Gjest psyken Skrevet 21. januar 2009 #1 Del Skrevet 21. januar 2009 Psykologen og fastlegen anbefalte meg å få en støttekontakt lenge før jeg endelig bestemte meg for å prøve støttekontakt. Jeg fortalte at grunnen er at jeg var redd noen andre skulle vite om det fordi jeg ville ikke at noen skulle vite at jeg slet psykisk. Men da fortalte de at kommunen hadde taushetsplikt og støttekontakten og at de var de eneste som visste om det. Jeg er ute med støttekontakten hver uke, på feks. kino, butikksentre, kafe osv. I forgje uke så gikk faren min tur der vi bor. Han pleier å gå mye på tur og da møtte han moren til en som jeg gikk i klassen med på barneskolen og de begynte å prate. Og da sa moren til hun i den tidligere klassen at hun hadde sett meg og støttekontakten min ute på ett butikksenter!?! Og at hun kjente og var venninne med støttekontakten min.?!? Men hvordan i huleste har hun fått vite at jeg har støttekontakt? Jeg er ganske sikker på at hun har fått vite dette gjennom støttekonatkten min fordi foreldrene mine har ikke sagt noe og ikke jeg heller. Og det står jo ikke i panna at hun er støttekonatkten min?!? Også fortalte hun at hun kjente flere andre som også sliter psykisk?!? Men hvordan vet hun at jeg sliter psykisk?!? Hun må ha fått vite dette gjennom støttekontakten min?!? Men hvorfor?!? Hun har jo taushetsplikt?!? Dette har ført til at jeg gruer meg til å møte støttekontakten min i morra fordi jeg vil spørre henne rett ut hvorfor hun forteller til andre at hun er støttekonakten min?!? Men det er bare det at jeg ikke tør å si dette fordi jeg vil ikke miste den gode konatkten vi har. Er dette brudd på taushetsplikten?!? Har hun lov til å fortelle at hun er støttekonatkten min?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LindaE Skrevet 21. januar 2009 #2 Del Skrevet 21. januar 2009 Psykologen og fastlegen anbefalte meg å få en støttekontakt lenge før jeg endelig bestemte meg for å prøve støttekontakt. Jeg fortalte at grunnen er at jeg var redd noen andre skulle vite om det fordi jeg ville ikke at noen skulle vite at jeg slet psykisk. Men da fortalte de at kommunen hadde taushetsplikt og støttekontakten og at de var de eneste som visste om det. Jeg er ute med støttekontakten hver uke, på feks. kino, butikksentre, kafe osv. I forgje uke så gikk faren min tur der vi bor. Han pleier å gå mye på tur og da møtte han moren til en som jeg gikk i klassen med på barneskolen og de begynte å prate. Og da sa moren til hun i den tidligere klassen at hun hadde sett meg og støttekontakten min ute på ett butikksenter!?! Og at hun kjente og var venninne med støttekontakten min.?!? Men hvordan i huleste har hun fått vite at jeg har støttekontakt? Jeg er ganske sikker på at hun har fått vite dette gjennom støttekonatkten min fordi foreldrene mine har ikke sagt noe og ikke jeg heller. Og det står jo ikke i panna at hun er støttekonatkten min?!? Også fortalte hun at hun kjente flere andre som også sliter psykisk?!? Men hvordan vet hun at jeg sliter psykisk?!? Hun må ha fått vite dette gjennom støttekontakten min?!? Men hvorfor?!? Hun har jo taushetsplikt?!? Dette har ført til at jeg gruer meg til å møte støttekontakten min i morra fordi jeg vil spørre henne rett ut hvorfor hun forteller til andre at hun er støttekonakten min?!? Men det er bare det at jeg ikke tør å si dette fordi jeg vil ikke miste den gode konatkten vi har. Er dette brudd på taushetsplikten?!? Har hun lov til å fortelle at hun er støttekonatkten min?!? Hei Jeg har selv hatt støttekontakt da jeg var mindre, og etter det jeg vet så har støttekontakt taushetsplikt om alle personlige forhold..... Kopiert ut fra lovdata.no om taushetsplikt Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1) noens personlige forhold, eller 2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår. Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger. Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juju_ Skrevet 21. januar 2009 #3 Del Skrevet 21. januar 2009 Støttekontakten har taushetsplikt og har overhode ikke lov til å fortelle sine bekjente at hun er støttekontakten din, og hvorfor du har støttekontakt, spesielt ikke uten ditt samtykke! Synes du bør ta dette opp med støttekontakten din og de som formidlet støttekontakten. Skjønner at du ikke vil ødelegge den gode kontakten, men det er jo en del av det å være støttekontakt å opprettholde taushetsplikten. Lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #4 Del Skrevet 21. januar 2009 Støttekontakten din har ikke lov til å si til noen at hun er støttekontakten din. Det kan dog hende at hun har sagt at hun er støttekontakt. Det har hun lov til å si. Men hun har ikke lov til å si hvem hun er støttekontakt for. Om denne damen visste at hun var støttekontakt og så at hun var sammen med deg, så kan det jo hende at hun rett og slett bare la to og to sammen og skjønte av seg selv at hun var støttekontakten din. Om hun kjenner støttekontakten din, så vet hun vel hva slags venner hun vanligvis henger med, og syntes kanskje det var mer naturlig at hun var støttekontakt enn en vanlig venn for deg. Så ikke beskyld støttekontakten din, bare nevn at denne damen visste at hun var støttekontakten din, og spør hvordan hun visste det. Jeg vet forøvrig om flere støttekontakter som tar veldig lett på taushetsplikten sin. En gang sto jeg ved siden av to stykker på bussen, og så kom det en venninne av den ene bort. Da presenterte den andre seg for henne som "hei, jeg er støttekontakten til x". Jeg har også en bekjent som er støttekontakt, og som jeg synes er vel løsmunnet. Jeg har forøvrig lurt på om jeg kan få støttekontakt selv. Jeg har slitt veldig med sosial angst og depresjoner, og har store problemer med å komme meg ut blant folk og få venner. Men jeg har samme frykt som deg: jeg vil ikke at folk skal vite det Det føles så nedverdigende å være sammen med noen som du vet ikke er sammen med deg fordi de liker deg, men fordi de får betalt for det/av ren veldedighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2009 #5 Del Skrevet 30. januar 2009 Hvordan gikk det da du konfronterte henne med at noen visste/hadde skjønt?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå