Gå til innhold

Litt grov pizzadeig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å like denne tråden jeg også.

Mens vi snakker om å gjøre pizzaen sunnere: Er det noen som har tips til en type ost som er mindre fet, som er god på pizza? Vi pleier å bruke Norvegia. Poenget er jo liksom å beholde den gode smaken, men helst miste litt av fettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å lage både halvgrov og grov pizzadeig. Da bruker vi som regel sammalt hvete fin. Noen ganger blander vi med siktet hvetemel, noen ganger lager vi den bare av sammalt mel.

I stedet for å bruke lettost, foretrekker jeg å bruke en ost med mye smak i mindre mengder.

Skrevet

Hvor mange gram ost, og hvilken type, pleier dere å bruke på pizzaen? :)

Gjest Deception
Skrevet

Jeg lager helst tynn pizza, på pizzastein, og da har jeg ofte forskjellige ostetyper på. For eksempel har jeg en blanding av cheddar og mozzarella, som jeg legger rett på lettstekt bunn før fyllet legges på. Dette gjør at jeg kan bruke borti halve ostemengden av tradisjonell tykk pizza, uten at smaken forringes, eller pizzaen blir tørr. Men dette er jo en helt annen type pizza.

Skrevet (endret)

Vi bruker bare vanlig Norvegia. Mengde varierer etter om osten raspes eller rives, og fra gang til gang. Har dog de siste gangene prøvd å ha mindre ost på, uten at det har gjort noe spesielt med smaken.

Endret av Wind
Skrevet (endret)
Jeg lager helst tynn pizza, på pizzastein, og da har jeg ofte forskjellige ostetyper på. For eksempel har jeg en blanding av cheddar og mozzarella, som jeg legger rett på lettstekt bunn før fyllet legges på. Dette gjør at jeg kan bruke borti halve ostemengden av tradisjonell tykk pizza, uten at smaken forringes, eller pizzaen blir tørr. Men dette er jo en helt annen type pizza.

Skulle gjerne hatt pizzastein, jeg også. :sukk:

Pleier å ha osten oppå fyllet. Kanskje man kan kutte litt ned på mengden ved å ha osten under slik at man ikke ser den uansett. Fjerne det psykologiske aspektet, liksom? Hehe.

Endret av Wind
Gjest Deception
Skrevet
Skulle gjerne hatt pizzastein, jeg også. :sukk:

Pleier å ha osten oppå fyllet. Kanskje man kan kutte litt ned på mengden ved å ha osten under slik at man ikke ser den uansett. Fjerne det psykologiske aspektet, liksom? Hehe.

Det kommer an på typen fyll. Hvis du bruker tradisjonelt "kjøtt og tomatsaus"-fyll, vil det bli for vått for en slik metode, og ikke særlig egnet på pizzastein. Vi bruker imidlertid sjelden tomatsaus på pizzaen, og bruker ingredienser som peperoni, oliven, gorgonzola, spinat, ansjos (listen er lang), og da med ulike ostekombinasjoner. Vi kjøpte forresten pizzastein hos Elkjøp, merke OBH Nordica, men det er nok tre år siden nå. :)

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet (endret)

Ad pizzastein: Har man det ikke kan den erstattes ved å legge pizzaen (ferdig med fyll og det hele, bakt ut på bakepapir) på en varm stekeplate og steke på høy varme i ovnen. Jeg steker nederst i ovnen på 250 gr (tynnbunnet pizza), og bunnen blir god og sprø.

Jeg bruker tomatsaus, legger ost oppå (f.eks mozarella), deretter annen topping jeg har lyst på. Om fyllet legges mellom tomatsaus og ost blir fyllet mer kokt og bunnen kan bli for våt synes jeg. Dette fungerer også veldig bra på tykkbunnet pizza.

Endret av O-Ren Ishii
Skrevet

Vi tenkte å kjøpe pizzastein, tror jeg så det billig på Ikea. Har testet mye med pizza, og funnet ut at det er best å ha sausen nederst, så ost, og så fyll. Ellers blir den lett våt som O-Ren Ishii sier.

Ang. type ost, er det det som er vanskeligst. De letteste ostene blir sjelden kjempebra når de smeltes.. Derfor gjør vi resten så sunt som mulig (men fremdeles godt så klart ;)), slik at vi har muligheten til å ha på litt ost.

Skrevet

Jeg lager pizza som O-Ren Iishi (milde makter, så vanskelig det var å få det nicket rett ;) ).

Ganske tynn deig, tomatsaus først, så ost og resten av godsakene (ofte stekt kjøtt, hjemmelagde kjøttboller, paprika, løk, oliven etc) øverst.

Det er ikke noe særlig å bruke bare "lettere" Norvegia på pizzen, men hvis du blandet 50/50 "lettere" og "vanlig" Norvegia som du har raspet, så pleier det å gå veldig bra.

Skrevet

Jeg bruker sammalt hvete fin (i tillegg til vanlig hvetemel) - da blir bunnen bra synes jeg. Slumper endel når jeg lage pizza, men vil tro at blandingsforholdet er 50/50 med hvetemel og sammalt hvete fin.

I Helsekostbutikker har jeg sett Hi-Maize som er kostfiber som kan tilsettes for å øke fiberinnholdet. Jeg har ikke prøvd dette. Hi-Maize

Skrevet

Takk for tips igjen. :klem:

Sambo var litt skeptisk til å ha ost under kjøttet, men siden det er jeg som lager pizza i huset, så skal jeg prøve det ut neste gang, så får vi se. Kanskje også blande litt ostetyper. Hmm.. Noen som har prøvd peppes sin speltbunn? Har liksom ikke sett noe på den, og har bare regnet med at de har bittelitt spelt oppi slik at de kan si det, og at den er like "ille" som de andre typene.

Gjest Ludovie
Skrevet
Jeg lager pizza som O-Ren Iishi (milde makter, så vanskelig det var å få det nicket rett ;) ).

Det er tydeligvis vanskelig, for du lyktes ikke. :fnise:

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

Det er tydeligvis vanskelig, for du lyktes ikke. :fnise:

:ler:

Skrevet (endret)

Jeg har smakt peppes sin speltbunn, ja. Likte den IKKE i det heletatt! Men det var vår mening, altså.

Jeg har også laget en del pizza med bunn, saus, ost med div fyll på toppen. Vi bruker da scampi eller hjemmelagde kjøttboller, paprika, rødløk osv.

Hvis jeg lager pizza med kjøttsaus ligger jeg den rett på bunnen med ost på toppen.

Jeg har en pizzastein, men bruker den aldri. Fikk det ikke helt til. :sjenert:

Endret av Idnar
Skrevet (endret)
Jeg har smakt peppes sin speltbunn, ja. Likte den IKKE i det heletatt! Men det var vår mening, altså.

Jeg har også laget en del pizza med bunn, saus, ost med div fyll på toppen. Vi bruker da scampi eller hjemmelagde kjøttboller, paprika, rødløk osv.

Hvis jeg lager pizza med kjøttsaus ligger jeg den rett på bunnen med ost på toppen.

Jeg har en pizzastein, men bruker den aldri. Fikk det ikke helt til. :sjenert:

Hva var "galt" med den? Smaken, konsistensen? Jeg er bare nysgjerrig, altså.

Du kan sende pizzasteinen hit? ;)

Endret av Wind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...