Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Er rimelig grønn på dette med Facebook, og lurer på om det er sånn at man kan utestenge visse personer fra profilen sin? Eller er den synlig for alle? Halve jobben min, minst, er på Facebook, og jeg vet at mange gamle venner også er der. Samtidig har jeg en sprø ekskjæreste etter meg, jeg tror ikke han er på Facebook, men er ikke sikker... og ser for meg å bli kalt de verste ting i full offentlighet, noe jeg selvsagt ikke har lyst til. Tips?
Megana Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Det er motsatt, du må godkjenne at folk ser profilen din. Dvs alle kan søke deg opp på navn, men de vil bare se bildet ditt og hvem du har på vennelista di. Når noen vil være "venn" med deg må du godkjenne de manuelt, de vil da få tilgang til den informasjonen du velger å dele på facebook.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Takk for svar! Ok, er det sånn det fungerer ja. Da tror jeg jeg skal tørre å lage meg en profil likevel. Supert
Brunhilde Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Du kan til og med velge at bare andre venner skal få se hvem du har som venner, så du kan altså være rimelig trygg.
teebie Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Tror også du kan gå inn på privacy og sette det sånn at andre heller ikke kan se hvem du er venner med.. Gå inn der og titt litt når du har laget profilen din du! Lykke til;)
Drua Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har halve jobben på facebook jeg også, og siden jeg hadde åpen profil også fordi jeg er medlem av Norway-nettverket, var det jo fritt frem for alle å se profilen min, bilder og diverse. Synes ikke det er så kult at alle på jobben vet "alt" om privatlivet mitt jeg, så nå har jeg etterhvert endret litt på privacy-innstillingene. Det hadde enten blitt det, eller å ikke legge de til som venner, det første var enklest. Sånn har jeg gjort det (nå har jeg facebook på engelsk, så jeg bruker de engelske uttrykkene): Først inn på settings, så på privacy og så videre på profile. Der har jeg satt alle menyene nedover på "only friends". Da er profilen min lukket for alle andre. I tillegg har jeg fra før av laget en venneliste som inneholder alle de vennene jeg føler ikke trenger å se "alt", dvs familie og kolleger. På blant annet status updates og pictures har jeg valgt innstillingen custom, der kan man velge "only friends" og "except these people"- og legge til hele vennelista. Så slipper sjefen på jobben å se at "xx is driiiitlei jobben og orker ikke gjøre noe i dag", hehe.
Møffi Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Man kan velge om folk kan søke deg opp også... Litt dårlig forklart kanskje, men du gjør noe på instillinger sånn at du ikke er i søkeregisteret... ehh, ja
Jade Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 (endret) http://www.facebook.com/privacy/?view=prof...cy/?view=search Her kan du sette at kun venner kan søke og finne deg: "Search Visibility: Only friends". Det betyr at du selv må søke etter venner, da de ikke kan finne deg (med mindre de ser deg i en bekjents venneliste). Pass også på at du ikke har krysset av for "Public listing". ------- http://www.facebook.com/privacy/?view=summary#/privacy/ Nederst på denne siden, kan du blokkere folk (søk i søkeboksen). Når du gjør det, så blir du usynlig for denne personen. Han kan ikke se at du har skrevet på noen sine waller, selv om dere f.ek.s har felles venner og bekjente (har testet det nå). Men via applikasjoner som andre enn facebook har laget, kan han kanskje se deg. F.eks. hvis du gir noen en akvariefisk el.l. Endret 21. januar 2009 av Jade
Gjest padawan Skrevet 23. januar 2009 #9 Skrevet 23. januar 2009 Det er motsatt, du må godkjenne at folk ser profilen din. Dvs alle kan søke deg opp på navn, men de vil bare se bildet ditt og hvem du har på vennelista di. Når noen vil være "venn" med deg må du godkjenne de manuelt, de vil da få tilgang til den informasjonen du velger å dele på facebook. det er litt avhengig av sikkerhetsinstillingene du gjør for profilen din. er du slapp med instillingene dine kan hvem som helst komme inn på profilen din.
Gjest Nope Skrevet 24. januar 2009 #10 Skrevet 24. januar 2009 Jeg har halve jobben på facebook jeg også, og siden jeg hadde åpen profil også fordi jeg er medlem av Norway-nettverket, var det jo fritt frem for alle å se profilen min, bilder og diverse. Synes ikke det er så kult at alle på jobben vet "alt" om privatlivet mitt jeg, så nå har jeg etterhvert endret litt på privacy-innstillingene. Det hadde enten blitt det, eller å ikke legge de til som venner, det første var enklest. Sånn har jeg gjort det (nå har jeg facebook på engelsk, så jeg bruker de engelske uttrykkene): Først inn på settings, så på privacy og så videre på profile. Der har jeg satt alle menyene nedover på "only friends". Da er profilen min lukket for alle andre. I tillegg har jeg fra før av laget en venneliste som inneholder alle de vennene jeg føler ikke trenger å se "alt", dvs familie og kolleger. På blant annet status updates og pictures har jeg valgt innstillingen custom, der kan man velge "only friends" og "except these people"- og legge til hele vennelista. Så slipper sjefen på jobben å se at "xx is driiiitlei jobben og orker ikke gjøre noe i dag", hehe. En kan vel gjøre det selv om en er medlem av norway-nettverket? være skjult for andre?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #11 Skrevet 24. januar 2009 det er litt avhengig av sikkerhetsinstillingene du gjør for profilen din. er du slapp med instillingene dine kan hvem som helst komme inn på profilen din. Har man ikke satt instillingene i det hele tatt (noe jeg er redd mange hopper over), får alle på f.eks Norway nettverket se profilen din. Det er faktisk sånn det er satt opp som standard! Man må sette profilen til bare tillatt for f.eks venner, hvis man ikke vil at "hele verden" skal titte på profilen sin!
Jade Skrevet 25. januar 2009 #12 Skrevet 25. januar 2009 Jeg vil anbefale deg å prøve å gjøre profilen din så privat som mulig. Og så får du ei veninne til å fjerne deg som en venn, og så sjekker dere om hun kan se profilen din, om hun overhodet finner deg i søk, og evt hva hun kan se der. Sjekk også profilene til felles venner av deg som har kommentert bilder du har, og se om du via de kommentarene kan gå inn på dine album. (du må gå inn på hvert fotoalbum og gjøre de private)
Drua Skrevet 25. januar 2009 #13 Skrevet 25. januar 2009 En kan vel gjøre det selv om en er medlem av norway-nettverket? være skjult for andre? Ja det kan man.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #14 Skrevet 25. januar 2009 Hvordan finne bekjente som har giftet seg. Fylles "pikenavn" ut noen steder?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #15 Skrevet 25. januar 2009 Hvordan finne bekjente som har giftet seg. Fylles "pikenavn" ut noen steder? Ring en av foreldrene eller søsknene hennes - eller en du vet var en god venninne av henne - og spør de hva hun heter i dag! Si du er en gammel klassevenn som skal ha klasseliste til planer om klassefest eller noe...? Noen gifter seg og tar annet etternavn, andre har fått skilte foreldre siden sist og tar etternavnet til bare en av foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå