Gjest Vibstern Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Jeg trenger virkelig noen råd om hva jeg skal gjøre. Problemet er bestevenninna mi, eller jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle henne faktisk.. Alltid er det jeg som ringer henne. Og dersom hun ikke rekker å ta telefonen, så får jeg jammen meg en sms rett etterpå om at hun ikke rakk å ta den, underforstått at jeg må ringe henne tilbake. Synes dette er utrolig irriterende og har faktisk sagt fra til henne flere ganger at jeg ikke synes noe om det. Men allikevel så fortsetter hun. Sant skal sies at hun er nok litt selvopptatt som person, for når jeg ringer henne så prater bare om seg og sitt og spør såvidt hvordan det går med meg. Er det sånn at jeg ikke er verdt de små tellerskrittene hun må betale fra kontantkortet sitt? Eller overragerer jeg? Jeg vet at hun ikke har noe dårlig råd, hun bor hjemme, for å spare penger til diverse ferieturer, kjøper seg masse klær, uviktige ting som dvd-plater osv. Når jeg ringer henne er hun som oftest i en eller annen butikk og kjøper inn noe greier.. Er det mulig å være så egoistisk?? Spørsmålet er, hvordan skal jeg få min venninne til å slutte med dette en gang for alle? Jeg har lyst til å fortsette å ha kontakt med henne, for hun er faktisk en av mine beste venner for tiden og jeg setter pris på henne. Eller skal jeg bare heve meg over det og ikke gjøre noe nummer ut av det, igjen? Har som sagt gitt beskjed til henne før om at jeg ikke liker å ringe henne opp igjen på den måten, uten hell.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Jeg må le. Hvis det er du som ringer venninnen din, er det jo du som vil henne noe. Da kan du ikke forvente at hun skal ringe deg tilbake hvis hun ikke vil deg noe. Hun har ingen plikt til det. Og du kan jo bare la være å ringe henne opp igjen. Synes heller ikke venninnen din kan kalles egoistisk bare fordi hun handler ting til seg selv i butikker. Forventet du at hun skulle handle ting til deg kanskje?
Jade Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Hvis hun vil noe, sender hun deg da sms og ber deg ringe henne? Siden det er så små tellerskritt, så skjønner jeg ikke at du blander inn ferieturer, klær og dvd-plater. Jenta må da få bruke pengene sine på hva hun vil. Kanskje hun ikke liker å snakke i telefon (det er mange som har angst for det). Og ved å svare via SMS og si at hun ikke rakk å ta tlf, håper hun kanskje at du skal svare via SMS og si hva du ville. I stedet for å klage på at hun ikke ringer deg (tilbake), så kan du jo spørre hvorfor.
Gjest Vibstern Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Jeg må le. Hvis det er du som ringer venninnen din, er det jo du som vil henne noe. Da kan du ikke forvente at hun skal ringe deg tilbake hvis hun ikke vil deg noe. Hun har ingen plikt til det. Og du kan jo bare la være å ringe henne opp igjen. Synes heller ikke venninnen din kan kalles egoistisk bare fordi hun handler ting til seg selv i butikker. Forventet du at hun skulle handle ting til deg kanskje? Joda, du har kanskje rett i det, og mulig at jeg bare skal overse hele greia. Men faktisk så har det også hendt at hun har ringt meg, og spurt om jeg kan ringe henne tilbake.. En annen ting er at jeg faktisk for vane å ringe mine venner opp igjen når jeg ser at det har forsøkt å få tak i meg, er ikke vanlig høflighet da?
Jade Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Men faktisk så har det også hendt at hun har ringt meg, og spurt om jeg kan ringe henne tilbake.. Seriøst? Hva begrunnet hun det med da? Og du sa vel nei? Man ber ikke noen ringe de opp igjen, med mindre de snakker med telefonsvar, eller det er en 8-åring med kontantkort som ringer foreldrene! Evt. at de står i en telefonkiosk med kun 3 kroner på seg. Endret 21. januar 2009 av Jade
Shaz Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Altså....Hvis du ringer henne, så er det du som vil snakke med henne, og da kan du ikke bli sur for at du må ringe opp igjen om hun ikke rakk å ta telefonen. Det sier seg selv, faktisk. Angående at hun ber deg ringe tilbake har antakelig med kontantkort å gjøre, og du står selvfølgelig i din fulle rett til å la være å ringe henne opp igjen, når det er hun som vil deg noe. Angående hva hun handler, hvordan, hvorfor etc, så er da ikke det noe du har noe med !
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Jeg skjønner deg jeg! Jeg forventer igrunn at dersom det står ubesvart, så ringer man opp igjen, dette fordi jeg ikke ønsker å ringe og ringe, også skal det oppfattes som mas. Har de kontantkort og lite penger, så skjønner jeg at de ikke gjør det. Jeg syns vel det handler litt om folkeskikk også jeg da, spesielt når man vet den personen som har ringt ønsker det. Det handler tross alt ikke om så veldig mye penger her, såfremt man ikke snakker i veldig lang tid. Men skjønner det er forkjsllige meninger her. Si det til henne du og spør hva som er årsaken:)
Gjest Kråkaa Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Tja,altså,det har hendt meg ett par ganger at jeg har hadd ubesvarte anrop og så sendt en sms til personen at jeg var opptatt og spurt hva det var h*n ville. Andre ganger så ringer jeg opp igjen. Er litt avhengig av om jeg er stressa/opptatt. Endret 21. januar 2009 av Kråkaa
Gjest Vibstern Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Ja, det har hun faktisk gjort. Hun begrunner det med at hun har lite penger fordi hun må spare.. Men det har hun selvfølgelig ikke, hun har faktisk bedre økonomi enn de fleste, meg selv inkludert. Ellers hadde hun jo ikke hatt råd til å dra på ferie. Faktisk vært 3 ganger i USA det siste året for å besøke typen og shoppe klær..
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #10 Skrevet 21. januar 2009 Ja, det har hun faktisk gjort. Hun begrunner det med at hun har lite penger fordi hun må spare.. Men det har hun selvfølgelig ikke, hun har faktisk bedre økonomi enn de fleste, meg selv inkludert. Ellers hadde hun jo ikke hatt råd til å dra på ferie. Faktisk vært 3 ganger i USA det siste året for å besøke typen og shoppe klær.. Ja, hvis hun ber deg om det, er det jo bare å si nei. Begrunn det med at hun får betale selv når hun vil ringe deg, spesielt siden hun har bedre økonomi enn deg. Det er ikke noe galt med å si det rett ut.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Snakk med henne. Fortell henne at du ønsker at hun tar kntakt med deg også, at det ikke bare skal være deg som ringer. Når det gjelder å ikke spørre om deg og ditt liv,kan jeg kjenne meg igjen. Jeg har en gd venninde jeg slapper veldig godt av med. Jeg kan fortelle om det meste til henne. jeg spør sjelden henne om hennes liv av to grunner. for det første er det en del av meg som helt ulgisk får følelsen av å snoke i privatlivet hennes. Og for det andre, så regner jeg med at hun forteller selv. det gjør jeg. Vi har snakket omdette, og det fungerer for oss. Med de andre vennindene mine "passer jeg mere på",og spør mye. Så snakk med henne.
Ethereal Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Hvis du ringer hu og hu ikke rekker den, så er det bare riktig at du skal ringe hu opp igjen. Samme hvis situasjonen er omvendt, med mindre den ene feks har abonnement på mobilen hvor det koster veldig lite å ringe, mens den andre ikke har det. Men, jeg syns virkelig ikke dette er noe å irritere seg grønn over. Hvis det er det største problemet du har med vennene dine, så tror jeg det er mange der ute som syns at du er veldig heldig. Prøv å ikke tenke på det. Godta at det er sånn hun er. Noen bruker masse penger på seg selv og lite på andre. Andre bruker nesten ingenting på seg selv. Slike vaner er vanskelig å kvitte seg med. Du kan godt spørre om dere kan "dele på" å ringe hverandre. Men jeg syns ikke du har noe med at hun bor hjemme og bruker masse penger på seg selv osv. Det er tross alt hennes egne penger!!
Gjest Chosa Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Hvsi mine venninner har ringt meg uten at jeg har sett det, så sender jeg alltid melding å sier jeg ikke så de hadde ringt før nå, og om det var noe spes.. er det det så pleier de å ringe opp, og hvis ikke så sender de bare en melding om at de bare ville prate... Men hadde en venninne ringt meg opp og spurt om jeg kunne ringe opp igjen, med mindre det var noe som var supervitkig, så hadde jeg sagt hun kunne ringe meg en gang hun fikk mulighet for jeg hadde ikke råd..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå