Gå til innhold

Er det vanlig at hunder biter seg i tungen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går, helt uten forvarsel begynte hunden min og hyle av smerte. Jeg ble vettskremt. Hun gjorde det i i flere sekunder og så ble hun stille, men søkte trøst hos meg. Hun smattet en god stund etter på, så jeg tenkte kanksje hun hadde bitt seg i tungen. Hun har vært helt normal etter det, har overvåket henne i natt og i dag, og hun virker helt bra nå. Jeg kommer ikke så godt til i munnen hennes får å kikke. Men er det flere som har opplevd dette med hundene deres? Det hender jo at vi mennesker biter oss i tungen. Og da kan jeg jo tenke meg hvor vondt det er når hunder, med de skarpe tennene gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at hunden smatter betyr nödvendigvis ikke at det har noe med munnen å gjöre. Hunder smatter, slikker etc som et dempende signal

Har kun 1 gang opplevd at en hund har biti seg i tunga, og han reagerte ikke stort på det egentlig. Han har til og med arr der i dag, 10 år senere, og det var fordi han bet på et bein, men beinet glapp ut av munnen hans når han tok skikkelig i.

Ellers har jeg aldri sett det, og jeg har jobbet på dyreklinikker og da spesiellt med munnhelse på hunder

Skrevet

Så jeg bør være bekymret alikevel da? Min hund er sånn at hun hyler hvis vi får tråkket henne på foten og hvis hun skvetter for noe o.l. Så jeg tror at hvis hun bet seg i tungen så ville hun hyle, mens andre hunder aldri hyler selv om de har aldri så vondt. Men hun virker jo frisk nå. Uff nå tør jeg nesten ikke gå på jobb jeg, hun skal være alene i hele kveld :trist:

Skrevet

Tror nepper du trenger å bekymre deg for noe dersom hunden var helt normal både för og etter.

Har hatt ganske mange hunder opp gjennom årene, og noen har hylt bare de har sett en flue på veggen (HELT seriöst hehe), mens andre hyler når de stikker seg i foten eller slikt.

Det jeg gjör når mine hunder hyler slik uten en opplagt grunn, er at jeg går over hele kroppen. Bare sjekker at det ikke er noen sår eller skader, sjekker grundig potene og munnen, men resten av kroppen bare tar jeg handa og stryker over og kjenner etter om det er noe unormalt.

Skrevet

Ok, da skal jeg prøve å ikke bekymre meg. Ja jeg sjekket poter og resten av kroppen i går. Men munnen er det vanskeligere å komme til. Hun gjemmer tunga si, liksom. Men takk for svar :) Håper det ikke skjer igjen, blir jo så redd for henne.

Skrevet

Åpne munnen og dra tunga forsiktig ut, så får du sjekket den :)

Ja, jeg vet det er vanskelig, tok noen år för jeg fant teknikken selv hehe

så lenge du ikke oppdaget noen skader, så er det ingen grunn til bekymring.

Hvor gammel er hunden forresten ?

Skrevet

Ok skal prøve på det senere. Nå sover hun så søtt :) Hun er 3 år.

Skrevet

Ja du kan bare gjöre henne vant med at du undersöker munnen nöye.

Ingen hunder liker at du drar tunge litt ut, men du må läre deg å se fort. Du kan ikke bruke lang tid på slikt hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...