Gjest Kashmir Skrevet 22. januar 2009 #41 Skrevet 22. januar 2009 (endret) Hvis det er sånn at han dyrker, og ikke "bare" røyker, så tror jeg at jeg hadde vært forsiktig... hvis ikke dere har mange naboer så er det kanskje ganske opplagt at det er du som har ringt politiet... og det er som regel mye rare folk i slike miljøer. Ja, jeg hadde feiga ut og passet mine egne saker. Sett ut en luftfrisker eller noe, kanskje han tar et hint i stedet. Dette synes jeg er et argument for å ringe politiet. Jeg synes også det blir teit å gjøre dette til en debatt om pot er farlig/ikke farlig/verre enn/bedre enn alkohol osv. Det denne personen driver med er faktisk kriminelt, og kriminelle handlinger/miljøer er lite positivt for f.eks et bomiljø. Jeg ville ikke følt meg komfortabel med å bo tett på noe sånt, og langt mindre med å oppdra barn/ungdom rett over gangen for denne personen. Jeg synes det er viktig at folk sier ifra når sånt foregår. Vi har alle et ansvar for samfunnet vi lever i. Om denne personen dyrker pot, er det ingen av oss her som kan vite noe som helst om omfanget og hvor mange som "nyter godt" av produksjonen hans. Om det var hjemmebrenning som foregikk ville jeg også selvsagt ringt politiet. Endret 22. januar 2009 av Kashmir
Blåbæret Skrevet 22. januar 2009 #42 Skrevet 22. januar 2009 Ok, dette er grunnen til at jeg synes det er galt å anmelde: Sannsynligvis driver denne personen i veldig liten skala; dette kan vi vite fordi stortstilt produksjon vil kreve et stort areal og kjennetegnes av en rekke andre ting som ikke er tilfelle her. Derfor dyrker han sannsynligvis til seg selv, og gir/selger kanskje en veldig liten mengde til venner og bekjente. Altså kan vi forutsette at om noen i det hele tatt blir skadet av dette, så er det dyrkeren selv. Og dersom TS ringer til politiet, vil denne personen bare få ytterlige problemer i form av prikk på rullebladet, problemer med innreise til visse land, bøtestraff, eller til og med fengselsstraff. Er ikke poenget med narkotikalovgivningen å beskytte befolkningen mot skade? Men hvis denne personen anmeldes vil det få utelukkende negative konsekvenser for ham. Og det er ingen som vil få det noe bedre. Så hvorfor gjøre det? En forutsetning for en politireaksjon må være at det har en positiv effekt, og en slik positiv effekt finnes ikke her. Jeg kan forstå at man ringer politiet dersom det er stort trafikk av tvilsomme personer til og fra leiligheten og man føler seg utrygg. Men dersom det eneste problemet man har er lukt, synes jeg man kan ta det opp med personen selv. Politiet bør uansett ikke kontaktes, og ja, jeg ser på det som utidig tysting. Så du synes det er helt greit at h*n driver og deler ut hasj til andre mennesker? Det er nettopp derfor jeg mener at man bør anmelde. Om denne personen selger til unge mennesker, mener dere det samme da? Da tenker jeg en alder fra 14-16. Et argument for at ta ikke burde anmelde denne personen er fordi h*n kan få prikk på rullebladet, bot og fengselsstraff. Selvfølgelig brude denne personen få det når den driver med ulovelig virksomhet. Jeg tenker også det at hvis det er såpass mye lukt at man kjenner det ut i gangen er der sikkert mere en en plante, uten at jeg har noe peiling på akkurat det. Rett meg om jeg tar feil.
Gjest Lurebrus Skrevet 22. januar 2009 #43 Skrevet 22. januar 2009 Naboen min dyrker marihuana hjemme hos seg selv. Jeg har aldri sett plantene, så vet ikke hvor mange han har e.l., men lukten er ugjenkjennelig og veldig sterk. Kjenner lukta helt ut i gangen og det plager meg. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med situasjonen. Hva ville dere gjort? Har tenkt litt på å ringe politiet, det er jo faktisk ulovlig det han driver med. Hehe, ser for meg hele senarioet :D 10 vepnede poltifolk stormer legligheten etter tips om storstilt cannabis dyrking i lelighet. Der sitter to veldig overaskede og jumpy stoners og ser på halfbaked og lurer på om de har gått glipp av noe viktig nyheter på dagsrevyen om piratkopiering å sånt. Faen azz, visste vi ikke skulle lasta ned den filmen der ulovelig azz , faen azz! Sikker på at de ikke bare er aktive røkare da naborino?
Drua Skrevet 22. januar 2009 #44 Skrevet 22. januar 2009 Dette synes jeg er et argument for å ringe politiet. Joa, ser den. Men her hvor jeg bor kan det faktisk være ganske farlig å stikke nesa si borti ting man ikke har noe med... Vet av mange folk i dop-miljøet som jeg ikke hadde turt å tyste på, for å si det sånn. Jeg skulle vært 100% sikker på at det var storskala dyrking det var snakk om, visst endel om hva slags gjeng/omgangskrets/kunder naboen min evt hadde, samt at det måtte ha plaget meg veldig før jeg hadde tatt sjansen på å ringe politiet enda så anonym man kan være. Tror fortsatt at det må ganske mange planter til for at det skal lukte så voldsomt jeg da, og det er vel kanskje mer sannsynlig at han røyker jevnlig? Hvis naboen hadde virket som en grei kar, så hadde jeg kanskje hinta til at han burde lufte litt eller noe, for det lukter litt mye i gangen.
Gjest Gjest_jepp_* Skrevet 22. januar 2009 #45 Skrevet 22. januar 2009 Tystere? Hva? Går vi fortsatt på barneskolen? ... Nå sammenligner jeg ikke potensielt drap med hasj, bare så det er sagt. Men tysting er bare noe mig de smører inn med påtatt ære i gamle mafiafilmer. Ja, men helt ærlig, så hører folk som bruker ord som tyster (som om det er det verste man kan være) nok mer hjemme i mafiamiljø enn barneskolen (så fremt man ikke er åtte år). Vanlige mennesker er man ikke, om man mener æreskodeks blant kriminelle er viktigere å gjøre det som er riktig. Jeg er ganske overasket over hvor mange som støtter dette lovbruddet og heller kaller ts en tyster enn å støtte h*n i å melde fra til politiet om et lovbrudd. Å dyrke hasj er ulovelig i Norge, so hvorfor skal ikke dette lovbruddet meldes til politiet på lik linje med andre lovbrudd? Mhm. Jeg synes også det blir teit å gjøre dette til en debatt om pot er farlig/ikke farlig/verre enn/bedre enn alkohol osv. Det denne personen driver med er faktisk kriminelt, og kriminelle handlinger/miljøer er lite positivt for f.eks et bomiljø. Jeg ville ikke følt meg komfortabel med å bo tett på noe sånt, og langt mindre med å oppdra barn/ungdom rett over gangen for denne personen. Jeg synes det er viktig at folk sier ifra når sånt foregår. Vi har alle et ansvar for samfunnet vi lever i. Om denne personen dyrker pot, er det ingen av oss her som kan vite noe som helst om omfanget og hvor mange som "nyter godt" av produksjonen hans. Om det var hjemmebrenning som foregikk ville jeg også selvsagt ringt politiet. Aaaamen. (unnskyld til eventuelle religiøse, det er ikke mneingen med blasfemi, bare kommentere et godt innlegg)
Gjest Gjest_Sola_* Skrevet 22. januar 2009 #46 Skrevet 22. januar 2009 marihuana planter lukter ikke så mye, men om de røykes lukter det litt mer. Tviler på at du lukter de ut på gangen. kansje brenner han mye salvie? salvie minner om marihuana lukt. Anyway, om han ikke løper etter deg med plantene og slår deg med de, kan det vel bare være. La nå folk få gjøre hva de vil i sin egen leilighet!!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #47 Skrevet 22. januar 2009 Så du synes det er helt greit at h*n driver og deler ut hasj til andre mennesker? Det er nettopp derfor jeg mener at man bør anmelde. Man er selv fullt og helt ansvarlig for sine egne handlinger, og det gjelder også dersom man kjøper narkotika. Det nytter ikke å komme å skylde på at noen lot deg kjøpe cannabis. Hvis jeg får avhengighetsproblemer med alkohol, så er det utelukkende min egen feil, ikke vinmonopolets. Akkurat likt er det med hasj. At hasj er ulovlig er uinteressant; det viktige er de moralske prinsippene som ligger til grunn for en handling. Det gjelder å tenke over hva som er rett og galt på egen hånd, og ikke la seg styre av flyktige politiske vedtak.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #48 Skrevet 22. januar 2009 Så lenge det kun er lukta du har merket, og ikke trafikk av dophuer, så kan du ta det med ro. Det er ikke produsenten som får prob, det er de som har lånt penger for å kjøpe hasj. Duden er sikkert like chill som hovedpersonen i pineapple express. Ellers er jeg helt enig i det moralske. Selv anmelder jeg konsekvent alle som går på rødt lys, for det kan være farlig.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #49 Skrevet 22. januar 2009 Hvis jeg får avhengighetsproblemer med alkohol, så er det utelukkende min egen feil, ikke vinmonopolets. Akkurat likt er det med hasj. Det er da ikke din skyld at du ble født. Det gjelder å tenke over hva som er rett og galt på egen hånd, og ikke la seg styre av flyktige politiske vedtak. Eller bare drite i hele spm og gjøre det du vil.
Piper Skrevet 22. januar 2009 #50 Skrevet 22. januar 2009 Om du ikke har sett plantene med dine egne øyner, så kan du umulig vite at de dyrker hasj der inne. Det kan være flere som har røykt samtidig, og da får du den sterke lukten. Planten lukter ikke noe særlig, før du tennner på den.
Jade Skrevet 22. januar 2009 #52 Skrevet 22. januar 2009 Jeg aner ikke hvordan hasjplanter lukter. Hverken mens de fremdeles er i potta, eller når de røykes (men der har tydeligvis TS god erfaring, siden hun er 100% sikker). Dermed hadde jeg ikke anmeldt, men sikkert likevel ergret meg over dårlig lukt, men altså ikke visst hva det var. Hvis han stadigvekk hadde fått dopa folk på døren, eller at de hadde hatt fest fra morgen til kveld 7 dager i uka, så hadde jeg reagert, og sikkert lagt to og to i sammen.
Gjest Moonshadow Skrevet 22. januar 2009 #53 Skrevet 22. januar 2009 Om du ikke har sett plantene med dine egne øyner, så kan du umulig vite at de dyrker hasj der inne. Det kan være flere som har røykt samtidig, og da får du den sterke lukten. Planten lukter ikke noe særlig, før du tennner på den. Det stemmer ikke. Planten kan lukte veldig sterkt i seg selv. Har selv vært inne i en leilighet der det var en fem-seks planter og den lukta kjentes godt ute på gangen i blokka. Han som dyrket ble faktisk tatt fordi en nabo reagerte på lukten. Hva jeg ville gjort med det? Ingenting. Om andre vil ha noen planter til eget bruk så legger jeg meg ikke oppi det.
Mariehønen Skrevet 22. januar 2009 #54 Skrevet 22. januar 2009 Det hadde jeg helt seriøst ikke giddi å blande meg i.
firewater Skrevet 23. januar 2009 #55 Skrevet 23. januar 2009 (endret) Men å drive med hasj er jo galt. Det er ikke galt, det er bare ulovlig. Det skal godt gjøres å argumentere for at det er uetisk eller moralsk forkastelig. Personlig er jeg mest opptatt av hva jeg selv ser på som galt. En kompis på 18 har sex med en jente på 15, venner som dyrker og røyker hasj, trimming av moped, svart arbeid - dette er ikke umoralsk, det er bare ikke lov. Jeg synes alltid det er like sært at man bruker loven som en måler på hvor moralsk noe er, framfor å tenke selv. Jeg likestiller det med "homofili er galt, det står i Bibelen". Les heller hva det står i deg selv. Endret 23. januar 2009 av firewater
Gjest Langsyne Skrevet 23. januar 2009 #56 Skrevet 23. januar 2009 Jeg hadde heller ringt vennene mine Nå blir det full fest
Shaz Skrevet 23. januar 2009 #57 Skrevet 23. januar 2009 Ikke anmeld noe ut ifra hva luktesansen din sier, du bør fysisk se plantene før du påstår naboen har hasjplanter.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #58 Skrevet 23. januar 2009 Ikke anmeld noe ut ifra hva luktesansen din sier, du bør fysisk se plantene før du påstår naboen har hasjplanter. For det første: Det er ikke noe som heter hasjplanter. Det heter cannabisplanter eller marijuanaplanter. Lukten er ikke til å ta feil av. Har man kjent lukta av "urøkt" marijuana en gang, kjenner man den lett igjen. Men hvis ts er helt grønn ( ) på dette området, kan det hende hun forveksler lukten med lukten fra selve røyken. Jeg foreslår at du legger en lapp i postkassa hvor du gir naboen 3 dager på seg til å kvitte seg med plantene. Hvis det fortsatt lukter da, kan du ringe politiet. (Hvis lukta virkelig plager deg da. Hvis det bare er det at han bryter loven som plager deg, synes jeg du skal la være.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå