Gå til innhold

Kjøp av katt - økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Kitty
Skrevet

Heisann!

Jeg lurer på om jeg kan få litt synspunkter på en avgjørelse jeg sliter med å ta.

Saken er at jeg har muligheten til å kjøpe meg en katt i begynnelsen av februar. Av flere grunner må jeg velge katt fra denne oppdretteren, i tillegg til at jeg har falt veldig for en av kattungene.

Siden det er rasekatt, koster den litt, ca åtte tusen. Utgifter til kattedo, mat, strø, leker, børste etc. kommer i tillegg.

Åtte tusen har jeg ikke nå. Jeg kan betale etpar tusen av egen lomme, men må evt. ta resten på kredittkort. Neste mnd skal studielånet betales, så det vil ta etpar mnd å betale tilbake på kortet. Har fast jobb som betaler bra, har bare ikke åttetusen til overs akkurat nuh. (så jeg vil ikke ha problemer med evt. veterinærbesøk etc)

Hva ville dere gjort? Kjøpt kattungen og latt det stå til, eller sagt nei nå, for så å spare og håpe at oppdretter skal ha et kull til om et halvt år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Siden det er rasekatt, koster den litt, ca åtte tusen. Utgifter til kattedo, mat, strø, leker, børste etc. kommer i tillegg.

Og det viktigste; kastrering, chipping, vaksine og evt forsikring. Er dette med i budsjettet dit?

Hva ville dere gjort? Kjøpt kattungen og latt det stå til, eller sagt nei nå, for så å spare og håpe at oppdretter skal ha et kull til om et halvt år?

Hva med å spare deg de pengene og adoptere en hjemløs pus fra Dyrebeskyttelsen? Jeg er absolutt ikke rasekattmottsander eller noe sånt, men skjønner ikke helt hvorfor folk bruker tusenvis av kroner på katter som er nesten garantert gode hjem uansett, når der finnes hauger og lass av katter som ikke får seg hjem...

Gjest Miss Kitty
Skrevet

TS her.

Du har gode argumenter Lucy, takker for det.

Grunnen til at jeg ikke kan velge katt fra dyrebeskyttelsen, er allergi. Tåler ikke katter, utenom denne rasen (sibirkatt). Ville selvfølgelig gitt et nytt hjem til en fra DB hvis jeg kunne, men har til gode å finne en sibirkatt til omplassering.

Kastrering og chipping inngår i prisen fra oppdretter, det samme med de første vaksinene.

Skrevet

Jeg hadde nok hoppa i det, om du er sikker på at økonomien din tåler det. Kredittkortrenter er jo ikke billig.

Skrevet
TS her.

Du har gode argumenter Lucy, takker for det.

Grunnen til at jeg ikke kan velge katt fra dyrebeskyttelsen, er allergi. Tåler ikke katter, utenom denne rasen (sibirkatt). Ville selvfølgelig gitt et nytt hjem til en fra DB hvis jeg kunne, men har til gode å finne en sibirkatt til omplassering.

Kastrering og chipping inngår i prisen fra oppdretter, det samme med de første vaksinene.

Ok, da skjønner jeg :)

Så lenge du vet at du har økonomi til å dra kredittkortet for det beløpet det gjelder + at du vet at det ikke blir problematisk å betale for veterinær om det skjer noe (er dessverre masse som kan skje med kattunger, og det kan bli dyrt!), så er det vel bare å kjøpe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...