Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #1 Skrevet 21. januar 2009 Hei! Jeg lurer på noe. Jeg venter nå på mine lønn-og års oppgavene for 2008. Jeg har vært innom nettbanken og regnet ut hvor mye jeg fikk utbetalt for hele året 2008, og det ble 91954 kr. Jeg betalte 17% skatt hver mnd. Jeg prøvde å bruke skatteberegningskalkulatoren hos http://www.skatteetaten.no, men jeg ble litt i tvil. Hva skal man skrive inn under lønnsinntekt? Er det snakk om netto eller brutto? Og ved beregning av feriepenger, skal man ta utgangspunktet ut ifra brutto eller netto lønn? Takker!
Pjukset Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Du må fylle inn din bruttoinntekt for hele året, samt også fylle ut hvor mye skatt du har betalt. Hvis du har hatt en arbeidsgiver hele året, så står det på din siste lønnsslipp, har du hatt flere arbeidsforhold må du sjekke opp med hver enkelt. Det er samlet sum brutto inntekt og samlet sum skatt du må fylle ut. I tillegg evnt skattefradrag i form av renteutgifter, fagforeningskontigent, evnt formue hvis du skulle ha det.
Gjest TS Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 uff.. jeg har alltid trodd prosent skatt var basert på netto utbetalingene jeg.. Jeg har regnet på nytt, ca hvor mye brutto lønn var og hvor mye skatt jeg betale, og det vise seg at jeg har bare tilgode 900kr eller noe.. bittert..hadde forventet 5000kr ;/
Pjukset Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 uff.. jeg har alltid trodd prosent skatt var basert på netto utbetalingene jeg.. Jeg har regnet på nytt, ca hvor mye brutto lønn var og hvor mye skatt jeg betale, og det vise seg at jeg har bare tilgode 900kr eller noe.. bittert..hadde forventet 5000kr ;/ Netto utbetaling er jo det du har utbetalt etter du har betalt skatt. Så lenge du får igjen penger så er det jo bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå