Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Hei.. Håper virkelig noen kan svare meg på dette! Ble tatt for å prøve å stjele for en sum av 1600 kr. Betalte varen etterpå, men da var skaden allerede skjedd! Nå sier de i butikken jeg får en betinget dom. Hva vil det si? Er anmeldt..
Piper Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Butikken kan umulig vite hvilken dom du får, for det er ikke de som bestemmer det. De kunne sagt at du risikerer å få det, men det kan også godt være at du slipper helt unna siden du har gjort opp for deg. Betinget dom da slipper du å sitte i fengsel. Men som sagt så kan det godt være at politiet henlegger saken din, for de har ikke nok ressurser til å bruke på slike "småting". Men dette gjelder om du ikke har noe på deg fra før av, for har du det vil du nok bli straffet for dette.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Betinget dom betyr at du ikke må sone i fengsel - så lenge du holder det helt unna nye lovbrudd. Om du begår ytterligere lovbrudd i løpet av den betingede dommen, må du sone HELE dommen på nytt i fengsel... Så om du har fått en dom på et år, og så når du bare har en måned igjen gjør noe dumt, må du sitte et helt år i fengsel. Men butikken vet ikke noe om hva slags dom du får. En anmeldelse er ikke mer enn akkurat det. En dom er langt unna ennå, om det i det hele tatt kommer så langt, og den er det ikke butikken som bestemmer.
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Okei. Tusen takk for svar Dere!! Men denne dommen vil vel være på rullebladet mitt resten av livet? Kan jeg få sparken fra jobben nå, jobber i helsevesenet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå