Gjest Grafica Skrevet 22. januar 2009 #41 Skrevet 22. januar 2009 Min favorittost til pizzaer, lasagne osv er Finello light Den smaker godt, smelter bra og jeg liker å innbilde meg at den er sunnere, har egentlig ikke sjekka
Gjest Deception Skrevet 22. januar 2009 #42 Skrevet 22. januar 2009 Du får forresten kjøpt en ferdig osteblanding fra Tine som jeg mener har cheddar i seg, og som gir litt mer smak enn Norvegia. For meg er Norvegia det tristeste av ost, som jeg spiser når jeg av en eller annen grunn ikke takler mat med særlig smak. Sist jeg laget pizza, hadde jeg forresten mozzarella og cheddar på bunnen, la deretter på peperoni, tomat i skiver og kalamataoliven, og avsluttet med noen terninger fetaost, samt et dryss oregano. Det ble tatt veldig godt imot.
Idnar Skrevet 22. januar 2009 #43 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Jeg synes den var seig og en ekkel bismak på. <- peppes speltbunnen, altså.. Pizzasteinen kjøpte jeg på bohus til 99kr Kan sende den som en fribee til deg!! Nå er den bare bodfyll (boss ) Endret 22. januar 2009 av Idnar
Gjest Deception Skrevet 22. januar 2009 #44 Skrevet 22. januar 2009 Jeg synes den var seig og en ekkel bismak på. Pizzasteinen kjøpte jeg på bohus til 99kr Kan sende den som en fribee til deg!! Nå er den bare bodfyll (boss ) Hvordan bruker du den, da? Kanskje vi kan gi noen tips? Jeg klønet i begynnelsen, men fikk god instruks, og nå lager vi "vanlig" pizza bare hvis det er barn til stede.
Idnar Skrevet 22. januar 2009 #45 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Hvordan bruker du den, da? Kanskje vi kan gi noen tips? Jeg klønet i begynnelsen, men fikk god instruks, og nå lager vi "vanlig" pizza bare hvis det er barn til stede. Varmet steinen, la deigen på (og bakepapir, for uten hang pizzaen fast) og steikte pizzaen som vanlig. Tips mottas med takk Bunnen var forresten tynn. Sausen ble lagt på både under og oppå osten. Edit: Ikke på samme pizzaen, altså Endret 22. januar 2009 av Idnar
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 22. januar 2009 #46 Skrevet 22. januar 2009 Jeg synes Norvegia/Synnøve Finden fungerer bra på pizza om jeg ønsker en litt nøytral smak på osten pga annet fyll. Enten norvegia/SF alene eller i kombinasjon med annen, mer smakssterk ost. Men nå er jeg glad i nesten alt av ost da (bortsett fra lettvarianter), og synes også vanlig hvitost er godt.
Gjest Deception Skrevet 22. januar 2009 #47 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Mine tips: (1) Varm steinen til den er helt varm, så varm som du får ovnen (300 grader?) (2) Strø på et jevnt lag maismel (veldig viktig!!!), som du får kjøpt i helsekostbutikker (3) Legg deretter bunnen på steinen, og forstek 3-4 minutter før fyllet legges på. (4) Stek deretter i 7-8 minutter (ca) til alt får fin, jevn farge. Uten maismel er du fortapt. Det suger opp fuktighet fra deigen, og hindrer at pizzaen setter seg fast i steinen. Og bakepapir ødelegger effekten av å bruke porøs pizzastein, og vil gjøre bunnen deigete og myk. Endret 22. januar 2009 av Deception
Gjest Wind Skrevet 22. januar 2009 #48 Skrevet 22. januar 2009 Synes smaken på Norvegiaen er helt ok. Det andre skal også smake, og liker ikke å ha mesteparten av fokuset på osten. Pizzastein høres spennende ut. Vi har utendørs ovn på hytta der vi noen ganger lager kamkake og deretter pizza, og den blir helt sinnsykt god. Hmm. Kanskje jeg skal ønske meg det til bursdagen. Hvordan blir det med størrelse da, sammenlignet med vanlig langpanne? Eller lager man flere, kanskje?
Gjest Deception Skrevet 22. januar 2009 #49 Skrevet 22. januar 2009 Synes smaken på Norvegiaen er helt ok. Det andre skal også smake, og liker ikke å ha mesteparten av fokuset på osten. Pizzastein høres spennende ut. Vi har utendørs ovn på hytta der vi noen ganger lager kamkake og deretter pizza, og den blir helt sinnsykt god. HmmKanskje jeg skal ønske meg det til bursdagen. Hvordan blir det med størrelse da, sammenlignet med vanlig langpanne? Eller lager man flere, kanskje? Størrelsen er nok dessverre mindre. Sist løste jeg det ved å lage to, men pga. at steinen er så glovarm, og deigen må kjevles og deretter legges på steinen, er arbeidet litt nervepirrende. Men resultatet gjør at det lønner seg. Hvis du vil ha en mild ost som smelter bra, er forresten mozzarella veldig godt på pizza. .
Gjest Wind Skrevet 22. januar 2009 #50 Skrevet 22. januar 2009 Men mozzarella er vel ganske fett? Eller tar jeg feil? Den er vel dessuten litt vanskelig å fordele utover?
Gjest Deception Skrevet 22. januar 2009 #51 Skrevet 22. januar 2009 Men mozzarella er vel ganske fett? Eller tar jeg feil? Den er vel dessuten litt vanskelig å fordele utover? Mozzarella er ikke fetere enn Norvegia, mener jeg. Jeg googlet, og fikk til svar at mozzarella har 24% fett (du får også med 20%), og vanlig Norvegia har vel 27%. Mozzarella smelter veldig lett, så du kan klatte den på, og resultatet blir jevnt og fint. Eller du kan kjøpe revet juksemozzarella.
Gjest Wind Skrevet 22. januar 2009 #52 Skrevet 22. januar 2009 Kanskje det, kanskje det. Har før nektet å kjøpe karbonadedeig fordi det er så dyrt. Er vel samme greia med mozzarella, så vidt jeg har fått med meg. Men skal sjekke det ut i alle fall.
monkeyhub Skrevet 22. januar 2009 #53 Skrevet 22. januar 2009 Interessant tråd dette! Mange gode tips til hvordan få pizza til å bli sunnere. Selv prøver jeg å unngå for mye tilsetning i maten, og om det er andre der ute som ønsker det samme, så kvitter en seg med en del uønskede tilsetningsstoffer kun ved å lage deigen selv! Slike ferdig-poser inneholder mye tilsetningsstoffer, både når det gjelder pizzadeig, kakedeig, glasurer og supper. Desto bedre blir det om en også lager tomatsausen selv med ferske ingredienser!
Gjest Wind Skrevet 22. januar 2009 #54 Skrevet 22. januar 2009 Interessant tråd dette! Mange gode tips til hvordan få pizza til å bli sunnere. Selv prøver jeg å unngå for mye tilsetning i maten, og om det er andre der ute som ønsker det samme, så kvitter en seg med en del uønskede tilsetningsstoffer kun ved å lage deigen selv! Slike ferdig-poser inneholder mye tilsetningsstoffer, både når det gjelder pizzadeig, kakedeig, glasurer og supper. Desto bedre blir det om en også lager tomatsausen selv med ferske ingredienser! Apropos tomatsauser, så inneholder Dolmio-sausene til pasta kun naturlige ingredienser. Genialt! Men vet nok at det inneholder mye tull, ja, slike ferdigpakker.
Gjest meja Skrevet 22. januar 2009 #55 Skrevet 22. januar 2009 Denne tråden må jeg ha på mine innlegg
Gjest Wind Skrevet 22. januar 2009 #56 Skrevet 22. januar 2009 Nesten så man skulle forandret trådnavn, og gjort det til en slags samletråd. Hehe.
Idnar Skrevet 23. januar 2009 #57 Skrevet 23. januar 2009 Mine tips: (1) Varm steinen til den er helt varm, så varm som du får ovnen (300 grader?) (2) Strø på et jevnt lag maismel (veldig viktig!!!), som du får kjøpt i helsekostbutikker (3) Legg deretter bunnen på steinen, og forstek 3-4 minutter før fyllet legges på. (4) Stek deretter i 7-8 minutter (ca) til alt får fin, jevn farge. Uten maismel er du fortapt. Det suger opp fuktighet fra deigen, og hindrer at pizzaen setter seg fast i steinen. Og bakepapir ødelegger effekten av å bruke porøs pizzastein, og vil gjøre bunnen deigete og myk. Takk for tips!! Kanskje jeg skal finne frem pizzasteinen igjen og prøve på nytt
Gjest KateW Skrevet 23. januar 2009 #58 Skrevet 23. januar 2009 For et par uker siden hadde jeg tapas-kveld, og det ble en god del rester. Det laget jeg pizza av dagen etter. Det ble en høydare... Laget grov deig (som beskrevet) og la på tapas-restene med et tynt lag ost over, og hadde rødløk i tillegg... (siden tråden har utartet seg, tillater jeg meg å skrive dette )
Gjest Wind Skrevet 23. januar 2009 #59 Skrevet 23. januar 2009 Hva slags type tapas var det da? Oliven og diverse i olje? (Nå jeg skal innrømme at jeg aldri har smakt tapas e.l.? :$)
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #60 Skrevet 24. januar 2009 Grovere bunn: Vanlig pizzadeig hvor ca 3 del av det fine melet erstattes med grovt, og litt hampproteinpulver, en liten håndfull chia, og litt havregryn og/eller havrekli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå