Gå til innhold

kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lene_*
Skrevet

hei.jeg har akkurat begynt på reductil.men lurer på,hvordan skal jeg spise for å få best resultat ut av di.vil gjerne ha en mat plan,en enkel en.jeg spiser 2 skiver brød til frokost.men er litt dårlig til å spise hver 3 time.spiser en del omelett og frukt.har ikke sånn kjempe peiling på hva som er bra å spise og hva som ikke er.mange sier så mye forskjellig.men hvis noen kan hjelpe meg med en enkel,lettvind og billig mat plan.eller gi meg litt info om hva som er best å spise hadde jeg blitt glad:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hei.jeg har akkurat begynt på reductil.men lurer på,hvordan skal jeg spise for å få best resultat ut av di.vil gjerne ha en mat plan,en enkel en.jeg spiser 2 skiver brød til frokost.men er litt dårlig til å spise hver 3 time.spiser en del omelett og frukt.har ikke sånn kjempe peiling på hva som er bra å spise og hva som ikke er.mange sier så mye forskjellig.men hvis noen kan hjelpe meg med en enkel,lettvind og billig mat plan.eller gi meg litt info om hva som er best å spise hadde jeg blitt glad:)

Hei,

jeg vil anbefale deg om å ta dette med legen din m.t.p. at du går på ett medikament som skal hjelpe deg ned i vekt. Kan godt være han/hun har en kostplan som fungerer godt sammen med pillene =)

Skrevet

Hva skal til for at legen skriver en resept på reductil? Må man være veldig overvektig eller holder det å ville ta av 5 kg?

Gjest Bolledeig
Skrevet

Du trenger ikke spise hver 3. time hvis du ikke har lyst til å gjøre det selv. Det går helt fint an å spise færre måltider.

Her er forøvrig en ganske grei "diett" (synes jeg da) med retningslinjer som er enkle å følge og som ikke innebærer mye styr.

link

Skrevet
men hvis noen kan hjelpe meg med en enkel,lettvind og billig mat plan.eller gi meg litt info om hva som er best å spise hadde jeg blitt glad:)

Tja ...

Ikke kjøp eller noe der "sukker" er en del av innholdsforetegnelsen, eller der fettinnholdet er mer enn ... for eksempel 15 prosent (bortsett fra tran, feit fisk og olje til steiking (aller helst- steik i ovnen uten fett)).

Spis havregrynsgrøt med frukt, rosiner eller kunstig søtningsmiddel til frokost.

Prøv å begrense mengden brød, knekkebrød, pasta og ris littegrann, og spis heller mer grønnsaker. Potet og gulrot og slikt er ok men aller helst ting som paprika, tomat, brokkoli, agurk og salat - slike kalorifattige grønnsaker er det egentlig bare omå gjøre å spise mest mulig av. Frukt i moderate mengder er også bra.

Bønner, erter og linser er helt glimrende mat og rasende billig. For eksempel bønner i tomatsaus, eller suppe kokt på erter eller røde linser.

Lykke til

Skrevet

Jeg anbefaler deg å spise så mye "ren" mat som mulig, særlig unngå mat som er tilsatt sukker. Det er tilsatt sukker i nesten alt, brød, knekkebrød, mye hermetikk, pålegg osv osv. (forøvrig så er ikke kunstig søtningsstoff bra heller)

Jeg vet ikke hvor overvektig du er og hva slags kosthold du har hatt, men jeg vet at det kan være en stor omveltning å legge om kostholdet, og noen ganger kan det være greit å gjøre for store endringer for fort. Prøv å holde deg unna sukker i første omgang. Dette innebærer mye lesing på innholdsfortegnelser i begynnelsen, men hei som det er verdt det :)

Når du skal ha lørdagskosen, spis heller sørlandschips med salt fremfor annet potetgull, for dette består kun av salt, olje og potet, ikke tilsatt noe e-stoffer, sukker etc.

Eller mørk sjokolade med minst 70% kakao, ubehandlede nøtter, etc.

Du trenger ikke spise et helt måltid hver 3dje time, det holder med en neve nøtter, solsikkefrø, en tomat, litt rosiner. Det er kun for å få i gang forbrenningen, så mengden i mellommåltidene trenger ikke være rare greiene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...