Gå til innhold

10. trinn mister klassetur

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1230635.ece

10. trinn får ikke dra på klassetur fordi en ugagnskråke syntes det var morsomt å tette vasken. Ledelsen virker stein dum, de vil ikke ta hensyn til at det kan ha vært en eller flere fra et annet klassetrinn.

Hva synes dere om dette?

Pengene de har tjent, rundt regnet 700 kroner per elev, får de ikke tilbake i sin helhet. Lærerne har foreslått å gi pengene til veldedighet, hvilket ingen av de seks elevene Adresseavisen pratet med, ønsket.

Og hva synes dere om at de ikke får i gjen pengene?

Er det greit å sende pengene til veldighet mot elevenes ønske?

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Det ser ut som en sak med flere sider enn det som kommer fram i media. Blant annet er avisen så vidt inne på at det har vært flere faktorer som har spilt inn.

Det er enkelte ting jeg mener skolen må ta på egen kappe: blant annet må skolen ta ansvar for å låse klasseromsdører i friminuttene slik at slike skader ikke så lett kan skje. Jeg kjenner til mange skoler som praktiserer avlåsning av klasserom i friminuttene. (Til sammenlikning: Tenk deg at det har vært hærverk inne i ditt eget hjem, og du fremmer et krav overfor forsikringsselskapet. Du får ingen penger hvis du ikke har låst ytterdøra. Derimot får du streng beskjed om hva du selv må ta ansvar for.)

I tillegg tror jeg ikke skolen kan beslaglegge penger som er samlet inn. Er det ikke regler som sier at pengeinnsamling ikke kan foregå i skolens regi? (Det var det i alle fall tidligere.)Pengeinnsamling i skolesammenheng har dermed vært drevet i foreldreregi (FAU e.l.).

Hvis dette er tilfelle kan ikke pengene på noen måte anses å være skolens eiendom, og da har lærerne heller ikke rett til å disponere dem.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Jeg synes utsagnet "lære å ta ansvar for egne handlinger" var latterlig når jeg gikk på ungdomskolen og har ikke forandret meg som voksen. For dette handler jo om å måtte ta ansvaret for ANDRES handlinger og min erfaring fra voksenlivet er at veldig få liker når man mister ett gode fordi en eller to personer har gjort noe dumt. Kollektiv avstraffelse føles aldri rettferdig når du er uskyldig, enten du mister klasseturen eller fordi Israel bomber huset ditt.

Jeg stiller meg også tvilende til hvorvidt skolen kan holde igjen pengene.

Skrevet

Det ligger nok en del ting bak som vi ikke får vite, men jeg forstår at lærerne ikke ønsker å dra på en tur med en elevgruppe de ikke stoler på.

At de holder igjen pengene derimot, det kan jeg ikke forsvare.

Skrevet

Som antigartner sier, så kan ikke skolen drive pengeinnsamling - lærerne kan riktignok hjelpe til med å f.eks. drive elevkantine til inntekt for klassetur, men det er foreldregruppen som har rett til å disponere pengene. Jeg håper de engasjerer seg, krever pengene, og arrangerer tur selv for ungene, for det er ikke riktig at 60 barn skal straffes for noe som en eller få har gjort.

Skrevet

10. trinn får ikke dra på klassetur fordi en ugagnskråke syntes det var morsomt å tette vasken. Ledelsen virker stein dum, de vil ikke ta hensyn til at det kan ha vært en eller flere fra et annet klassetrinn.

Hva synes dere om dette?

Det er alltid feil å straffe alle for noe én har gjort. Når det gjelder pengene, så burde de så klart få dem igjen. Noe annet ville vært tyveri.

Skrevet

Det er sunt for ungdommer å jobbe lenge for å oppnå et resultat (f.eks. jobbe og spare til tur). Hva har de lært hvis de nå må gi bort både tur og penger pga hærverk som faktisk noen fra en annen klasse kan ha gjort (som får reise på klassetur)?

Men selvsagt. Jeg vet ikke hvem som har gjort det, og hva annet som ligger bak begrunnelsen.

Lurer på om de har tatt fingeravtrykk av kranen...?

Skrevet

Hva synes dere om dette?

Hørte om det på radioen. Tror denne klassen har fått nok advarsler. Det har vert overforsvømmelse flere ganger pga pøbelstreker. Hvor går grensen for når skolen skal sette foten ned? Saken er at ingen lærere ønsker å dra på tur med de. Dette bør foreldre og lærere ta innover seg. alle vet hva arbeid og kostnader en slik lekkasje fører til. Elever tillater seg slike ting når det ikke er hjemme.Andres eiendom...ikke så farlig, så lenge det ikke går utover de selv.

Pøblene bør i tillegg utvises

Skrevet

Synes de valgte en tragisk måte å straffe eleven(e) på, det er jo ikke logisk å straffe så mange uskyldige for noe én eller to har gjort.

Å holde tilbake pengene er bare uholdbart, jeg skjønner faktisk ikke hvorfor de har valgt å gjøre det i det hele tatt. Enig i at det er tyveri.

Skrevet
Hørte om det på radioen. Tror denne klassen har fått nok advarsler. Det har vert overforsvømmelse flere ganger pga pøbelstreker. Hvor går grensen for når skolen skal sette foten ned? Saken er at ingen lærere ønsker å dra på tur med de. Dette bør foreldre og lærere ta innover seg. alle vet hva arbeid og kostnader en slik lekkasje fører til. Elever tillater seg slike ting når det ikke er hjemme.Andres eiendom...ikke så farlig, så lenge det ikke går utover de selv.

Pøblene bør i tillegg utvises

At foreldrene engsjerer seg for å sympatisere i at det er feil av ledelsen.....som forelder har jeg ville ligge lavt.

De pøblene har det vert problemer med før, de har ikke tatt konsekvensen av noe.

Dette bør foreldre ta konsekvensen av. <ungeneer pøbler, ja ikke mitt barn selvfølgelig.

Skrevet

Elevene var jo klar over konsekvensene da!

De skyldige, eller de som visste hvem de skyldige var, fikk en sjanse til å si i fra, men tok den ikke, og nå da skolen står for sitt ord, blir alle sure fordi skolen gjennomførte konsekvensene de hadde varslet?

Nei skolen er ikke den verste synderen her, de ga elevene en sjanse som elevene ikke grep.

De som er ansvarlige er den eller de eleven(e) som ikke tar ansvar for egne handlinger, og som på den måten ødelegger for sine skolekamerater.

Men pengene må gå til elevene!

De har jobbet for dem, og tilhører på den måten klassetrinnet.

Gjest Gjest_åja_*
Skrevet

Hvis noe tror det er én ugangskråke som ødelegger for alle andre, så har man ikke forstått saken helt. For det første så tror jeg det ikke er tilfeldig at lærerene mistenker de på trinnet på å stå bak, ei heller at det kan være flere bak.

Og dette er ikke den én hendelse, én ting (selv om å tette vasken og skape oversvømmelse er noe svært alvorlig og dyr affære) men den siste i en rekke hendelser. Rektor sier:

Hun poengterer at hendelsen alene ikke førte til avstraffelsen, men at den var tungen på vektskåla.

I tillegg så synes jeg skolen var ganske fair, i og med at de hadde gitt gjerningspersonen/e og eventuelle medvirkende både anledning og tid til å ta på seg ansvar. Konsekvensen forstod alle elvene.

Det bør si seg selv at det ikke er én elev som ødelegger for mange, men at det er mange som har ødelagt for alle. Mest bør det si noe om hele klassetrinnet når INGEN lærere vil være med på klasseturen, og det var FØR denne hendelsen.

Skrevet

Jeg er helt enig med siste gjesten her. Som jeg forstår saken, så har denne klassen vært et uromoment over lengre tid. Den siste episoden var tungen på vektskåla, etter flere advarsler fra skolens ledelse. Ingen lærere ønsker å reise på tur med denne klasse, det bør vel foreldrene ta innover seg. Det hadde iallfall jeg gjort, hvis dette involverte mine barn.

Mange har ødelagt for alle, klassen har visst om konsekvensene og de hadde sjansen til å gjøre opp for seg, men gjorde det ikke. Sånn går det, too bad.

Skrevet

Eg tvilar på om nokon nektar foreldra å ta med klassen på tur i vinterferien eller påskeferien. Ingen kan pålegge lærarane å reise på tur. Om ingen lærarar vil på tur med denne klassen, så er eigentleg saka grei. Føresette kan reise og ta ansvar. Derimot er det latterleg å halde att pengane. Klassekontakter skal ha tilgang på klassekontoen, og dette bør dei benytte seg av. Foreldre: Slutt å syt, ta ansvar sjølve.

Gjest hos oss
Skrevet
Som antigartner sier, så kan ikke skolen drive pengeinnsamling - lærerne kan riktignok hjelpe til med å f.eks. drive elevkantine til inntekt for klassetur, men det er foreldregruppen som har rett til å disponere pengene. Jeg håper de engasjerer seg, krever pengene, og arrangerer tur selv for ungene, for det er ikke riktig at 60 barn skal straffes for noe som en eller få har gjort.

I kommunen vår ble de tatt opp i kommunestyret om det fortsatt skulle være mulig med foreldrebetalte skoleturer. Det ble tatt opp pga. kostbare turer med hvite busser og med tanke på de som føler at de faller utenfor pga. økonomi. Det ble til at det fortsatt skulle være mulig under visse forutsetninger.

I følge den nye skoleplanen skal det være en obligatorisk 2-døgns overnattingstur i forbindelse med gymmen. Skolen vår laget en tredelt plan for turer i 10. klasse, et alternativ var kun overnattingstur i skolens regi jf. skoleplanen (kunnskapsløftet), alternativ to var en todeling - en utvidet utgave av skolens overnattingstur med bidrag fra foreldrene og siste alternativ vanlig skoletur i foreldrenes regi som kommer i tillegg til obligatorisk overnatting.

Innsamling av penger skal på vår skole ikke gå til konti som foreldrene styrer, det er skolen som oppretter en konto for hver klasse. Foreldrene opplyser om hva turen vil koste og hva hvert barn må få inn av midler og henstiller til dem om å betale inn til aktuell konto. Klassekontaktene får opplyst fra skolen hvor mye saldoen er men ikke hvem som har innbetalt eller ikke. Og det gjør det jo sånn at man ikke kan purre på dem som ikke bidrar og at noen må stå på ekstra for å få inn nok penger. Jeg tror nok og vet egentlig at skolen gjør dette for å presse oss inn på skolens alternativ i kunnskapsløftet.

I tillegg er antall dager redusert, ingen lærere får være med uten at foreldrene betaler for det.

Ellers syns jeg elever godt kan lære seg at ting de gjør får konsekvenser, især når dette er poengtert tidligere fra skolens side. Og kanskje de lærer bedre ved den konsekvensen at de andre i klassen blir sure på dem. Jeg syns derimot ikke at skolen skal bestemme over pengene, de bør eventuelt betales tilbake til de som har betalt inn.

Skrevet
Ellers syns jeg elever godt kan lære seg at ting de gjør får konsekvenser, især når dette er poengtert tidligere fra skolens side. Og kanskje de lærer bedre ved den konsekvensen at de andre i klassen blir sure på dem.

De de lærer er i så fall at det andre gjør får konsekvenser for dem, og det vil være en svært skadelig ting å ta med seg som voksen. Skolen utviser her en irrasjonell adferd der uskyldige må lide for fellesskapet.

Uten sammenligning for øvrig kan jeg bare gå ut fra at de som forsvarer dette også forsvarer Israels krigføring i Gaza, for den er tuftet på samme prinsipp. Noen få har gjort noe galt (Hamas-terrorister), og det er derfor moralsk akseptabelt å la hele den palestinske befolkningen lide. Selv om skaden i vårt tilfelle er mye mindre er det akkurat like forkastelig, akkurat som tyveri av 50 kroner er like forkastelig som tyveri av 50 milliarder kroner.

Gjest hos oss
Skrevet
De de lærer er i så fall at det andre gjør får konsekvenser for dem, og det vil være en svært skadelig ting å ta med seg som voksen. Skolen utviser her en irrasjonell adferd der uskyldige må lide for fellesskapet.

Uten sammenligning for øvrig kan jeg bare gå ut fra at de som forsvarer dette også forsvarer Israels krigføring i Gaza, for den er tuftet på samme prinsipp. Noen få har gjort noe galt (Hamas-terrorister), og det er derfor moralsk akseptabelt å la hele den palestinske befolkningen lide. Selv om skaden i vårt tilfelle er mye mindre er det akkurat like forkastelig, akkurat som tyveri av 50 kroner er like forkastelig som tyveri av 50 milliarder kroner.

Helt greit at du ikke er enig med meg men vennligst ikke tillegg meg meninger du ikke har grunnlag for å tro at jeg har, siden du ikke kjenner meg. Må da være mulig å argumentere uten å dra inn Gaza? :)

Skrevet

Jeg kan godt skjønne at skolen ikke ville reise ut på tur med en gjeng som ikke kan oppføre seg. Selv om det bare var noen få som ikke oppførte seg. Skolen vet ikke hvem det var som gjorde det, det kan ha vært hvem som helst i klassen. De kan derfor ikke luke ut syndebukkene og bare la resten reise på tur. Dere som reagerer på dette: ville -dere- reist på tur, og tatt ansvar for, en klasse hvor dere risikerte at flere av elevene bedrev hærverk på stedet dere skulle besøke?

Slikt er da helt vanlig. På min jobb var det et stort problem at folk ikke ryddet opp etter seg på kjøkkenet. Siden man ikke visste hvem det var som griste sånn, så kunne man ikke bare nekte disse individene tilgang til kjøkkenet. Løsningen var å stenge ned hele kjøkkenet, noe som altså gikk ut over oss alle.

Samfunnet generellt er slik. Det er ofte det er noen få idioter som lager kvalm, og det fører til at hele samfunnet må ta konsekvensene av det.

Selvsagt er det dumt for dem som ikke har gjort noe galt. Men sånn fungerer nå engang samfunnet. Og det må de da lære seg.

Men at skolen skal inndra pengene, det tviler jeg på at er lov. Da kan de vel heller bruke det på å arrangere en klassefest eller lignende. Det er klassens penger, ikke skolens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...