Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Har røyket inne de siste 6 mnd. (Kanskje 2-3 røyk per dag) Lufter når jeg kan, men det har naturlig nok ikke blitt mye de siste mnd pga kulden.. :/ Nå skal vi flytte fra leiligheten vi bor i, som det egentlig ikke var lov til å røyke i i første omgang () så jeg må ha ut ALL røykluft. Noe som kanskje ikke blir like enkelt da. Lurte på om noen har et ordentlig bra tips på hvordan jeg skal bli kvitt dette? (Hva som helst, er desperat - sprayer eller whatever)
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Det er vel egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å male.
Brunhilde Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Først og fremst må du vaske godt alt som kan vaskes. Så kan du sette ut skåler med eddik rundt i leiligheten og i tillegg kan du kjøpe en av de luftfriskerne som kan plugges i kontakten, de er ganske så effektive.
Piper Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Først og fremst må du vaske godt alt som kan vaskes. Så kan du sette ut skåler med eddik rundt i leiligheten og i tillegg kan du kjøpe en av de luftfriskerne som kan plugges i kontakten, de er ganske så effektive. Høres ut som en god plan, og så må man huske på å ikke røyke inne der det ikke er lov, for det er en årsak til at de ikke vil ha røyking inne. Måtte bare si det
Jade Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Har ikke så mye erfaring med røyking inne, men vil tro at masse av lukten forsvinner når du har fått ut gardiner, møbler og andre tekstiler. Selv om det er kaldt; luft, luft og LUFT! Det sies at eddik fjerner røyklukt, kanskje sette ut noen skåler med det, rundtomkring. Vask vegger, gulv og tak! Luft, luft og LUFT ENDA MER!! Maling høres voldsomt ut, men mulig det er det eneste som funker. Vet ihvertfall at tanten min sitt tak var så nedrøykt at det var brunt... Men det var betydelig større mengder og tidsrom enn det du har røykt inne. Lykke til! Håper for neste leieboers skyld at du får vekk all lukten --- Edit: Oj, her var kommet en del poster etter at jeg begynte å svare Endret 21. januar 2009 av Jade
Brunhilde Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Høres ut som en god plan, og så må man huske på å ikke røyke inne der det ikke er lov, for det er en årsak til at de ikke vil ha røyking inne. Måtte bare si det Jeg tenkte bare jeg skulle være "snill" og la være å kommentere akkurat det.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Har røyket inne de siste 6 mnd. (Kanskje 2-3 røyk per dag) Lufter når jeg kan, men det har naturlig nok ikke blitt mye de siste mnd pga kulden.. :/ Nå skal vi flytte fra leiligheten vi bor i, som det egentlig ikke var lov til å røyke i i første omgang () så jeg må ha ut ALL røykluft. Noe som kanskje ikke blir like enkelt da. Lurte på om noen har et ordentlig bra tips på hvordan jeg skal bli kvitt dette? (Hva som helst, er desperat - sprayer eller whatever) Kaldluft forverrer lukten. Du må vaske ned hele leiligheten grundig. Jeg kjenner godt om det er røkt i hus. Om du tar deg en røyk på formiddagen, og lufter godt ut, så kjenner jeg det. Ingenting setter seg så godt som røyk. Som huseier hadde jeg blitt flyforbanna og forlang oppigjenmaling av leilighet
Gjest Emera Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Enig i forslaget om eddik. Det er absolutt verdt et forsøk. For mange år siden flyttet jeg inn i en hybelleilighet der det var røykt inne. Jeg vasket og vasket, og det tok faktisk 14 dager før lukta endelig var borte. Brukte ikke eddik den gangen, da.
Gjest anomym i dag :-) Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 (Vil ikke bli gjenkjent av husvert ) Jeg har leid tre forskjellige boliger de siste 6 årene, alle med røykeforbud inne. Og jeg har røykt i alle Riktignok i bare ett rom i hver leilighet, og med gjennomgående regelmessig lufting. Selv når det er veldig kaldt og guffent vær har jeg luftet grundig flere ganger for dagen. Ingen av huseierne har reagert eller sagt noe da jeg flyttet ut av disse leilighetene. Alle har berømmet meg for god utvasking og fin behandling av leilighetene. Der jeg bodde sist gjorde jeg flg.: Først og viktigst: Ta bort alle tekstiler (gardiner, sofa mm), der setter lukten seg best. Hvis du røyker i en ferdigmøblert leilighet har du et større problem, da må du ta ut alle tekstiler og få dem grundig renset. Jeg eide møbler og sånt selv. Deretter: Sett vinduet på gløtt og la stå en god stund, gjerne 1 uke eller mer dersom været tillater det. Der jeg bodde var det tapet på veggene og ubehandlet furupanel i taket. Jeg fuktet en klut såvidt med vann og litt grønnsåpe og vasket forsiktig over veggene. Litt gul den kluten etterpå Selvfølgelig vasket jeg også innsiden av vinduene og gulvet. Så kjøpte jeg en "husparfyme" med sitronduft og lot den stå midt i rommet noen dager - fremdeles med vinduet på gløtt. Etter dette kunne ikke min testperson (ikke-røykende venninne) kjenne noen røykelukt, så jeg overleverte nøkkelen med nesten god samvittighet Jeg bor også nå i en leid leilighet og røyker på kjøkkenet dersom været er for ufyselig til å gå på balkongen. Lufter ofte - og tror jeg skal klare å lure denne husverten også. Lykke til - (vi røykere må holde sammen, selv om mange andre nok synes vi er forferdelige mennesker )
Piper Skrevet 22. januar 2009 #10 Skrevet 22. januar 2009 Jeg tenkte bare jeg skulle være "snill" og la være å kommentere akkurat det. Og siden du sa alt det andre, tenkte jeg at jeg kunne spe på med det
Gjest antigartner-utlogget Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 Eddik er nevnt som en god luktfjerner. Det har jeg også brukt med hell. Jeg helte eddik (og ikke såpe) i første vaskevann, og vasket iveg. Det tok mye av lukten. Vasket deretter over med vanlig rengjøringsmiddel. For å være sikker på å ikke ødelegge overflater: finn et lite, og lite synlig, "forsøksområde" og prøv. Hvis du får maling/farge (annet enn gulfarge fra røykingen) på kluten, ikke fortsett.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Vask alle vegger og tak med dampvasker, det funker!!! Men sjekk først om underlaget tåler det:) Leieboern når hadde røkt inne, etter damvask luktet det nyhøvla panel...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Øke luftfuktigheten kan også hjelpe. Skru av elektrisk varme som radiatorer o.l da dette gjerne tørrer ut lufta, og sett kar med vann rundt omkring.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #14 Skrevet 25. januar 2009 (Vil ikke bli gjenkjent av husvert ) Jeg har leid tre forskjellige boliger de siste 6 årene, alle med røykeforbud inne. Og jeg har røykt i alle Riktignok i bare ett rom i hver leilighet, og med gjennomgående regelmessig lufting. Selv når det er veldig kaldt og guffent vær har jeg luftet grundig flere ganger for dagen. Ingen av huseierne har reagert eller sagt noe da jeg flyttet ut av disse leilighetene. Alle har berømmet meg for god utvasking og fin behandling av leilighetene. Der jeg bodde sist gjorde jeg flg.: Først og viktigst: Ta bort alle tekstiler (gardiner, sofa mm), der setter lukten seg best. Hvis du røyker i en ferdigmøblert leilighet har du et større problem, da må du ta ut alle tekstiler og få dem grundig renset. Jeg eide møbler og sånt selv. Deretter: Sett vinduet på gløtt og la stå en god stund, gjerne 1 uke eller mer dersom været tillater det. Der jeg bodde var det tapet på veggene og ubehandlet furupanel i taket. Jeg fuktet en klut såvidt med vann og litt grønnsåpe og vasket forsiktig over veggene. Litt gul den kluten etterpå Selvfølgelig vasket jeg også innsiden av vinduene og gulvet. Så kjøpte jeg en "husparfyme" med sitronduft og lot den stå midt i rommet noen dager - fremdeles med vinduet på gløtt. Etter dette kunne ikke min testperson (ikke-røykende venninne) kjenne noen røykelukt, så jeg overleverte nøkkelen med nesten god samvittighet Jeg bor også nå i en leid leilighet og røyker på kjøkkenet dersom været er for ufyselig til å gå på balkongen. Lufter ofte - og tror jeg skal klare å lure denne husverten også. Lykke til - (vi røykere må holde sammen, selv om mange andre nok synes vi er forferdelige mennesker ) Som allergisk husvert med leilighet i samme hus som leiligheten jeg leier ut ble jeg temmelig provosert av å lese dette. Jeg kan love deg at jeg ville kjent det med en gang du tente opp en røyk i leiligheten din om det var mitt hus du bodde i - og jeg hadde faktisk blitt syk av det (snakker dessverre av erfaring). Det er ikke nødvendigvis for moro skyld at man leier ut med røykeforbud, skjønner du. Håper ikke du flytter inn til meg neste gang.
Gjest Charming Skrevet 25. januar 2009 #15 Skrevet 25. januar 2009 Jeg ville vasket gardinene og vasket veggene med noe sterkt noe. En heftig blanding av salmiakk og noe annet godtluktende vaskemiddel, og luftet samtidig. :D Røyklukten i huset vårt forsvant relativt fort etter en helomvenning her (hadde blitt røkt fast i nesten 10 år)
Gjest Yihaa Skrevet 25. januar 2009 #16 Skrevet 25. januar 2009 (endret) Jeg ville vasket gardinene og vasket veggene med noe sterkt noe. En heftig blanding av salmiakk og noe annet godtluktende vaskemiddel, og luftet samtidig. :D Røyklukten i huset vårt forsvant relativt fort etter en helomvenning her (hadde blitt røkt fast i nesten 10 år) Vasker du malte flater med salmiakk, er det gode sjanser for at du ødelegger dem. Endret 25. januar 2009 av Yihaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå