Nanaluanna Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Tenkte jeg skulle henge opp tapet på soverommet og vinyltapet er jo enkelt og greit å henge opp. Er jeg nødt å rive av papirtapeten som er der nå`? Det er en tynn tapet...
Gjest Gjest Scorpio Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Hvis du ikke fjerner papirtapeten først, så risikerer du at denne løsner fra veggen når du legger på vinyltapet. Jeg foretok engang en vellykket "hurtigoppussing" ved å male/rulle over papirtapeten med tapetlim, for deretter å tapetesere med miljøstrie etter at tapetlimet var tørket helt inn. Ved maling etterpå må du da male med flere tynne strøk, hvis ikke risikerer du at alt løsner fra veggen igjen.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Det beste er å fjerne alt. Hvis ikke bør man grunne med en oljegrunning før man limer opp ny tapet. Dette er fordi den gamle tapeten ikke skal løsne og blære seg når du tilfører fuktighet med limen. Nyere tapetgrunnninger er vanntynnet, så det går. Men den gamle lærdommen sier oljegrunning. Da er du sikker.
Gjest Gjest Scorpio Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Helt enig med gjest over. Grunnen til at jeg prøvde meg med (vellykket) med tapetlim i stedet for oljegrunning var at jeg var forberedt på å gjøre hele jobben om igjen, samt at tapetlim var relativt rimeligere enn oljegrunning (og ikke avgir så mye gasser). Oljegrunning er det eneste alternativet hvis du skal bruke vanlig "glatt" vinyltapet, og selv da må du gjerne sparkle litt. Er papirtapeten rimelig hel, men mønster/farge ikke helt etter din smak, kan du eventuelt bare grunne med oljebasert grunning før overmaling. Velg i så fall gjerne en matt maling, som ikke er så avslørende ved småskader. Eventuelt kan du kjøpe/lage sjablong og påføre mønster med eksempelvis svamp.
Sola^ Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Lite tips viss du bestemmer deg for å fjerne tapet. Clas Ohlson har ein tapetfjerner (dampsak) frå Black and Decker. Den gjer det nokså lett å fjerne tapetet så lenge det er grunna under (eller malt). Gjer at jobben ikkje er like kjip. Den klarte ikkje heilt å fjerne tapetet som var lagt rett på sponplater som ikkje var grunna/malt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå