Gjest Fluksi Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Må jeg bestille time hos frisør for å få råd og tips og vil det koste meg noe? Hver gang jeg har gått inn på en frisørsalong for å få tips til farge eller klipp så får jeg bare beskjed om at jeg må bestille time fordi de er så opptatt. Men å bestille time for å få tips blir vel litt unødvendig? Kan godt hende jeg kommer veldig godt overens med frisøren og vil ha noe gjort med en gang, men hvis jeg ikke gjør det må jeg da betale for timen? Hender også at frisøren sier at jeg hun ikke vet hva jeg liker, men litt idemyldring med en fagperson er alt jeg er ute etter. Er det jeg som er for kravstor? Burde jeg vite alt til punkt å prikke før jeg går til en frisør?
Gjest Deception Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Jeg synes du er for kravstor. Det beste er å bestille en time, og kanskje ha noen klare ideer om hva du liker på forhånd, så kan du og frisøren diskutere dere fram til noe som vil kle deg og som du liker. De fleste frisører er for tidspresset til å gi råd på denne måten til andre enn kunder.
FoxyFish Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Du er vel egentlig ikke kravstor rent prinsippielt, men likevel så er det ikke vanlig praksis for en frisør å gi fargeveiledning og lignende til en kunde som ikke har time. Det er ofte ganske hektisk i salongene, og da har man vel bare tid til de kundene som faktisk betaler.
Gjest Mella Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Det er vel ikke så vanlig å en dag diskutere hva man skal gjøre med håret og så en uke senere faktisk klippe og farge det? Aldri hørt om... Man bestiller time, møter opp til avtalt tid, setter seg i stolen, snakker med frisøren om klipp og farge, ser kanskje i bøker/fargekart, og så utfører frisøren det man har blitt enige om. Forøvrig enig med Deception.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Der jeg jobbet gjorde vi gjerne det, ga tips til frisyrer, farge, produkter, osv, NÅR VI HADDE TID. Dvs at det nytter ikke å komme en fredag ettermiddag eller lørdag og forvente at vi har tid Da må vi i tilfelle si nei til betalende kunder, og det gjør ingen bedrift.
Shaz Skrevet 22. januar 2009 #6 Skrevet 22. januar 2009 Det er neppe standard praksis, for å si det slik. De fleste frisører har nok å henge fingra i og konsentrere seg om kunder som betaler. Diskutere form og farge kan dere da gjøre når du har satt deg i stolen.
Gjest Flode Skrevet 22. januar 2009 #7 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Hver gang du går inn til en frisørsalong for å idemyldre?? Hvor mange ganger trenger du ideer da?? Du veit da vel selv sånn ca hva du kunne tenkt deg, så da kan du vel bestille en time til idemylding da, evt gå på drop-i, også betaler du for de ti minuttene eller hva det tar for å sitte der? Skal ti forskjellige frisører ta seg fri fra betalende kunder for å gi alle som har lyst på litt hårtips, som vi kanskje vil gjør noe med hvis vi liker frisøren? Og tror du at frisøren virkelig kommer til å engasjere seg for å gi gode råd og tips når du bare går ut igjen? Det er større sjangs for at de gidder å gi gode tips hvis du betaler for deg... Var jeg streng nå?? Det var ikke meningen, jeg bare synes det var et ganske stort krav med tanke på at frisører også må tjene penger... Også finnes det jo en million blader og internettsider som går på å hjelpe deg å finne frisyrer og tips Endret 22. januar 2009 av Flode
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #8 Skrevet 22. januar 2009 Jeg trodde det var vanlig for frisører å gi råd til potensielle nye kunder, men ikke på bekostning av betalende kunder så klart. De fleste har sikkert fått med seg de utallige trådene om misfornøyde frisørkunder her inne. En slik konsultasjon handler ikke om å få gratis tips, men om forsikre seg om at man har en god kommunikasjon med frisøren slik at man kan være trygg på at frisøren klipper og farger etter kundens ønsker. Jeg syns ikke det er et hårreisende krav å ønske en prat med frisøren før man slipper personen til med saks og peroksid. Hvis man bestiller time så må man jo uansett betale for det man har bestilt, samme hvilken frisør man får tildelt.
Whitechick Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 I byen jeg bor i er det vanskelig å få noe vettugt svar ut av frisøren. De jeg har vært hos har ikke kommet med ideer til ny frisyre eller vært kreativ og klipt meg litt annerledes.. De klipper sånn NOGENLUNDE etter hva jeg forklarer, tar for mye nederst på tuppene og hvis de vasker det hender det at de står med føneren OPPI hodet mitt og brenner meg i hodebunnen !=/ Generelt skuffet over frisører.. Så nå har jeg funnet løsningen! Jeg er min egen frisør og gjør som jeg vil og betaler da heller ikke for å bli klipt kortere enn jeg har lyst til eller masse pjatt med en frisør som ikke forstår hvordan jeg har lyst til å se ut på håret..!
Gjest Fluksi Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Jeg trodde det var vanlig for frisører å gi råd til potensielle nye kunder, men ikke på bekostning av betalende kunder så klart. De fleste har sikkert fått med seg de utallige trådene om misfornøyde frisørkunder her inne. En slik konsultasjon handler ikke om å få gratis tips, men om forsikre seg om at man har en god kommunikasjon med frisøren slik at man kan være trygg på at frisøren klipper og farger etter kundens ønsker. Jeg syns ikke det er et hårreisende krav å ønske en prat med frisøren før man slipper personen til med saks og peroksid. Hvis man bestiller time så må man jo uansett betale for det man har bestilt, samme hvilken frisør man får tildelt. Tusen takk Føler at du tolket innlegget mitt slik jeg mente det når jeg skrev. Jeg har heller ikke gått inn på en frisørsalong og krevd å få snakket med noen, men hvis dem ikke har tid så går jeg videre til neste salong.. Det er jo også fult mulig for dem å si et tidspunkt der jeg kan komme tilbake, men igjen lurer jeg på om dem vil ha betaling for fem min med konsultasjon? Når jeg eventuelt finner en person som har fem min på å snakke om forskjellige ting jeg lurer på så bestiller jeg som regel time der og da fordi jeg vet at denne personen skjønner min tankegang. Det skal også sies at jeg i utgangspunktet er skeptisk til frisører pga. dårlige erfaringer.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Hvis jeg hadde vært frisør og hatt masse å gjøre, hadde jeg ikke prioritert å snakke med en jente som jeg ville antatt at skulle kaste bort masse av min tid for å få tips og så gå igjen... Kan da nevne at jeg kjenner mange som jobber/har jobbet i butikk, og det verste de vet er kunder som har masse spørsmål og så bare går igjen uten å kjøpe noenting. Hvis kunden kommer igjen og kjøper senere er det greit, men hvis ikke føles det veldig som bortkastet tid som man kunne brukt til noe mer fornuftig... Kan også nevne at mange frisører jobber på delvis provisjon.
Gjest Fluksi Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Hvis jeg hadde vært frisør og hatt masse å gjøre, hadde jeg ikke prioritert å snakke med en jente som jeg ville antatt at skulle kaste bort masse av min tid for å få tips og så gå igjen... Kan da nevne at jeg kjenner mange som jobber/har jobbet i butikk, og det verste de vet er kunder som har masse spørsmål og så bare går igjen uten å kjøpe noenting. Hvis kunden kommer igjen og kjøper senere er det greit, men hvis ikke føles det veldig som bortkastet tid som man kunne brukt til noe mer fornuftig... Kan også nevne at mange frisører jobber på delvis provisjon. Jeg skjønner at de ikke har lyst til å kaste bort tiden sin spesielt ikke hvis de jobber for provisjon, men som jeg har nevnt før så krever jeg ikke at de må snakke med meg. Men hvis de nå tar seg et par min med å gi tips og råd til en usikker kunde så er jo sjangsen stor for at kunden vil bestille timen sin på den salongen og antagentligvis hos den personen for å få disse tingene gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå