Gjest Wind Skrevet 20. januar 2009 #1 Skrevet 20. januar 2009 (endret) Vi lager pizza sånn ca. hver lørdag, men fordi jeg har blitt mer obs på å spise sunt osv, så har jeg tenkt å droppe kjøpespizzadeigen. Vi pleier å kjøpe enten italiensk bunn eller original fra Peppes (pose-ting som man blander vann i). Disse er da fine. Kunne derfor tenkt meg å ha noe litt grovt i bunnen. Kan godt lage selv. Men er det noen som har en god oppskrift? Det er liksom ikke meningen at det skal være kun grovt, men at det er litt mer enn bare hvetemel hadde vært fint. Kan selvsagt søke rundt om kring på nettet, men da vet man liksom ikke om ting er gode eller ikke. (Føler at dette ble veldig kronglete, men håper dere forstår problemet. ) Endret 23. januar 2009 av Wind
Brunhilde Skrevet 21. januar 2009 #2 Skrevet 21. januar 2009 Jeg kjenner ei som hiver oppi litt hvetekli. Har verken smakt eller prøvd, men hun sier det blir veldig godt.
Idnar Skrevet 21. januar 2009 #3 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har desverre ingen oppskrift, men jeg hiver oppi en god del havregryn i både pizzabunn, vafler og pannekaker!!! Merker ikke store forskjellen, men folk sier de blir fortere mett! Og alle skryter over den gode pizzadeigen og de gode vaflene!!! Til pizza tar jeg ca like mye hvetemel og havregryn til en passende mengde, tilsetter salt og gjær (bruker tørrgjær) og litt sukker (bare litt) også tilsetter jeg vann og olje, passe mengde her og. Blandingsforholdene ca 50/5o med havregryn og hvetemel bruker jeg i vafler også. Og litt mindre (kanskje 30/70) på pannekaker :)
Brunhilde Skrevet 21. januar 2009 #4 Skrevet 21. januar 2009 Havregryn var en god ide! Det hadde jeg ikke tenkt på, men tror nok jeg vil forsøke det neste gang.
Antagonist Skrevet 21. januar 2009 #5 Skrevet 21. januar 2009 Jeg blander ca halvt om halvt med hvetemel og grov melblanding.
Gjest Wind Skrevet 21. januar 2009 #6 Skrevet 21. januar 2009 Okei, takk for svar! Skal lage pannekaker i dag, så kanskje jeg prøver ut havregryn i røra.
desperate Skrevet 21. januar 2009 #7 Skrevet 21. januar 2009 (endret) Er det til langpanne-pizza du skal ha oppskrift? Jeg (og mamma, som jeg har fått oppskriften av) lager vår pizzadeig av: 7 dl hvetemel 2,5 dl vann, lunka - som man blander ut 1 pose tørrgjær i 6 ss olje og litt salt Aldri noen som har klagd på denne ^^ Og så er det jo bare å bytte ut noe av det fine hvetemelet med noe grovere greier Husker ikke hva mamma har brukt dessverre. Endret 21. januar 2009 av desperate
Gjest Wind Skrevet 21. januar 2009 #8 Skrevet 21. januar 2009 Liker at den er litt tynn, da, men.. ja.. er vel langpanne. Takk for oppskrift. Får prøve den, bare med noe grovt i.
Gjest KateW Skrevet 22. januar 2009 #9 Skrevet 22. januar 2009 Nå skulle jeg til å skrive oppskriften min, også ser jeg at den er nesten identisk med desperate sin. Festlig. Jeg har også lært min av mamma. Jeg slumper, men basisen er som den. Jeg bruker det melet som heter "grovbakst" og jeg bruker noe mer av det enn av hvetemelet. I tillegg blander jeg en god del krydder i deigen. Etter at jeg har lagt på fyllet, bretter jeg kantene inn, og har ost inne kanten. GODT:..
Gjest Wind Skrevet 22. januar 2009 #11 Skrevet 22. januar 2009 (endret) *dobbeltpost* Endret 22. januar 2009 av Wind
Gjest KateW Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Joda... Du bruker masse tomater, løk, hvitløk champignong og andre sunne ting i fyllet, samt tunfisk, kylling eller karbonadedeig, og olivenolje i deigen. Har ikke masse ost på pizzaen, men bruker altså litt av den inne i skorpa.
Gjest Wind Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Problemet er at vi har en "fast" greie med fyllet som passer oss perfekt, så da er det vanskelig å bytte ut noe. Hehe. Tacosaus (mild, ekstra tykk), kjøttdeig, ost og pepperoni, samt hvitløk og vårløk.
Strix Skrevet 22. januar 2009 #14 Skrevet 22. januar 2009 Jeg blander ca halvt om halvt med hvetemel og grov melblanding. Sånn gjør jeg det også. Men lurer samtidig på om noen har oppskrift på en pizzadeig med grovt mel i som blir luftig. Litt sånn Peppes og Dollyluftig. Den jeg har blir ne,lig ikke luftig, uansett ser det ut som
Gjest KateW Skrevet 22. januar 2009 #15 Skrevet 22. januar 2009 Aha! Høres god ut! Hvis du vil ha den litt sunnere, så bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig. (og dropp pepperoiene, men hallo, dette er jo kosemat, ikke hverdagsmat...)
Ce'Nedra Skrevet 22. januar 2009 #16 Skrevet 22. januar 2009 Vi blander i en del speltmel, det synes vi er kjempegodt. Hvis dere vil gjøre fyllet sunnere uten at det skal bli for store forskjeller i smaken, kan dere bytte ut kjøttdeigen med karbonadedeig (mye usunt fett i kjøttdeig), og lage en tacosaus fra bunnen (det er mye sukker i de ferdige). Tacosaus: f.eks. tomater, løk, chili, hvitløk, koriander, salt, litt paprika, litt sitronsaft. Hiv alt i en blender eller lignende, så mikses det godt.
Strix Skrevet 22. januar 2009 #17 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Jeg tenker at pizza like godt kan være hverdagsmat om en gjør små, sunne endringer Endret 22. januar 2009 av Strix
Gjest Wind Skrevet 22. januar 2009 #18 Skrevet 22. januar 2009 Dere har rett. Vi tenker på det. Hovedsaklig prøver vi på deigen, fordi vi spiser ganske sunt ellers mtp. grønnsaker, sukker, osv. Men takk for tips. Den tacosausen hørtes god ut!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #19 Skrevet 22. januar 2009 lik desperat si oppskrifr men ca halparten hvete og halparten FIBRA.
Gjest KateW Skrevet 22. januar 2009 #20 Skrevet 22. januar 2009 Nå ler jeg, her kommer det jo en haug med strålende tips på likt. Tacosaus, halleluja, den så god ut. Og jeg lager av og til pizza til hverdags, men da med sunne ting, som nevnt over. Dette ment som utfyllende på det jeg skrev ang ikke hverdagsmat. *abonnerer på tråd*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå