Gå til innhold

Torden og mobilt bredbånd (netcom)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg bruker batteristrøm på laptopen, er det trygt å være på nett med et slikt modem?

Begynte lure litt her jeg satt :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet

Ikke hvis du sitter midt ute på et jorde med den viftende opp i været. :fnise:

Skrevet

Neida, jeg sitter inni en campingvogn ute i kanten på et jorde :ler:

Skrevet

Haha! Det er deg, ja? :jepp:

Nå som netcom funker så bra til din fordel, skal du ikke regge deg med et brukernavn her? :)

Gjest pastablasta
Skrevet

Mens vi er inne på trygghet ang tordenvær og elektriske apparater.. jeg har alltid hørt at det å snakke i telefonen er farlig når det er tordenvær, men stemmer det?

Det skal visstnok være farlig sterke lydsmell i telefonrøret, hvis lynet slår ned i nærheten. For gamle analoge telefoner med ledning stemmer vel det, men hva med det utstyret vi bruker idag?

Idag er jo både trådløse telefoner og mobiler digitale, og slike skadelige lydnivåer vil vel ikke slippe gjennom pga digitalteknikken? Selvsagt kan basen til en trådløs telefon bli sprengt i fillebiter under ett lynnedslag, men vil lyden i høyttaleren på håndsettet nå skadelige nivåer for det?

Noe annet er det jo med telefonapparater med ledning, der kan jo så mangt av overspenning snike seg inn via ledningene..

Skrevet
Mens vi er inne på trygghet ang tordenvær og elektriske apparater.. jeg har alltid hørt at det å snakke i telefonen er farlig når det er tordenvær, men stemmer det?

I vanlig telefon er det fortsatt greit å avstå fra preik, delvis pga av smellfaren, delvis pga fare for oppsamling av statisk enegi i ledningsnettet.

Hva gjelder trådløse telefoner, så er jo de av ulik kvalitet, så jeg tar ikke for gitt at den greier å filtrere bort noe som helst. Dessuten kan jo smellet på linja knuse hørselen på den i den andre enden. Og er skravlet ditt SÅ viktig? :gjeiper:

Et "utladningsfilter" kan være greit å ha mellom veggkontakten og ømfintlig elektronikk. Ser dem til under hundringsen hos Clas. Best er det å dra ut kontakter, men det er ikke alltid man er i heimen.

Skrevet

Katteskinnet: Jeg har fakstisk spikkulert litt på det. Men det blir isåfall brukernavn nummer 3-4 i rekken her, og det er en grunn til at jeg har sluttet å bruke kontoen min her ;) Og nå har jeg et par stykker her som kan kjenne meg igjen, som av ulike grunner ikke vet om bosituasjonen min osv. Men det er et artig sted dette. Får se om jeg tar sjansen på om jeg klarer holde meg noenlunde anonym.

Pastablasta: Bruk en med høyttaler. Telefonen ryker kanskje, men ørene overlever.

Skrevet (endret)

Du får skifte litt da, fra tid til annet, sånn at det ikke hoper seg opp for mye info, campingtøtta. :)

Er jo mer praktisk med en viss gjennkjennelseseffekt, om enn kortlevd. Slipper å begynne helt på nytt hver gang, liksom.

Jeg for min del er ganske nyskjerrig på hvordan det går med deg. For jeg har vært inne på tanken om litt trangere kår selv, en periode, fordi jeg da kan øke mobiliteten i forhold til jobb og det å bo i en koffert. Og da er det fint å høre fra folk med mer erfaring enn ei sommeruke i trygdebunad blant polflasker og likesvimete.

Endret av Kamikatze
  • 1 måned senere...
Gjest Nedfall
Skrevet
I vanlig telefon er det fortsatt greit å avstå fra preik, delvis pga av smellfaren, delvis pga fare for oppsamling av statisk enegi i ledningsnettet.

Hva gjelder trådløse telefoner, så er jo de av ulik kvalitet, så jeg tar ikke for gitt at den greier å filtrere bort noe som helst. Dessuten kan jo smellet på linja knuse hørselen på den i den andre enden. Og er skravlet ditt SÅ viktig? :gjeiper:

Et "utladningsfilter" kan være greit å ha mellom veggkontakten og ømfintlig elektronikk. Ser dem til under hundringsen hos Clas. Best er det å dra ut kontakter, men det er ikke alltid man er i heimen.

Det er jo egentlig ikke snakk om å filtrere i denne sammenhengen. Så lenge vi snakker om digitale signaler, handler det om å tolke en bitstrøm, for å gjenoppbygge det analoge signalet i mottakerenden. Om det her henger seg på ett sterkt støysignal pga lynnedslag, statiske spenninger i nettet osv, vil det ikke gi noen mening for digitalteknikken, og vil simpelthen velges bort. Det er noe annet med analoge dingser i så måte, det vil ting føres videre uten noen sånn kontroll.. *ZAPP!!*.

At man da kan snakke rimelig trygt i digitale trådløse telefoner (de analoge variantene ligger vel stort sett på dynga for tiden, de sluttet jo å selge slike for endel år siden?) og mobiler (de er jo også digitale alle sammen), regner jeg som sannsynlig.

Det andre du nevner der, er jo selvsagt ett godt argument. Men hvor mange bruker egentlig telefon med telefonrør for tiden (privat da)? Har inntrykk av at ledningsfri talatut, har tatt mer eller mindre over det meste av skravlejobben.

Telefonrør med ledning kan medføre en viss fare, ja. Digital eller ei.

Overspenningsvern er kjekt å ha, men først og fremt for å beskytte dingsene, ikke ørene. Skal man ha orntli' beskyttelse bruker man ett med jordet kontakt, og monter sikringer før vernet. Jeg har en slik, og jeg er mycket nøjd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...