Gå til innhold

Ang BSU

Anbefalte innlegg

Gjest sørlandspige
Skrevet

Jeg bor sammen med samboeren i hans hus(barndomshjemmet hans). Han står som alene eier,og siden han betalet lånet alene,betaler jeg div andre utgifter. Altså vi dele 50%. Og inntil nå har jeg ikke kunne brukt mine BSU-penger på dette lånet,da det står på han.

Men til sommeren når vi gifter oss,hvordan vil det bli da? Vi tenker da at begge setter seg opp på lånet(det er vel en liten automatik i det,når man gifter seg??)!! Kan jeg da bruke mine BSU penger på dette huslånet?

Og om ikke,hva kan jeg da gjør med disse pengene? Kjøpe f.eks hytte???

Har prøvd å lese på skatteetaten sine sider,men blir ikke klokere. Og banken driver jo forskjellig politik, siden det er skatteetaten som styrer dette....

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesten
Skrevet

Hentet fra Skatteetaten sine sider.

3.1 Generelt

Sparebeløp og renter påløpt til og med det år skattyteren fyller 33 år skal etter vilkårene brukes til erverv av, eller nedbetaling av gjeld på ny fast bolig for skattyteren, jf. FSFIN § 16‑10‑4. Forutsetningen er at boligen eies av skattyteren selv eller hans ektefelle og at den er ny, dvs. at den er ervervet etter at kontrakt om sparing ble inngått. Uttak kan ikke brukes i forbindelse med bolig som eies av ikke-meldepliktig samboer når skattyter ikke er eier eller blir eier av boligen helt eller delvis.

Det er uten betydning hvordan boligen opprinnelig ble ervervet, enten dette har skjedd ved kjøp, gave eller arv. Se nedenfor om hvilke anvendelser av uttaket som anses som kostnader til anskaffelse av bolig.

Under forutsetning av at du opprettet BSU-kontoen før din forlovede overtok boligen så mener jeg derfor at du skal kunne benytte BSU-midlene til å betale ned på boliglånet hans etter at dere er blitt gift.

Du kan ikke benytte BSU-pengene til å kjøpe hytte. BSU-midlene kan kun benyttes til fast bolig, ikke hytte eller lignende.

Gjest Sørlandspige
Skrevet

Men d vil jo si at jeg ikke kan bruke mine BSU penger på huslånet pga han overtok jo dette huset lenge før jeg kom inn i bildet, tror kjøpet var i beg av 90 tallet.. Og jeg hadde hverfall ikke begynt å spare på noe BSU konto da!!

Hva kan jeg da gjør med pengene da? Må jeg kjøpe ett nytt hus ? Gir snart opp hele sparingen jeg.. Kan likså godt sette de pengene inn på enn ann konto da!! Typisk...

Gjest gjesten
Skrevet

Hm. Har lest litt mer på skatteetaten sine sider nå, og det kan se ut til at boligen kan anses som ny hvis du kjøper deg inn i boligen (du må altså også stå som eier, ikke bare sto som medlånetaker).

3.4 Hva kreves for at boligen skal anses som ny

I utgangspunktet må boligen være ervervet og tilflyttet etter at kontoen ble opprettet, jf. FSFIN § 16‑10‑4 (2) første punktum. (...)

Bolig som er tilflyttet før dette, men hvor eiendomsretten er ervervet etter at kontoen ble opprettet, regnes også som ny bolig, jf. FSFIN § 16‑10‑4 (2) andre punktum. Dette vil være aktuelt

(...)

når en ikke-meldepliktig samboer kjøper seg inn i boligen som den annen samboer eier. Det samme gjelder for ektefeller dersom BSU-konto er opprettet før inngåelse av ekteskapet selv om ektefellene tidligere var ikke-meldepliktige samboere.

Det kan altså se ut til at det skal gå greit likevel. Kan du ikke sende en mail til skatteetaten og høre med dem da?

Ikke noe vits i å spørre banken. De skal riktignok kjenne reglene, men det er uansett skatteetaten som håndhever regelverket.

Gjest Gjest_søta_*
Skrevet
Jeg bor sammen med samboeren i hans hus(barndomshjemmet hans). Han står som alene eier,og siden han betalet lånet alene,betaler jeg div andre utgifter. Altså vi dele 50%. Og inntil nå har jeg ikke kunne brukt mine BSU-penger på dette lånet,da det står på han.

Men til sommeren når vi gifter oss,hvordan vil det bli da? Vi tenker da at begge setter seg opp på lånet(det er vel en liten automatik i det,når man gifter seg??)!! Kan jeg da bruke mine BSU penger på dette huslånet?

Og om ikke,hva kan jeg da gjør med disse pengene? Kjøpe f.eks hytte???

Har prøvd å lese på skatteetaten sine sider,men blir ikke klokere. Og banken driver jo forskjellig politik, siden det er skatteetaten som styrer dette....

Er ikke det enkleste å høre med banken da?

Skrevet
Men d vil jo si at jeg ikke kan bruke mine BSU penger på huslånet pga han overtok jo dette huset lenge før jeg kom inn i bildet, tror kjøpet var i beg av 90 tallet.. Og jeg hadde hverfall ikke begynt å spare på noe BSU konto da!!

Hva kan jeg da gjør med pengene da? Må jeg kjøpe ett nytt hus ? Gir snart opp hele sparingen jeg.. Kan likså godt sette de pengene inn på enn ann konto da!! Typisk...

Nei, du må kjøpe deg inn i boligen hans og få den andelen du kjøper tinglyst på deg. Men, så lenge du er under 34 er dette en utrolig bra spareform, så ikke knekk den før du "må".

Skrevet

Oki,takker for svar da :) Selv om jeg håpet på ett annet svar... Tenk å greit å kunne brukt de på hytte da! Det er jo eiendom det å.. Men men!! Skal ikke skjønne alt heller...

Skrevet

[quote name='sørlandspige' Skal ikke skjønne alt heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...