Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 Hei, Jeg skal male veggene her hjemme og vil samtidig male brystningpanelet. Jeg vil gjerne ha det ganske lyst og nøytralt (forslag til farge? Jeg tror hvitt blir for hardt og kaldt.), men så slo det meg at man kanskje burde male brystningpanelet og veggen over i ulike nyanser? Altså, det var bare en tanke jeg fikk at siden vegg og panel er så ulikt burde de også være i ulike farger for å komme bedre fram. Eller har det ingen verdens ting å si?
Gjest Deception Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Vi har gjort dette i gangen og på ett soverom, og det ble kjempefint. Vi har brukt to ulike glansgrader, med mer glansfylt maling på brystpanelen. I gangen har vi lys antikk, og på soverommet eggehvitt.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Jeg tror jeg ville gjort som hun over, samme farge men ulik glansgrad. Det kan fort bli litt mye med ulik farge(syntes jeg da). Det finnes maaange fine nyanser i lyse farger som du kan velge:) og i de fleste forretninger kan du få blandet en prøvdeboks, slik at du evnt. kan prøve å male en farge dersom du er usikker på hvordan den blir=)
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Jeg hadde brukt malinga som heter Sens fra Jotun, den er anbefalt til både panel og veggplater/strie så da slipper du kjøpe inn forskjellige malinger til de ulike materialene.
Gjest glkgh Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 jeg hadde tatt samme farge, ja. sikkert lurt med ulik glansgrad siden det er to forskjellige materialer. jeg bruker kun hvitt på vegger, og det er fordi man jo alltid skal ha inn bilder på veggene/møbler og liknende som har mange forskjellige farger. så hos oss er det varmt og lunt selv om alt av vegger er hvitt. jeg bruker en hvitfarge som inneholder en liten skvett sort(tror det er 0005 eller noe slikt...), og denne fargen skal visst fremheve andre farger mer enn rent hvitt.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2009 #6 Skrevet 25. januar 2009 Det er nok NCS 0500 siste mann har. Da har fargen 5 % sort.
Lunalu Skrevet 25. januar 2009 #7 Skrevet 25. januar 2009 Jeg har malt brystpanelet i gangen med samme farge som tapeten over - men med forskjellig glansgrad. Matt tapet, og glans på panelet! Ble veldig fint. Hvis du går inn på jotun fargevelger så får du jo et lite bilde av hvordan det blir!!!
Gjest padawan Skrevet 26. januar 2009 #8 Skrevet 26. januar 2009 Det er nok NCS 0500 siste mann har. Da har fargen 5 % sort. den fargen brukes ofte som hvit og den vil se hvit ut på veggen inntill du holder et hvitt ark opp mot den.
pinkybride Skrevet 26. januar 2009 #9 Skrevet 26. januar 2009 Ville også gått for samme fargen men ulik glans. Et tips bare, Hvis du maler med eggehvit har denne en tendens til å bli veldig gul etterhvert hvis den males på treverk. Hvis panelet er ubehandlet, burde du grunne et strøk først for å slippe at fargen forrandrer seg. Ellers kan to farger som er like i utgangspunktet bli ganske forskjellige etter en stund. Synes helt hvit er veldig fint selv, ser mye nyere og renere ut, og blir ikke for kaldt for man fyller ofte rommet med andre ting som tar den følelsen.
Gjest padawan Skrevet 26. januar 2009 #10 Skrevet 26. januar 2009 det at fargen skifter har like mye å gjøre med hva slags maling som brukes. vanlig oljebasert maling gulner for eksempel veldig mye fortere enn vannbasert maling.
Nelly Pelly Skrevet 29. januar 2009 #11 Skrevet 29. januar 2009 Vil du ha det litt varmere enn NCS 0500, er NCS 0502-Y (eggeskall) en mulighet. Denne er det bittelitt gult i.
Gjest padawan Skrevet 29. januar 2009 #12 Skrevet 29. januar 2009 Vil du ha det litt varmere enn NCS 0500, er NCS 0502-Y (eggeskall) en mulighet. Denne er det bittelitt gult i. 0502-Y ser klin hvit ut på veggen så du må ha en farge med mer farge i hvis du vil se at den er svakt gul.
Nelly Pelly Skrevet 30. januar 2009 #13 Skrevet 30. januar 2009 0502-Y ser klin hvit ut på veggen så du må ha en farge med mer farge i hvis du vil se at den er svakt gul. Jeg synes ikke den ser klin hvit ut, ser hvit ut, men den har en varm glød synes jeg, så jeg får ikke denne kalde følelsen. Den er uansett varmere enn 0500 som nevnes over.
sixx Skrevet 4. februar 2009 #14 Skrevet 4. februar 2009 Vi har gjort dette i gangen og på ett soverom, og det ble kjempefint. Vi har brukt to ulike glansgrader, med mer glansfylt maling på brystpanelen. I gangen har vi lys antikk, og på soverommet eggehvitt. Tviler ikke et sekund på at dette ble fint. Malt vegg med brystningspanel kan være veldig fint eller veldig stygt, det kommer an på hvilken farge man velger.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #15 Skrevet 4. februar 2009 Hei, Jeg skal male veggene her hjemme og vil samtidig male brystningpanelet. Jeg vil gjerne ha det ganske lyst og nøytralt (forslag til farge? Jeg tror hvitt blir for hardt og kaldt.), men så slo det meg at man kanskje burde male brystningpanelet og veggen over i ulike nyanser? Altså, det var bare en tanke jeg fikk at siden vegg og panel er så ulikt burde de også være i ulike farger for å komme bedre fram. Eller har det ingen verdens ting å si? ja gjør det. Å dele opp vegger med to farger, er ikke alltid like vellykket. Det er så mye fine farger som er lyse og fine. Du får en annen romfølelse også. Enig at hvitt blir for lyst og hardt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå