Gjest Gjest_Fam_* Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Vi kan ikke reise på ferie i sommer, så vi sparer reisen til jula. Julaften vil vi ha hjemme i Norge, så vi vil ikke reise før 1.-3. juledag sånn omtrent. Vi vet ennå ikke om vi skal være borte en eller to uker. Men hvor i all verden skal vi reise? Vi er to voksne, to tenåringer og en 11-åring som alle har sitt bilde av idealferien. Personlig ville jeg helst reist til en storby i Europa, mens noen vil til USA og noen vil til et typisk "Syden"-reisemål. Så nå blir utfordringen å finne et reisemål som vi alle kan glede oss over. Aller helst skulle vi realisert alle disse ønskene: - Sommer og sol sånn at de som vil kan sole seg (temperaturen bør ikke stå i fare for å synke under 20 grader) - Bademuligheter (om ikke i havet så i hvertfall i hotellets utendørsbasseng) - Shoppemuligheter (mer enn bare turistboder som selger suvenirer) - Opplevelser i form av oppdagelsesreiser (arkitektur, ruiner, grotter), fornøyelsespark og/eller turer i vakkert landskap. - God mat og drikke (ikke "norske" restauranter som selger kjøttkaker i brunsaus) Er det noen som ut fra denne beskrivelsen kan se for seg et sted som kan passe for oss? Vi vet det er mye å be om å få alt på engang, men det er jo lov å drømme.
gard Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Hei Som "vanlig" vil jeg foreslå Sør-Afrika. Det tar litt tid å komme seg dit men det er et flott land som har mye å by på. Dere kan dra på safari, kikke litt rundt i Johannesburg, dra til Cape Town (en av verdens flotteste byer) og kose dere med sol, sommer og strand. Fra CT kan dere besøke vindistriktene, dra langs kysten av Sør-Afrika og besøke mange fine små byer. Her er et reisebrev fra CT i mars ifjor: http://gardkarlsen.com/Cape_Town_trip_report.htm . Prisnivået er veldig behagelig i Sør-Afrika og det å gå ut å spise på restaurant var f.eks. ganske så billig...det hjelper på når en flaske vin begynner på 60-70 kroner på en fin restaurant :-) Vi dro på safari for noen år siden og her er det reisebrevet http://gardkarlsen.com/djuma_vuyatela_safari.htm . Det var en dyr tur men det var litt av en opplevelse :-)
Gjest Gjest_fam_* Skrevet 22. januar 2009 #3 Skrevet 22. januar 2009 Takk for tipset! Jeg kan godt tenke meg å dra på ferie til Sør-Afrika, men jeg tror jeg ville følt meg utrygg der på barnas vegne. Ville du følt deg trygg der sammen med tenåringer som helst vil slippe å holde oss voksne i hånda? De vil jo gjerne kunne bevege seg LITT på egen hånd (16 og 17 år gamle). Ikke at vi har tenkt å sende dem ut helt på egenhånd i en stor by uansett, men de vil jo gjerne kunne rusle litt alene mens vi er i nærheten. Hvis du skal sammenligne trygghetsfølelsen/kriminaliteten i Cape Town med andre kjente byer (gjerne i Europa), hvilke vil du sammenligne med? Jeg føler meg for eksempel veldig trygg i London, Paris og Praha.
mariab Skrevet 22. januar 2009 #4 Skrevet 22. januar 2009 Jeg anbefaler absolutt Østkysten av Australia.. Staten Queensland, litt nord er utrolig fin! Der er det mer eller mindre tropisk, vakre strender, masse spennende å finne på, shoppingmuligheter, ikke "skummelt"-kulturen er veldig lik den norske synes jeg (om noe mer avslappet).. Et minus er så klart at det kanskje er langt å reise.
gard Skrevet 22. januar 2009 #5 Skrevet 22. januar 2009 Hei I Cape Town følte jeg meg ganske så trygg i bykjerne. Vi vandret rundt der både på dag tid og på kvelden uten noen problemer. De har montert kamera som følger med på det meste i bykjernen og etter dette flat kriminaliteten drastisk. Men jeg ville nok ikke vært så høy i hatten i downtown Johannesburg. Men langs sør-kysten av Sør-Afrika (den såkalte Garden Route) er det masse små, koselig byer som var helt anderledes enn det inntrykket en får av Sør-Afrika når en leser i avisene. Sør-Afrika og Johannesburg har vært synonymt med kriminalitet...det er langt mer nyansert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå