvis er fòr-relatert.

Nå gir jeg kattene Hills tørrfòr, men det tar kanskje litt tid å regulere magen ordentlig.

Kan jeg få spørre hvilken mat du gav katta før?

Skrevet

Så bra at du fant en dyrlege med litt mer normal pris.

Håper du finner ut av hva som er galt - god bedring til pus.

Skrevet
Kan jeg få spørre hvilken mat du gav katta før?

Jeg har brukt Royal Canin tørrfòr og variert innimellom med litt Friskies tørrfòr og våtfòr fra friskies og gourmet. Jeg tror kanskje det hele kom fra våtfòr med tunfisk i og har siden da ikke gitt pusene det, men våtfòr fra dyrlegen (kanskje var det Hills også, husker ikke hva som stod på boksen) Heretter skal jeg kun bruke Hills og fòr jeg får kjøpt hos dyrlegen.

Skrevet
Så bra at du fant en dyrlege med litt mer normal pris.

Håper du finner ut av hva som er galt - god bedring til pus.

Takk Brunhilde! :)

Skrevet

Hvis du oppdager blod i avføringen, bør du jo selv ta med avføringsprøven. Blir dyrt hvis dyrlegen må inn med korketrekker.

At du blir best om å komme igjen, er ikke uvanlig. Det er helst for at de skal følge med utviklingen, og følge opp. Men noen er griskere enn andre, og tar maks av hva de kan, for minimum innsats, og ser helst at "kunden" kommer ofte. De avslører seg som oftest selv.

Bor selv et sted der dyrlegen har tilnærmet monopol. Og her er prisene sånn at folk heller kjører i timesvis til neste veterinær, for å spare penger på trivialiteter som kastrering og vaksinasjoner. Vanskelig å si om det er overprising eller begrenset marked som tvinger prisene opp. Men vedkommende taper vel endel på uteblitte konsultasjoner, antar jeg.

Det finns rasekattforsikring som dekker veterinærregningenes topper, men den gjelder kun for katter i "sin beste alder", som ikke tidligere har hatt plager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...