klibella Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Hei! Denne måneden ser ut til å bli ekstra dyr med tanke på huslån, billån, forsikringer, lånekassen-lån og mange andre regninger for meg og min mann. Noen gode tips til hvordan vi kan spare inn på daglige utgifter ellers?
Gjest Marlo Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Er jo litt sent for dette nå, men kanskje noe du kan tenke på til neste år? Det vi gjör er at först og fremst så har vi en regningskonto og en sparekonto i tillegg til våre vanlige lönningskontoer. För Januari (gjerne allerede fra oktober) så setter vi inn litt ekstra penger på regningskontoen og sparekontoen, slik at når januar og februar kommer så har vi ekstra penger å betale regninger med utenom det vi da får i lönn. Nå som du allerede er i situasjonen, og ikke har planlagt på forhånd (noe som burde gjöres da alle vet at de to förste mnd i året kan väre töffe), så er det jo bare å kutte ut ALL unödvendig innkjöp, hver gang du tenker på å kjöpe noe så spör deg selv; trenger vi/jeg virkelig dette, eller kan vi vente til t.ex. mars, april med å kjöpe det. Sett opp handleliste over matvarer du virkelig trenger, og hold deg til den, ikke kjöp mer. Og styr unna de dyreste butikkene som t.ex. Meny. Man sparer ikke MANGE kroner ved å handle i en billigere butikk, men man sparer definitivt noe. For å leve trangt bare for en mnd eller to, så er det litt sent å avbestille abbonementer dere har, men du kan sjekke opp om det går. Du kan höre om du kan utsette, eller dele opp regninger så det ikke blir så mye på en gang.
Megana Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Er nok mange som har det slik i januar -Spis det dere har i huset, dere har kanskje masse mat i skuffer og skap, og en fyll fryser? Det dere trenger bør dere kjøpe i de billigere butikkene, rimi/rema/kiwi osv. Unngå de "finere" butikkene med mindre du er mett, ferskvaredisker er noe farlig og det er lett å kjøpe mer fordi man er sulten -Unngå bensinstasjoner, kiosker, handletur innom klesbutikker, restauranter, kino og andre ting som fort koster unødvendige penger
Gjest L_C Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Er Januar måned dyrere enn andre måneder for folk flest? For meg er januar måneden hvor jeg handler alt jeg har hatt lyst på en stund på grunn av januarsalg rundt omkring på møbelforretninger og slikt
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Er Januar måned dyrere enn andre måneder for folk flest? For meg er januar måneden hvor jeg handler alt jeg har hatt lyst på en stund på grunn av januarsalg rundt omkring på møbelforretninger og slikt jepp. for det er da alle forsikringer som oftest kommer. bil, reise, person, bolig osv. så kommer tv lisens. og så kommer studielånet som man egentlig skulle vært flink nok til å spart til, *kremt kremt* skulle gjort det selv. den jeg får nå er på 4000 kr (kommer hver 3 måned). også kommer evnt huslån, billån, andre lån, kanskje forbrukslån pga jula. også er gjerne flere reginger man har satt på vent pga julestria. jeg er der selv, og prøver nå å komme meg igjennom. prøver å lære, og tenker allerede på veiavgifta som skal betales i mars. og den er ikke akkuratt billig! I tillegg står en bil utenfor som skulle hatt en tur på repparasjon og tannlege regingene som jeg har mått delt opp. så ja: summasummarum så er januar forferdelig spør du meg! likedann hvert år. og jeg eier ikke bolig engang, og har verken billån :/ så jeg tør ikke begi meg ut på fler regninger nå. alt jeg kan kutte ned på nå, gjør jeg.. ingen unødvendige kjøp. og ja- jeg kjeder nesten ræva ta meg etter jobb i ukedager og i helger. alt for å spare ned på bensin kostnader og fritid og mat kos.
Makin' it big Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk vil betale regninger kvartals-vis eller sjeldnere, jeg... Vi betaler alle regninger pr. mnd, og de mnd som det er mye er mai (mye bursdager) og desember (jul). Det eneste som er "mye" utenom de mnd er årsavgift og tv-lisens.
Lerkefugl Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk vil betale regninger kvartals-vis eller sjeldnere, jeg... Vi betaler alle regninger pr. mnd, og de mnd som det er mye er mai (mye bursdager) og desember (jul). Det eneste som er "mye" utenom de mnd er årsavgift og tv-lisens. Hva med å gå gjennom økonomien, sette opp alle kostnader, både de som kommer månedlig og de som kommer en gang i året, legge til 10% og dele beløpet på 12mnd. Innbetal det beløpet til en bufferkonto hver måned - vips, ingen problemer i januar? :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå